Search results

Filters

  • Journals
  • Authors
  • Keywords
  • Date
  • Type

Search results

Number of results: 14
items per page: 25 50 75
Sort by:
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

This article discusses the professional careers of foreign scholars in Krakow, one of the leading academic centres in Poland and a regional ‘silicon valley’ (toutes proportions gardées). Central and Eastern Europe is understudied as an immigration region for highly skilled migrants (HSMs). To bridge this gap, we concentrate on three interrelated topics: (a) the perception of Polish science and its infrastruc-ture; (b) careers of international staff employed in Polish academia; and (c) their perception of their achievements in Poland. Foreign scholars come to Poland for various reasons. Two of the most important are the cultural proximity between Poland and their country of origin, and research interests focused directly in Poland. Our findings show that Poland attracts first and foremost scholars with average scientific achievements. We discuss major problems they encounter (e.g., shortage of funds, uncomfortable office space, restricted access to books and papers) and their expectations of life in a semi-periphery country. The paper is mainly based on in-depth interviews with 23 foreign scholars working full time at four universities in Krakow and, as a secondary source, on the analysis of websites of these universities.

Go to article

Authors and Affiliations

Janusz Mucha
Kamil Łuczaj
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The author analyzes attitudes to the phenomenon of sexuality on the basis of two theoretical perspectives, the evolutionary and the feminist, between which there has long been conflict. In his opinion, however, they are only seemingly contrary. The main texts of both trends of thought concern entirely different problems and at the substantive level there is basically no contradiction between them. It is important that evolutionary theory often undermines existing cultural schemas, although this is rarely perceived by proponents of feminist theories. Evolutionists, in turn, rather too often identify feminism with radical social constructivism. Another extreme is a view that could be described as evolutionary sexism, consisting in justifying the gender status quo by reference to biological essentialism. After elimination of the extreme approaches, which are rare in any case, it is possible to use the results of evolutionary research in the debate over gender equality and to transform the two monologues into a cohesive dialogue; this, in the author’s opinion, is an important task for empirically oriented social theory.

Go to article

Authors and Affiliations

Kamil Łuczaj
ORCID: ORCID
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Bibliography

1. Bourdieu, Pierre. 2005. Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia. Przekład Piotr Biłos. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
2. Burawoy, Michael. 2019. Symbolic Violence. Conversations with Bourdieu. Durham and London: Duke University Press.
3. Lipset, Seymour M. 1960/1995. Homo politicus: Społeczne podstawy polityki. Przekład Grażyna Dziurdzik-Kraśniewska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
4. Mischel, Walter. 2014/2015. Test Marshmallow. O pożytkach płynących z samokontroli. Przekład Agnieszka Nowak-Młynikowska. Warszawa: Smak Słowa.
5. Russo, John, Sherry Lee Linkon. 2005. What’s New about New Working-Class Studies? In: J. Russo, S. Lee Linkon, eds. New Working-Class Studies. Ithaca: Cornell, 2–18.
6. Wilkinson, Richard, Kate Pickett. 2009/2011. Duch równości. Tam gdzie panuje równość wszystkim żyje się lepiej. Przekład Paweł Listwan. Warszawa: Czarna Owca.
7. Willis, Paul. 1977. Learning to labour: how working class kids get working class jobs. Farnborough: Saxon House.

Go to article

Authors and Affiliations

Kamil Łuczaj
1
ORCID: ORCID

  1. Uniwersytet Łódzki
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Celem artykułu jest analiza zamierzeń dotyczących migracji powrotnych wśród urodzonych w Polsce akademików, którzy znaleźli pracę w jednym z najbardziej prestiżowych systemów szkolnictwa wyższego – w Stanach Zjednoczonych lub Wielkiej Brytanii. Artykuł odpowiada na pytanie badawcze: Czy i w jakich okolicznościach uczestnicy badania są skłonni rozważyć powrót do kraju? Powrót migrantów naukowych jest mało prawdopodobny ze względu na silną integrację z nowym systemem akademickim przy jednoczesnej krytycznej ocenie kondycji szkolnictwa wyższego w Polsce (czynniki systemowe). Analizowane są również czynniki rodzinne, które okazały się najważniejszymi przeszkodami na drodze do powrotu, oraz instytucjonalne. Dodatkowym czynnikiem zniechęcającym do migracji była krytyczna postawa wobec konserwatywnej orientacji polskiego społeczeństwa oraz obecnej sytuacji politycznej. Choć ze względu na różnego rodzaju „kotwice” powrót wydaje się mało prawdopodobny, urodzeni w Polsce migranci akademiccy są otwarci na współpracę z krajem.
Go to article

