Wyniki wyszukiwania

Filtruj wyniki

  • Czasopisma
  • Data

Wyniki wyszukiwania

Wyników: 2
Wyników na stronie: 25 50 75
Sortuj wg:

Abstrakt

W artykule scharakteryzowane zostały główne żródla emisji benzenu i jego pochodnych alkilowych do powietrza atmosferycznego, ze szczególnym uwzględnieniem żródel motoryzacyjnych. Wzrost zużycia paliw silnikowych, a zwłaszcza benzyn bezołowiowych, prowadzi do emisji dużych ilości tych aromatycznych węglowodorów do powietrza atmosferycznego. W artykule zaprezentowano i omówiono wyniki badań własnych dotyczących określenia zawartości benzenu i jego pochodnych alkilowych w pal iwach silnikowych oraz wskażników emisji tych węglowodorów z powszechnie eksploatowanych w Polsce typów pojazdów samochodowych z silnikami z zapłonem iskrowym (Zł) i zapłonem samoczynnym (ZS). W oparciu o uzyskane wyniki określono profile badanych węglowodorów w paliwach silnikowych i spalinach z silników samochodowych. Porównanie odpowiednich profili dowiodło, że pojazdy samochodowe są głównym źródłem emisji benzenu i jego pochodnych alkilowych w rejonach tras komunikacji samochodowej.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Magdalena Żak
Jan Konieczyński

Abstrakt

W artykule przedstawiono wyniki badań jakości powietrza atmosferycznego w bezpośrednim sąsiedztwie szlaków komunikacyjnych Gliwic. Celem badań była ocena stanu zanieczyszczenia powietrza dwutlenkiem azotu pochodzenia motoryzacyjnego w warunkach typowych dla miast o dużym natężeniu ruchu tranzytowego nieposiadających obwodnic miejskich. Zaprezentowane wyniki wykorzystane zostaną w przyszłości do określenia wpływu uruchomienia obwodnicy na stan zanieczyszczenia powietrza w mieście. W badaniach wykorzystywano pasywną metodę pobierania próbek powietrza z późniejszym zastosowaniem techniki spektrofotometrycznej do oznaczania stężeń dwutlenku azotu. W oparciu o stężenia średniodobowe dwutlenku azotu zmierzone w okresie od lipca 2004 do czerwca 2005 r. w 16 punktach pomiarowych obliczone zostały średnic wartości stężeń średniodobowych w tych punktach. Ze względu na spclnicnic warunków o losowym rozkładzie dni pomiarowych i pokryciu czasu pomiarowego, potraktowano je jako średnic stężenia dwutlenku azotu w roku kalendarzowym i porównano ze stężeniem dopuszczalnym w celu dokonania oceny jakości powietrza.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Magdalena Żak
Anna Loster
Barbara Kozielska
Edyta Melaniuk-Wolny

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji