@ARTICLE{Bartnicki_Sławomir_Głosowanie_2019, author={Bartnicki, Sławomir}, number={No 1}, journal={Studia Socjologiczne}, pages={65-93}, howpublished={online}, year={2019}, publisher={Instytut Filozofii i Socjologii PAN}, publisher={Komitet Socjologii PAN}, publisher={Wydział Socjologii UW}, abstract={Barwne historyczne dzieje klientelizmu jako fenomenu społecznego zawsze miały ścisły związek z władzą polityczną, jej zdobywaniem, podtrzymywaniem i sprawowaniem. Dotyczy to każdego szczebla władzy. Klientelizm jako aktywność niepenalizowana może sprzyjać działaniom pozaprawnym, których celem jest czasami nieuprawnione wpływanie na wyniki rozgrywek wyborczych. W artykule wskazano, jak relacje klientalne na poziomie gmin mogą łączyć się z nieuprawnionym wpływem na losy starć wyborczych w wyborach gminnego organu wykonawczego. W tym celu zaprezentowano wybrane strategie aktorów gminnych, których podstawą jest klientelizm i które wdrażane są w celu modyfikacji wyników wyborów gminnych włodarzy. Artykuł kończy dyskusja w zakresie możliwości wykrywania naruszeń wyborczych za pomocą analiz tzw. bliskich wyborów w schemacie regresji nieciągłej (Regression Discontinuity Design – RDD).}, type={Artykuły / Articles}, title={Głosowanie klientelizmem pisane, czyli jak zwiększać szanse reelekcji w wyborach wójtów i burmistrzów}, URL={http://www.journals.pan.pl/Content/106768/PDF/Studia_Socjologiczne_2019_nr1_s.65_93.pdf}, doi={10.24425/122490}, keywords={klientelizm, organ wykonawczy gminy, wybory}, }