Bibliography

  1. Andersson, Kerstin. 2019. Digital diaspora : an overview of the research areas of migration and new media through a narrative literature review. Human Technology, 15, 2: 142–180.
  2. Andrejuk, Katarzyna. 2013. Europeizacja w diasporze. Studenci polscy na uczelniach w Londynie po 2004 roku. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
  3. Antonowicz, Dominik, Geschwind Lars, Pinheiro Rómulo. 2021. The Footballisation of European Higher Education: Different Fields, Similar Games? In: Branch J.D., Christiansen B.,eds. The Marketisation of Higher Education. Marketing and Communication in Higher Education. Cham: Palgrave Macmillan, 397–422.
  4. Bahna, Miloslav. 2018. Study choices and returns of international students: On the role of cultural and economic capital of the family. Population, Space and Place, 24: e2082.
  5. Balas, Alexandru. 2015. Crossing the ocean: identity, teaching, and research challenges for an European scholar in U.S. universities. Modelling the New Europe, 17: 143–163.
  6. Baltar, Fabiola, Ignasi Brunet. 2012. Social research 2.0: virtual snowball sampling method using Facebook. Internet Research, 22: 57–74.
  7. Brosz, Maciej, Bartosz Chruścielski, Rafał Raczyński. 2019. Wyniki badań ilościowych i jakościowych. W: R. Raczyński, red. E-migracja. Polska diaspora technologiczna. Raport z badań, 66–130.
  8. Cantwell, Brendan, Ilkka Kauppinen. 2014. Transnationalization of Academic Capitalism through Global Production Networks. In: B. Cantwell, I. Kauppinen, eds. Academic capitalism in the age of globalization. Baltimore: Johns Hopkins University Press, 147–165.
  9. Chruścielski, Bartosz, Joanna Michałowska, Rafał Raczyński, Sebastian Tyrakowski. 2021. E-migracja. Polska diaspora technologiczna. Raport z II edycji badania. Gdynia: Muzeum Emigracji.
  10. Coulter, Rory, Maarten van Ham, Peteke Feijten. 2011. A Longitudinal Analysis of Moving Desires, Expectations and Actual Moving Behaviour. Environment and Planning A, 43, 11: 2742–2760.
  11. Czaika, Mathias, Sorana Toma. 2017. International academic mobility across space and time: The case of Indian academics. Population, Space and Place, 23, 8. DOI:10.1002/psp.2069.
  12. Czerniawska, Dominika, Małgorzata Bochińska, Piotr Oleśkiewicz, Rafał Mostowy. 2018. Beyond recognition: Polish scientific diaspora as a source of social capital. Polonium Foundation.
  13. DeCuir-Gunby, Jessica, Patricia Marshall, Allison McCulloch. 2011. Developing and using a codebook for the analysis of interview data. Field Methods, 23: 136–155.
  14. De Haas, Hein. 2005. International Migration, Remittances and Development: Myths and Facts. Third World Quarterly, 26: 1269–1284.
  15. Dzięglewski, Mariusz. 2019. Powroty do (nie)znanego kraju. Kraków: Nomos.
  16. Eade, John, Stephen Drinkwater, Michał Garapich. 2006. Class and ethnicity: Polish migrants in London ESRC award report, dostępny: http://doc.ukdataservice.ac.uk/doc/6056/mrdoc/pdf/6056uguide.pdf [26.04.2021].
  17. Fahey, Johannah, Jane Kenway. 2010. Thinking in a ‘worldly’ way: mobility, knowledge, power and geography. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 31: 627–640.
  18. Favell, Adrian, Mirian Feldblum, Michael Smith. 2007. The human face of global mobility: a research agenda. Society, 44: 15–25.
  19. Florida, Richard. 2010. Narodziny klasy kreatywnej. Przekład Tomasz Krzyżanowski, Michał Penkala. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
  20. Fontes, Margarida. 2007. Scientific mobility policies: How Portuguese scientists envisage the return Home. Science and Public Policy 34: 284–298.
  21. Gaillard, Jacques, Anne-Marie Gaillard, Venni Venkata Krishna. 2015. Return from Migration and Circulation of Highly Educated People: The Never-ending Brain Drain, Science, Technology and Society, 20: 269–278.
  22. Gerhards, Jürgen, Silke Hans, Sören Carlson. 2017. Social Class and Transantional Human Capital. How Middle and Upper Class Parents Prepare Their Children for Globalization. London and New York: Routledge.
  23. Grabowska, Izabela, Michał Garapich, Ewa Jazwinska, Agnieszka Radziwinowiczówna. 2017. Migrants as Agents of Change. Social Remittances in an Enlarged European Union. London: Palgrave MacMillan.
  24. Grzymała-Kazłowska, Aleksandra. 2016. Social Anchoring: Immigrant Identity, Security nd Integration Reconnected? Sociology, 50: 1123–1139.
  25. Güngör, Nil Demet, Aysıt Tansel. 2005. Return Intentions of University-Educated Turkish Expatriates. IZA Discussion Paper 1604. Bonn: The Institute for the Study of Labor.
  26. Hrabiec-Hojda, Patrycja, Justyna Trzeciakowska. 2019. Techniki wyszukiwania informacji w mediach społecznościowych dla celów białego wywiadu. Studia Politologiczne, 54: 175–190.
  27. Hugo, Graeme. 2010. The Indian and Chinese academic diaspora in Australia: A comparison. Asian and Pacific Migration Journal, 19: 87–116.
  28. Jałowiecki, Bogdan, Grzegorz Gorzelak. 2004. Brain drain, brain gain, and mobility: Theories and prospective methods. Higher Education in Europe, 29: 299–308.
  29. Kaneff, Deema. 2013. Rural–Urban Relations in a Global Age. In: Ger Duijzings, ed. Global Villages: Rural and Urban Transformations in Contemporary Bulgaria. London: Anthem Press, 33–52.
  30. Karolak Mateusz. 2020. Returning for (Dis)Integration in the Labour Market? The Careers of Labour Migrants Returning to Poland from the United Kingdom. In: S. Hinger, R. Schweitzer, eds. Politics of (Dis)Integration. Cham: Springer, 101–120.
  31. Lawson, Cornelia, Ammon Salter, Alan Hughes, Michael Kitson. 2019. Citizens of somewhere: Examining the geography of foreign and native-born academics’ engagement with external actors. Research Policy, 48: 759–774.
  32. Levitt, Peggy. 1998. Migration Driven Local-Level Forms of Cultural Diffusion. The International Migration Review, 32: 926–948.
  33. Liwiński, Jacek. 2019. Does it pay to study abroad? Evidence from Poland. International Journal of Manpower, 40: 525–555.
  34. Łazarowicz-Kowalik, Marta. 2011. Zainteresowanie pracą badawczą w Polsce wśród naukowców pracujących za granicą. Warszawa: Fundacja na rzecz Nauki Polskiej.
  35. Łuczaj, Kamil, Janusz Mucha. 2018. Why to employ foreign academics in Poland? Perspective of heads of university research teams. Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny, XLIV, 185–204.
  36. Łuczaj, Kamil, Olga Kurek-Ochmańska. 2021. Institutional motivations for hiring international academics in Poland. International Journal of Educational Management. DOI: 10.1108/IJEM-10-2020-0487.
  37. Łuczak, Marta. 2018. Globalna elita – próba analizy pojęcia na przykładzie polskich studentów. Studia Europaea Gnesnensia, 17: 177–194.
  38. Męcfal, Sylwia. 2020. Analiza praktyk anonimizacji danych w polskich jakościowych badaniach socjologicznych na tle literatury przedmiotu oraz zasad etyczno-prawnych. Przegląd Socjologiczny, 69: 59–84.
  39. Minocha, Sonal, Chris Shiel, Dean Hristov. 2019. International academic staff in UK higher education: campus internationalisation and innovation in academic practice. Journal of Further and Higher Education, 43: 942–958.
  40. Musselin, Christine. 2004. Towards a European academic labour market? Some lessons drawn from empirical studies on academic mobility. Higher Education 48: 55–78.
  41. Naudet, Jules. 2008. ‘Paying back to society’: Upward social mobility among Dalits. Contributions to Indian Sociology, 42: 413–431.
  42. Nedelcu, Mihaela. 2008. Internet Diaspora: how Romanian scholars abroad connect home. (Working Paper Series of the Research Network 1989, 17). Berlin, dostępny: https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0168-ssoar-27273 [dostęp 24.08.2021].
  43. Omand, David, Jamie Bartlett, Carl Miller. 2012. Introducing Social Media Intelligence (SOCMINT., Intelligence and National Security, 27: 801–823.
  44. Padilla, Amado. 1994. Ethnic Minority Scholars, Research, and Mentoring: Current and Future Issues. Educational Researcher, 23: 24–27.
  45. Probst, Carole, Gaële Goastellec. 2013. Internationalisation and the Academic Labour Market. In: B. Kehm, U. Teichler, eds. The Academic Profession in Europe: New Tasks and New Challenges. Dordrecht: Springer, 121–139.
  46. Pustelnikovaite, Toma. 2020. Locked out, locked in and stuck: exploring migrant academics’ experiences of moving to the UK. Higher Education, DOI: 10.1007/s10734-020-00640-0.
  47. Raczyński, Rafał, Bartosz Chruścielski, Kinga Langowska, Katarzyna Morawska, Sebastian Tyrakowski. 2020. Gdyńska Trójka i co dalej? Emigracyjne plany edukacyjne maturzystek i maturzystów z III LO im. Marynarki Wojennej RP w Gdyni. Raport z badania. Gdynia: Muzeum Emigracji.
  48. Rapley, Tim. 2013. Sampling Strategies in Qualitative Research. In: U. Flick, ed. The SAGE Handbook of Qualitative Data Analysis. London: SAGE, 49–63.
  49. Rodriguez Medina, Leandro. 2014. Centers and Peripheries in Knowledge Production. Routledge: New York-London.
  50. Sandelowski, Margarete. 1995. Sample Size in Qualitative Research. Research in Nursing & Health, 18: 179–183.
  51. Slaughter, Sheila, Larry Leslie. 1997. Academic capitalism: politics, policies and the entrepreneurial university. Baltimore-London: Johns Hopkins University Press.
  52. Song, Hah Zoong, Emily Song. 2015. Why Do South Korea’s Scientists and Engineers Delay Returning Home? Renewed Brain Drain in the New Millennium. Science, Technology and Society 20, 3: 349–368.
  53. Stockdale, Aileen. 2014. Unravelling the migration decision-making process: English early retirees moving to rural mid-Wales. Journal of Rural Studies, 34: 161–171.
  54. Trąbka, Agnieszka, Paula Pustułka. 2020. Bees & butterflies: Polish migrants’ social anchoring, mobility and risks post-Brexit. Journal of Ethnic and Migration Studies, 46: 2664–2681.
  55. Tremblay, Rémy, Susan Hardwick, Jamie O’Neill. 2014. Academic Migration at the Canada–US Border. American Review of Canadian Studies, 44: 118–134.
  56. Tzanakou, Charikleia, Emily Henderson. 2021. Stuck and sticky in mobile academia: reconfiguring the im/mobility binary. Higher Education, DOI: 10.1007/s10734-021-00710-x.
  57. Van Dalen, Hendrik, Kène Henkens. 2008. Emigration Intentions: Mere Words or True Plans? Explaining International Migration Intentions and Behavior. Tilburg: Center for Economic Research.
  58. Wagner, Izabela. 2011. Becoming Transnational Professional. Kariery i mobilność polskich elit naukowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
  59. Waniek, Katarzyna. 2021. Ucieczka jako przyczyna mobilności Europejczyków. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  60. Williams, Allan, Vladimir Baláž. 2008. International Return Mobility, Learning and Knowledge Transfer: A Case Study of Slovak Doctors. Social Science & Medicine, 67: 1924–1933.
  61. Williams, Allan, Vladimir Baláž. 2014. International Migration and Knowledge. London and New York: Routledge.
  62. Zakrzewska-Manterys, Elżbieta. 1996. Odteoretycznienie świata społecznego. Podstawowe pojęcia teorii ugruntowanej. Studia Socjologiczne, 1: 5–25.


Go to article

Authors and Affiliations

Kamil Łuczaj
1
ORCID: ORCID

  1. Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania : University of Cambridge
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Pierre’a Bourdieu jedynie w znikomym stopniu korzysta ze źródeł biograficznych, przez co obraz kultur ludowych (w tym obraz socjalizacji samego autora) pozostaje niepełny. Wykorzystanie źródeł autobiograficznych pochodzących z różnych kultur i okresów historycznych umożliwia omówienie relatywnie niezmiennych wzorów kulturowych klasy ludowej. Artykuł porównuje dwa oparte na autobiograficznych wspomnieniach obrazy wzorów kultury robotniczej (ludowej) pochodzące z klasycznej pracy Richarda Hoggarta na temat brytyjskiej klasy robotniczej w połowie XX wieku oraz portretu współczesnej klasy robotniczej w USA, który stworzył Alfred Lubrano. Porównanie tych prac pozwala wyodrębnić siedem grup wzorów kulturowych, związanych kolejno (1) ze wspólnotowym życiem skoncentrowanym wokół domu, (2) wartościami (pozornie paradoksalne współistnienie konserwatyzmu i tolerancji w klasie ludowej), (3) wykorzystywaniem ciała jako towaru, (4) przyjętymi sposobami komunikacji, (5) trzema rodzajami „praktycyzmu”, a także (6) gustem kulinarnym i (7) sposobami gospodarowania domowym budżetem. Materiał ten pozwala pokazać metodologiczne możliwości, jakie stwarza rozszerzenie perspektywy metodologicznej Pierre’a Bourdieu o podejście biograficzne.
Go to article

Authors and Affiliations

Kamil Łuczaj
ORCID: ORCID
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The main purpose of this paper is to describe the specificity of Polish academic institutions that employ foreign-born scholars. The empirical material comes from a two-year research project, involving 100 qualitative in-depth interviews with “international” employees and additional 20 with their Polish colleagues, mainly supervisors. The study demonstrated that the organizational units of universities and research institutes employing foreign-born scholars could be divided into four basic types: language departments, “special units” (focused on international cooperation or advanced studies), laboratories, and the “islands.” An additional category is composed of the centers where the academic staff shortage is a serious problem, but this category, unlike the others, is likely to be seriously affected by the ongoing higher education reform. The article adopts a neo-institutional perspective, which enables to analyze these types of units in terms of institutional work (including construction of normative networks, defining, vesting), done by the foreign-born employees.

Go to article

Authors and Affiliations

Kamil Łuczaj
ORCID: ORCID
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Artykuł omawia problematykę prowadzenia wywiadów jakościowych w kontekście ich potencjału terapeutycznego oraz potrzeby przygotowania zespołu badawczego do ich realizacji. Opierając się na przykładzie badań własnych z awansującymi społecznie akademikami (2020-2022) oraz projektu dotyczącego biograficznego doświadczenia posttransformacji (2022-), w artykule odpowiadam na następujące pytania: Dlaczego wywiady biograficzne mają potencjał do przeistoczenia się w rozmowę terapeutyczną? W jaki sposób można przygotować się do jego prowadzenia? Kto powinien wydawać zgodę lub rekomendacje dotyczące prowadzenia takiego wywiadu? Ze względu na poruszaną w obu projektach tematykę, wywiad może przekształcić się z typowo socjologicznej formy pomiaru rzeczywistości społecznej w rozmowę o charakterze terapeutycznym lub quasi-terapeutycznym, która zaspokaja potrzeby emocjonalne rozmówców i umożliwia zmianę ich zachowań (m.in. dzięki zwiększonej autorefleksyjności).
Go to article

Bibliography

  1. Afeltowicz, Łukasz, Joanna Suchomska, Wojciech Goszczyński. 2021. Partycypacyjne badania w działaniu: analiza polskich doświadczeń. Avant, XII: 1-25. DOI: 10.26913/avant.2021.03.04.
  2. Binns, Carole. 2019. Experiences of Academics from a Working-Class Heritage: Ghosts of Childhood Habitus. Newcastle: Cambridge Scholars Publishing.
  3. Boroń, Aleksandra, Gromkowska-Melosik, Agnieszka. 2022. Ukraińskie uchodźczynie wojenne. Tożsamość, trauma, nadzieja. Kraków: Impuls.
  4. Bourdieu, Pierre. 1988. Homo academicus. Stanford: Stanford University Press.
  5. Bourdieu Pierre. 1993. La misère du monde. Paris: Éditions du Seuil.
  6. Bourdieu, Pierre. 1990. In Other Words: Essays towards a Reflexive Sociology. Stanford: Stanford University Press.
  7. Bradley, Kevin, Anisa Puri. 2016. Creating an Oral History Archive: Digital Opportunities and Ethical Issues. Australian Historical Studies, 47: 75-91.
  8. Bron, Agnieszka. 2017. O badaniach biograficznych krytycznie. Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 4, 1: 16-34.
  9. Brown, Brené. 2021. Atlas of the Heart. New York: Random House.
  10. Bura, Darya, Evgenia Podobna. 2022. ïïmmuù nmmuù 2022. CeidnenuR npo nepmi dm emop^HeHHM. XapKiB: ®omo.
  11. Case, Kim. 2017. Insider Without: Journey across the Working-Class Academic Arc. Journal of Working-Class Studies, 2, 2: 16-35.
  12. Choczyński, Marcin. 2018. Quasi-terapeutyczna funkcja wywiadu częściowo ustrukturyzowanego w odniesieniu do badań własnych. Rola i znaczenie dobrej relacji w wywiadzie socjologicznym. Przegląd Socjologiczny, 4: 150-170.
  13. de Gaulejac, Vincent. 2016. La névrose de classe. Nouvelle édition actualisée. Paris: Éditions Payot & Rivages.
  14. Demetrio, Duccio. 2000. Autobiografia. Terapeutyczny wymiar pisania o sobie. Kraków: Impuls.
  15. Deręgowska, Justyna. 2016. Rola badań biograficzno-narracyjnych w budowaniu modelu wsparcia społecznego rodzin doświadczonych chorobą nowotworową dziecka. W: M. Piorunek, red. Badania biograficzne i narracyjne w perspektywie interdyscyplinarnej. Aplikacje - Egzemplifikacje - Dylematy metodologiczne. Poznań: Wydawnictwo UAM, 223-237.
  16. Dolińska, Anna, Kamil Łuczaj, Olga Kurek-Ochmańska. 2022. Metoda biograficzna w kontekście badań jakościowych realizowanych zdalnie - możliwości, ograniczenia i aspekty etyczne. Przegląd Socjologiczny, 71: 61-84. DOI: 10.26485/ PS/2021/71.1/3.
  17. Friedman, Sam. 2016. Habitus clivé and the emotional imprint of social mobility. The Sociological Review, 64: 129-147.
  18. Gałęziowski, Jakub. 2022. Recenzja książki. Adrianna Surmiak, Etyka badań jakościowych w praktyce. Analiza doświadczeń badaczy z osobami podatnymi na zranienie, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2022. Przegląd Socjologiczny, 71: 219-226.
  19. Goffman, Erving. 2006. Rytuał interakcyjny. Przekład Alina Szulżycka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  20. Golczyńska-Grondas, Agnieszka, Marek Grondas. 2013. Biographical research and treatment. Some remarks on therapeutic aspects of sociological biographical interviews. Przegląd Socjologii Jakościowej, 9, 4: 28-49.
  21. Golczyńska-Grondas, Agnieszka, Katarzyna Waniek. 2022. Superwizja w jakościowych badaniach społecznych. O radzeniu sobie z trudnymi emocjami badających i badanych. Przegląd Socjologii Jakościowej, 18, 4: 6-33.
  22. Graeber, David. 2019. Praca bez sensu. Teoria. Przekład Mikołaj Denderski. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
  23. Grzesiak-Feldman, Monika. 2005. Wywiad psychologiczny a wywiad dziennikarski: porównanie. W: K. Stemplewska-Żakowicz, K. Krejtz, red. Wywiad psychologiczny, t. 2. Warszawa: Wydawnictwo Pracowni Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, 17-26.
  24. Hochschild, Arlie. 1983. The Managed Heart: Commercialization of Human Feeling. Berkeley: University of California Press.
  25. Ingram, Nicola, Jessie Abrahams. 2015. Stepping Outside of Oneself: How a cleft-habitus can lead to greater reflexivity through occupying „the third space. In: J. Thatcher, N. Ingram, C. Burke, J. Abrahams, eds. Bourdieu: The Next Generation. The development of Bourdieu ’s intellectual heritage in contemporary UK sociology. London: Routledge, 141-156.
  26. Jacyno, Małgorzata. 2007. Kultura indywidualizmu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  27. Januszewska, Edyta. 2019. Heterotopie dziecięcego uchodźstwa. Syryjczycy w Libanie. Kraków: Impuls.
  28. Jensen, Barbara. 2014. Dreams and Nightmares: Survivor Guilt in Working Class Crossovers. Rhizomes 27 [brak numerów stron], http://www.rhizomes.net/issue27/ Dostęp: 07.02.2023.
  29. Józefik, Barbara. 2010. Superwizja - perspektywa systemowa. Psychoterapia, 3: 11-22.
  30. Karkowska, Magda. 2018. Terapeutyczne aspekty wywiadu narracyjnego w perspektywie prowadzenia badań biograficznych. Studia Edukacyjne, 50: 107-120. DOI: 10.14746/se.2018.50.7.
  31. Kaźmierska, Kaja. 2020. Ethical Aspects of Social Research: Old Concerns in the Face of New Challenges and Paradoxes. A Reflection from the Field of Biographical Method. Qualitative Sociology Review, 3: 118-13. DOI: 10.18778/17338077.16.3.08
  32. Kaźmierska, Kaja, Katarzyna Waniek. 2020. Autobiograficzny wywiad narracyjny. Metoda - technika - analiza. Łódź: Wydawnictwo UŁ.
  33. Kvale, Steinar. 2004. Interviews. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego. Przekład Stanisław Zabielski. Białystok: Trans Humana.
  34. Labude, Markus, Liang Shen, Yujia Zhu, G. Owen Schaefer, Catherine Ong, Vicki Xafis. 2020. Perspectives of Singaporean biomedical researchers and research support staff on actual and ideal IRB review functions and characteristics: A quantitative analysis. PLoS ONE, 15, 12: 1-22. DOI: 10.1371/journal.pone.0241783. 
  35. Lee, Elizabeth. 2017. ‘Where People Like Me Don’t Belong’: Faculty Members from Low socioeconomic-status Backgrounds. Sociology of Education, 90, 3: 197-212. DOI: 10.1177/0038040717710495.
  36. Lee, Elizabeth, Rory Kramer. 2013. Out with the Old, In with the New? Habitus and Social Mobility at Selective Colleges. Sociology of Education, 86: 18-35. DOI: 10.1177/0038040712445519.
  37. Łuczaj, Kamil. 2021. Doznawanie klasy w perspektywie mikrosocjologicznej. Przypadek pracowników naukowych. Przegląd Socjologii Jakościowej, 17, 2: 6-25. DOI: 10.18778/1733-8069.17.2.01.
  38. Luczaj, Kamil. 2023a. Social class as a blessing in disguise? Beyond the deficit model in working-class and higher education studies. Equality, Diversity and Inclusion, 42: 193-209. DOI: 10.1108/EDI-02-2022-0040.
  39. Łuczaj, Kamil. 2023b. Upwardly mobile biographies. An analysis of turning points in the careers of working-class faculty. Advances in Life Course Research, 56: 1-11. DOI: 10.1016/j.alcr.2023.100545.
  40. Macfarlane, Bruce, Yoshiko Saitoh. 2008. Research Ethics in Japanese Higher Education: Faculty Attitudes and Cultural Mediation. Journal of Academic Ethics, 6: 181-195. DOI: 10.1007/s10805-008-9065-9.
  41. Merton, Robert. 1996. On Social Structure and Science. Chicago: The University of Chicago Press.
  42. Męcfal, Sylwia, Adrianna Surmiak, Izabela Ślęzak. 2020. Badania społeczne i humanistyczne w czasach pandemii - aspekty etyczno-metodologiczne. Dyskusja podczas „Spotkań Badaczek”. Przegląd Socjologiczny, 69: 203-214.
  43. Mizielińska, Joanna, Agata Stasińska, Magdalena Żadkowska, Mateusz Halawa. 2018. Dylematy etyczne w badaniu pary intymnej. Doświadczenia z pracy badawczej. Studia Socjologiczne, 3: 71-100. DOI: 10.24425/122473.
  44. Morris, Marilyn, Jason Morris. 2016. The importance of virtue ethics in the IRB. Research Ethics, 12: 201-216. DOI: 10.1177/1747016116656023.
  45. National Commission for the Protection of Human Subjects of Biomedical and Behavioral Research. 1979. Belmont Report: Ethical Principles and Guidelines for the Protection of Human Subjects. Washington DC: National Institutes of Health. https://www.hhs.gov/ohrp/sites/default/files/the-belmont-report-508c_FINAL.pdf. Dostęp: 20.04.2023.
  46. Naudet, Jules. 2018. Stepping into the Elite: Trajectories of Social Achievement in India, France, and the United States. New Delhi: Oxford University Press.
  47. Nind, Melanie 2014. What is inclusive research? London: Bloomsbury Academic.
  48. Poole, Adam. 2021. From recalcitrance to rapprochement. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 44: 522-534. DOI: 10.1080/01596306.2021.2021860.
  49. Rajtar, Małgorzata. 2020. The Concept of Vulnerability within research ethics and health policies in rare diseases. Przegląd Socjologiczny, 69: 107-127. DOI: 10.26485/ PS/2020/69.3/5.
  50. Reay, Diane. 2005. Beyond Consciousness?: The Psychic Landscape of Social Class. Sociology, 39: 911-928. DOI: 10.1177/003803850505837. 
  51. Russo, John, Sherry Linkon. 2005. What’s New about New Working-Class Studies? In: J. Russo, S. Lee Linkon, eds. New Working-Class Studies. Ithaca: Cornell University Press,, 2-18.
  52. Scheff, Thomas. 1990. Microsociology: Discourse, Emotion, and Social Structure. Chicago: The University of Chicago Press.
  53. Sorokin, Pitirim. 2009. Ruchliwość społeczna. Przekład Jerzyna Słomczyńska. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
  54. Soroko, Emilia. 2015. Wkład psychoanalitycznego myślenia do rozwoju rozmowy psychologicznej jako jakościowej metody badawczej i diagnostycznej. Polskie Forum Psychologiczne, 20: 514-535.
  55. Spellecy, Ryan, Thomas May. 2012. More Than Cheating: Deception, IRB Shopping, and the Normative Legitimacy of IRBs. Journal of Law, Medicine & Ethics, 40, 4: 990-996. DOI: 10.1111/j.1748-720X.2012.00726.
  56. Surmiak, Adrianna. 2018. Confidentiality in Qualitative Research Involving Vulnerable Participants: Researchers’ Perspectives. Forum: Qualitative Social Research, 19: 1-26.
  57. Surmiak, Adrianna. 2019. Komisje etyczne dla badań społecznych w Polsce. Perspektywa socjologów i antropologów społeczno-kulturowych. Studia Socjologiczne 4: 157-182. DOI: 10.24425/sts.2019.126163.
  58. Surmiak, Adrianna. 2022. Etyka badań jakościowych w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
  59. Tokarska, Urszula. 2002. Narracja autobiograficzna w terapii i promocji zdrowia. W: J. Trzebiński, red. Narracja jako sposób rozumienia świata. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 221-261.
  60. Turner, Jonathan, Jan Stets. 2009. Socjologia emocji. Przekład Marta Bucholc. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  61. Turton, David. 1996. Migrants and refugees: a Mursi case study. In: T. Allen, ed. In Search of Cool Ground: War, Flight and Homecoming in Northeast Africa. Trenton: Africa World Press, 96-123.
  62. Wachowiak, Anna. 2008. Zakończenie. W: A. Wachowiak, red. Socjologia jako społeczna terapia. Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, 271-272.
  63. Walkerdine, Valerie. 199. Working class women: Psychological and social aspects of survival. Cahiers du GEDISST, 9-10: 57-80.
  64. Waniek, Katarzyna. 2019. Lekceważone potencjały i narosłe nieporozumienia: kilka uwag o metodzie autobiograficznego wywiadu narracyjnego Fritza Schützego.
  65. Przegląd Socjologii Jakościowej, 15: 132-163.
  66. Wengraf, Tom. 2001. Qualitative Research Interviewing. Biographic Narrative and Semi-Structured Methods. Thousand Oaks: Sage.
Go to article

Authors and Affiliations

Kamil Łuczaj
1
ORCID: ORCID

  1. Uniwersytet Łódzki

Authors and Affiliations

Kamil Łuczaj
ORCID: ORCID
Karol Kaczorowski
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The aim of this article is to analyze both the motivations of foreign scholars to come to work in Poland – specifically Kraków – and their ways of adapting to this significant Polish academic center. Most studies on highly skilled migrants (HSMs) concentrate on the flows between developing and highly developed countries. We concentrate on Central and Eastern Europe. This paper, based on in-depth interviews with 23 foreign scholars working full-time at four universities in Kraków, is a follow-up to a study presenting a 2015 analysis of websites of universities from Kraków. We look closely at barriers to and facilitators of foreign scholars’ adaptation to Poland and their perceived image of Poland and Polishness, their national identification and international contacts. We propose a typology comprised of “cosmopolitans”, “status seekers”, “enthusiasts”, and “commuters”. Our investigations reveal who decides to move to a semi-peripheral country such as Poland, and why. Certain parts of the narratives can be used in building a strategy of attracting more international scholars to academic centers such as Kraków.

Go to article

Authors and Affiliations

Janusz Mucha
Kamil Łuczaj
ORCID: ORCID
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Badania socjologiczne i psychologiczne prowadzone w różnych kontekstach kulturowych wskazują, że zmiana pozycji społecznej często wiąże się z przeżywaniem bólu i cierpienia. Artykuł skupia się na analizie indywidualnego doświadczenia awansu społecznego, jakim jest syndrom oszusta. Autorzy próbują odpowiedzieć na pytanie, jak polscy naukowcy pochodzący z klas ludowych, doświadczają owego, złożonego stanu poczucia intelektualnej fałszywości. Materiał badawczy składa się z kolekcji 25 autobiograficznych wywiadów narracyjnych (BNIM). W tekście wskazano przejawy syndromu oszusta oraz omówiono znaczenie socjalizacji w jego rozwoju. W końcowej części artykułu przedstawiono przykładowe sposoby radzenia sobie z oznakami poczucia intelektualnej fałszywości. Powszechność owego syndromu oraz fragmentaryczność dostępnych informacji na temat tego zjawiska wskazują pilną potrzebę zgłębienia problematyki, która może mieć znaczenie przy interpretacji zbiorów danych empirycznych na temat awansu społecznego.
Go to article

