TY - JOUR N2 - Odróżniając “nadzieję” od “oczekiwań”, staramy się wypracować naszą drogę ku modelowi edukacji, która byłaby nie tylko zestawem procedur pozwalających uczniom uzyskać fakty i dane do zaimplementowania w zdolnościach technicznych i praktycznych, ale która jednocześnie umożliwiałaby im krytyczną refl eksję nad jakością życia w ponowoczesnych warunkach zorientowanej rynkowo globalizacji. Taka edukacja, którą nazywamy „sytuacjonistyczną”, nie ma na celu nauczenia ucznia jak dostosować się do wymagać świata, ale (zgodnie z ujęciem Guy Deborda i jego fi lozofi i i praktyki sytuacjonistycznej) jak praktykować wolność w celu zmieniania świata, by uczynić go bardziej otwartym na rozwój ludzkiej indywidualności. To implikuje przebudzenie na wszelkie komplikacje współczesnego świata, ale także wytycza ścieżkę do kultury nadziei, która zgodnie z ujęciem Ernsta Blocha, jest najbardziej ludzkim z wszystkich mentalnych doznań oraz pozwala usytuować się wobec najdalszych horyzontów przyszłości – czyli najbardziej przejmujących kwestii w obecnej sytuacji – tworząc szansę na rozwój kultury gościnności. L1 - http://www.journals.pan.pl/Content/108280/PDF/S%C5%81AWEK%20-%20EDUKACJA%20JAKO%20TWORZENIE.pdf L2 - http://www.journals.pan.pl/Content/108280 PY - 2017 KW - kultura nadziei KW - pedagogika sytuacjonistyczna KW - filozofia edukacji A1 - Sławek, Tadeusz PB - Komitet Nauk Pedagogicznych PAN PB - Instytut Technologii Eksploatacji-PIB VL - Tom 40 DA - 2017 T1 - Edukacja jako tworzenie i podtrzymywanie kultury nadziei UR - http://www.journals.pan.pl/dlibra/publication/edition/108280 T2 - Rocznik Pedagogiczny ER -