TY - JOUR N2 - Mesjanizm jako ogólna idea wywodzi się z religii. Idea ta może jednak w różny sposób przekładać się na poszczególne swoje elementy składowe. Nie wszystkie te elementy muszą zawsze występować razem w poglądach danego myśliciela czy artysty, którego jesteśmy skłonni uznawać za mesjanistę. Dla przykładu, mesjanizmowi narodowemu nie musi towarzyszyć wiara religijna, a jeśli towarzyszy, nie musi być ortodoksyjna. Dlatego niektóre z koncepcji polskich mesjanistów mogą być nawet ze sobą sprzeczne pod względem szczegółowych konsekwencji, wydobywanych z ogólnej idei mesjanizmu. Dla zobrazowania wielości stanowisk zostają przypomniane i skomentowane wybrane koncepcje „mesjanizmu poetów” (A. Mickiewicz, J. Słowacki, Z. Krasiński, C. Norwid) i „mesjanizmu filozofów” (J. Hoene-Wroński, A. Cieszkowski, K. Libelt, B. Trentowski). L1 - http://www.journals.pan.pl/Content/106416/PDF-MASTER/P.Filoz.%201-18%205-P.Litka,%20L.Kowalik.pdf L2 - http://www.journals.pan.pl/Content/106416 PY - 2018 IS - No 1 KW - mesjanizm KW - mesjasz-zbawiciel KW - idea mesjanistyczna KW - wiara mesjanistyczna KW - naród KW - posłannictwo KW - mesjanizm poetów KW - mesjanizm filozofów KW - nadzieja mesjanistyczna A1 - Litka, Paulina A1 - Kowalik, Łukasz PB - Komitet Nauk Filozoficznych PAN PB - Wydział Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego DA - 2018.03.30 T1 - Polski mesjanizm romantyczny UR - http://www.journals.pan.pl/dlibra/publication/edition/106416 T2 - Przegląd Filozoficzny. Nowa Seria ER -