Bibliography

1. Andrejuk, Katarzyna. 2016. Awans społeczny kobiet w czasach PRL. Przegląd Socjologiczny, 65, 3: 157–179.
2. Berger, Peter, Thomas Luckmann. 1983. Społeczne tworzenie rzeczywistości. Traktat z socjologii wiedzy. Przekład Józef Niżnik. Warszawa: PWN.
3. Bernardi, Fabrizio, Moris Triventi. 2020. Compensatory advantage in educational transitions. Acta Sociologica, 63: 40–62.
4. Binns, Carole. 2019. Experiences of Academics from a Working-Class Heritage. Ghosts of Childhood Habitus. Newcastle: Cambridge Scholars Publishing.
5. Bokszański, Zbigniew. 1976. Młodzi robotnicy a awans kulturalny. Warszawa: PWN.
6. Bothello, Joel, Thomas Roulet. 2019. The Imposter Syndrome, or the Mis‐Representation of Self in Academic Life. Journal of Management Studies, 56: 854–861.
7. Bourdieu, Pierre. 1988. Homo Academicus. Stanford: Stanford University Press.
8. Bourdieu, Pierre. 2006. Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia. Przekład Piotr Biłos. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
9. Bourdieu, Pierre, Jean-Claude Passeron. 1979. The Inheritors. French Students and Their Relation to Culture. Chicago: University of Chicago Press.
10. Bourdieu, Pierre, Loïc Wacquant. 2001. Zaproszenie do socjologii refleksyjnej. Przekład Anna Sawisz. Warszawa: Oficyna Naukowa.
11. Bourdieu, Pierre, eds. 1993. La Misère du monde. Paris: Seuil.
12. Braz, Adelino. 2011. Bourdieu et la démocratisation de l’éducation. Paris: Presses Universitaires de France.
13. Brown, Brené. 2021. Atlas of the heart. Penguin Random House.
14. Case, Kim. 2017. Insider Without: Journey across the Working-Class Academic Arc. Journal of Working-Class Studies, 2, 2: 16–35. DOI: 10.13001/jwcs.v2i2.6081.
15. Clance, Pauline, Suzanne Imes. 1987. The impostor phenomenon in high achieving women. Psychotherapy: Theory Research, Practice, 15, 3: 241–247.
16. Colby, King, Sean McPherson. 2021. Class Beyond the Classroom: Supporting working-class and first generation students, faculty, and staff. In: M. Fazio, Ch. Launius, T. Strangleman, eds. Routledge International Handbook of Working-Class Studies, 91–106.
17. Dębska, Katarzyna. 2020. Doświadczenie awansu klasowego jako kontekst kształtowania się relacji między braćmi i siostrami. Studia BAS, 2, 62: 111–128.
18. Domański, Henryk. 2015. Czy są w Polsce klasy społeczne? Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
19. Eglitis, Daina. 2011. Class, Culture and Consumption: Representations of Stratification in Post-communist Latvia. Cultural Sociology, 5, 3: 423–446. DOI: 10.1177/1749975510379963.
20. Ferenc, Maria. 2012. „Jak by to powiedzieć, to już nie moje życie jest”. Relacje rodzinne osób awansujących. W: M. Gdula, P. Sadura, red. Style życia i porządek klasowy w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 233–251.
21. Filarowska, Monika, Katarzyna Schier. 2018. Zespół impostora, czyli o poczuciu intelektualnej fałszywości. Psychoterapia, 2, 185: 35–45.
22. Friedman, Sam. 2016. Habitus clivé and the emotional imprint of social mobility. The Sociological Review, 64, 1: 129–147. DOI: 10.1111/1467-954X.1228.
23. Glaser, Barney. 1964. Comparative Failure in Science. Science 143: 1012–1012.
24. Goor, Dafna et al. 2020. The Impostor Syndrome from Luxury Consumption. Journal of Consumer Research, 46: 1031–1051.
25. Gottlieb, Michael et al. 2020. Impostor Syndrome among Physicians and Physicians in Training: A Scoping Review. Medical Education, 54, 3: 116–124. DOI: 10.1111/medu.13956.
26. Góralewska-Słońska, Anna. 2011. Poczucie własnej wartości jako potencjał jednostki. Problemy Profesjologii, 2: 97–112.
27. Grochalska, Monika. 2011. Transgresyjne trajektorie. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
28. Hoser, Jan. 1974. Środowisko zawodowe inżynierów. W: J. Kulpińska, red. Socjologia przemysłu. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 274–307.
29. Jaquet, Chantal. 2014. Les transclasses ou la non-reproduction. Paris: Presses Universitaires de France.
30. Jensen, Barbara. 2012. Reading Classes: On Culture and Classism in America. ILR Press.
31. King, Colby, Sean McPherson. 2021. Class beyond the Classroom: Supporting working-class and first generation students, faculty, and staff. In: M.Fazio, Ch. Launius, T. Strangleman, eds. Routledge International Handbook of Working-Class Studies, 91–106.
32. Kuleta, Małgorzata, Monika Wasilewska. 2014. Konsekwencje zdrowotne zjawiska parentyfikacji. W: A. Borzęcki, red. Higiena i środowisko a zdrowie człowieka. Lublin: Norbertinum, 29−37.
33. Kurek-Ochmańska, Olga, Kamil Łuczaj. 2021. ‘Are you crazy? Why are you going to Poland?’ Migration of Western Scholars to Academic Peripheries. Geoforum 119, 5: 102–110. DOI: 10.1016/j.geoforum.2020.12.001.
34. Kwiek, Marek. 2015. Międzypokoleniowa ruchliwość społeczna. Szkolnictwo wyższe a drabina edukacyjna i zawodowa w Polsce. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 2, 46: 183–213.
35. Lahire, Bernard. 1993. La raison des plus faibles: rapport au travail, écritures domestiques et lectures en milieux populaires. Presses universitaires de Lille.
36. Lejzerowicz, Magda. 2003. Koncepcja jaźni George’a Herberta Meada a teoria innego Alfreda Schütza. Studia Philosophiae Christianae, 39, 2: 303–328.
37. Łuczaj, Kamil. 2021. Doznawanie klasy w perspektywie mikrosocjologicznej. Przypadek pracowników naukowych. Przegląd Socjologii Jakościowej, 17, 2: 6–25.
38. Łuczaj, Kamil. 2023a. How Do Geographical Imaginaries Shape Academic Migration to Global Centres and Peripheries? In: R. Bolgov, red. Proceedings of Topical Issues in International Political Geography. Springer, Cham. DOI: 10.1007/978-3- 031-20620-7_33.
39. Łuczaj, Kamil. 2023b. Upwardly mobile biographies, Advances in Life Course Research 56, OnlineFirst.
40. Łuczaj, Kamil, Olga Kurek-Ochmańska. 2023. Awans społeczny a relacje rodzinne w biografiach akademików z klas ludowych. Studia Humanistyczne AGH, w druku.
41. Łuczewski, Michał. 2003. W stronę teorii czynników rozwoju edukacyjnego. Praca magisterska napisana pod kierunkiem prof. Antoniego Sułka. Uniwersytet Warszawski.
42. Metzgar, Jack. 2021. Bridging the Divide: Working-Class Culture in a Middle-Class Society. Cornell University Press.
43. Miller, Alice. 2007. Dramat udanego dziecka. Wydawnictwo: Media Rodzina.
44. Musilek, Karel, Tomáš Katrňák. 2015. The Notion of Social Class in Czech Political Discourse. Czech Sociological Review, 51, 3: 387–416.
45. Nawrocki, Tomasz. 2001. Pomiędzy rodziną, szkołą i uniwersytetem: refleksje socjologa o barierach edukacyjnych na Górnym Śląsku. W: W. Jacher, red. Eseje socjologiczne. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 121–135.
46. Ost, David. 2009. The Invisibility and Centrality of Class after Communism. International Journal of Politics, Culture and Society, 22, 4: 497–515.
47. Popiel, Agnieszka, Ewa Pragłowska. 2008. Psychoterapia poznawczo-behawioralna. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Paradygmat.
48. Rakowski, Tomasz. 2016. Sztuka w przestrzeniach wiejskich i eksperymenty etnograficzne. Teksty Drugie, 4, 66–87.
49. Rapley, Tim. 2014. Sampling strategies in qualitative research. In: U. Flick, ed. The SAGE Handbook of Qualitative Data Analysis. London: Sage, 1–21.
50. Reay, Diane. 2005. Beyond Consciousness? The Psychic Landscape of Social Class. Sociology 39, 5: 911–928. DOI: 10.1177/0038038505058372.
51. Rek-Woźniak, Magdalena. 2012. Młodzi dorośli–wzory mobilności społecznej w okresie transformacji systemowej na przykładzie mieszkańców miasta średniej wielkości. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
52. Ryan, Jake, Charles Sackrey. 1996. Strangers in Paradise: Academics from the Working Class. Boston: South End Press.
53. Sadowski, Ireneusz. 2012. Poza wiedzą i majątkiem: nierówności w kapitale w okresie transformacji systemowej. Studia Socjologiczne, 205, 2: 101–127.
54. Schwarz, Ori. 2016. The symbolic economy of authenticity as a form of symbolic violence: the case of middle-class ethnic minorities. Distinktion: Journal of Social Theory, 17: 2–19. DOI: 10.1080/1600910X.2016.1156007.
55. Słodka, Monika, Dagna Skrzypińska. 2016. Perfekcjonizm i myślenie dychotomiczne w paradygmacie poznawczo-behawioralnym. Psychiatria i Psychoterapia, 12, 2: 20–41.
56. Słomczyński, Kazimierz. 2000. Pozycja społeczna a cechy osobowości: o wzajem- nych relacjach w okresie transformacji systemowej. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
57. Sorokin, Pitrim. 2009 [1959]. Ruchliwość społeczna. Przekład Jerzyna Słomczyńska. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN.
58. Stradomska, Marlena. 2022. Strategie radzenia sobie w trakcie pandemii i nie tylko. Łódź: ArchaeGraph.
59. Streib, Jessi. 2011. Class Reproduction by Four Year Olds. Qualitative Sociology, 34: 337–352.
60. Szatan, Małgorzata. 2012. Strach a lęk w ujęciu nauk humanistycznych. Studia Gdańskie, 31: 325–342.
61. Śliwerski, Andrzej. 2016. Trzy generacje terapii poznawczo-behawioralnej – rozwój i założenia teoretyczne. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica, 20: 5–30.
62. Tomescu-Dubrow, Irina, Kazimierz Słomczyński, Henryk Domański, Joshua Kjerulf Dubrow, Zbigniew Sawiński, Dariusz Przybysz. 2018. Dynamics of Class and Stratification in Poland (1945–2015). Central European University Press.
63. Waniek, Katarzyna. 2016. Potencjały bezładu i cierpienia w biografiach młodych kobiet wchodzących w świat sztuki i medycyny. Przegląd Socjologii Jakościowej, 12, 2: 114–144. DOI: 10.18778/1733-8069.12.2.07.
64. Walkerdine, Valerie. 2003. Reclassifying Upward Mobility. Gender and Education, 15, 3: 237–248.
65. Walkerdine, Valerie, Lucey Helen, Melody June. 2001. Growing Up Girl: Psychosocial Explorations of Gender and Class. London: Palgrave.
66. Wagner, Izabela. 2011. Becoming Transnational Professional. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
67. Warnock, Deborah. 2014. On the Other Side of What Tracks? The missing discussion of social class in the academy. Rhizomes, 27. http://www.rhizomes.net/issue27/warnock.html.
68. Wengraf, Tom. 2001. Qualitative Research Interviewing: Biographic Narrative and Semi-Structured Methods. London: Sage Publications.
69. Wengraf, Tom, Prue Chamberlayne. 2006. Interviewing for life-histories, lived situations and personal experience: The Biographic-Narrative Interpretive Method (BNIM) Shortest Short Guide to BNIM interviewing and interpretation (version 6.8). [Online manual]. https://www.scribd.com/document/79633475/BNIM-Shortest-Guide.
70. Wengraf, Tom. 2008. Biographic-Narrative Interpretive Method (BNIM). For researching lived experience and whole life. A summary. https://uel.ac.uk/sites/default/files/interviewing-for-life-histories-lived-situations-and-personal-experi-ence-the-biographic-narrative-interpretive-method-bnim-on-its-own-and-as-part-of-a-multi-method-full-spectrum-psycho-societal-methodology.pdf.
71. Wright, Erik Olin. 2000. Class counts. Cambridge: Cambridge University Press.
72. Young, Valerie. 2011. The Secret Thoughts of Successful Women: Why Capable People Suffer from the Impostor Syndrome and How to Thrive in Spite of It. New York: Crown Business.
73. Zabłocka, Małgorzata, Piotr Francuz. 2006. Wpływ zmiennych osobowych na decyzję o sprawowaniu kontroli w sytuacji odpowiedzialności. Przegląd Psychologiczny, 49,1: 37–61.


Go to article

Authors and Affiliations

Sylwia Mikrut
1
ORCID: ORCID
Kamil Łuczaj
2
ORCID: ORCID

  1. Wydział Humanistyczny, Akademia Górniczo-Hutnicza
  2. Katedra Socjologii Kultury, Uniwersytet Łódzki

This page uses 'cookies'. Learn more