O „niewoli” zwierząt trzymanych w ogrodach zoologicznych mówi dr Andrzej Kruszewicz, dyrektor warszawskiego zoo.
Jakie nowe stany pojawiają się, kiedy oddziaływanie pomiędzy cząstkami dominuje nad zachowaniem kwantowym pojedynczych cząstek tworzących układ?
Otym, jak funkcjonuje w Polsce społeczeństwo obywatelskie i czy jego rozwojowi sprzyja Internet, mówi dr Artur Kościański z Instytutu Filozofii i Socjologii PAN.
O pochodzeniu, umiejętnościach i inteligencji psów nierasowych mówi prof. dr hab. Wiesław Bogdanowicz z Instytutu Zoologii PAN.
Badania paleontologiczne obejmują nie tylko skamieniałe kości, lecz również tkanki miękkie takie jak naczynia krwionośne. Dzięki zastosowaniu nowych metod możemy poznać budowę wewnętrzną triasowych kręgowców.
Kto i w jaki sposób rozmawiał przed wiekami o polskiej polityce? Jaki był język dyskursu, do jakich wartości się odwoływał? I jakie państwo opisywał?
Pomiar kosmicznych odległości jest jednym z najważniejszych, najbardziej pasjonujących i najtrudniejszych zadań współczesnej nauki. Pozwala nie tylko poznać fizyczne rozmiary Wszechświata, lecz także zbadać, jak jest zbudowany i jak ewoluuje. Wskazuje również, ile energii emitują badane obiekty, i pomaga w określaniu ich natury.
Fuga i sonata to kunsztowne struktury muzyczne. Czy da się je przełożyć na dzieła malarskie? Odpowiedzi szukał Mikalojus Konstantinas Čiurlionis.
O tym, jakich wrogów i w jakim celu stwarza się Polakom, mówi dr hab. Piotr Osęka z Instytutu Studiów Politycznych PAN.
Czy Rzeczpospolita w XVIII w. mogła się uratować? Czy gdyby nie doprowadzono do wykluczenia niektórych warstw społecznych, mogłoby nie dojść do rozbiorów?
O tym, co dziś pozostało po ideałach rewolucji obyczajowej lat 60. XX w., mówi prof. zw. dr hab. Wojciech Burszta z Instytutu Slawistyki PAN.
O działalności Polskiego Instytutu Studiów Zaawansowanych, który rozpoczął działalność w strukturach Polskiej Akademii Nauk 2 stycznia, mówi jego dyrektor prof. Przemysław Urbańczyk
Naukowcy specjalizują się w coraz węższych dziedzinach i często trudno się zrozumieć fizykowi cząstek elementarnych z fizykiem półprzewodników, a tym bardziej fizykowi z biologiem czy lekarzem. Dlatego prace interdyscyplinarne są trudne. A jednak czasem się udają. Na przykład uczonym z Instytutu Wysokich Ciśnień PAN.
O tym, jak na organizm wpływa przewlekły stres, mówi dr Emilia Rejmak-Kozicka z Instytutu Biologii Doświadczalnej im. Marcelego Nenckiego PAN.
O tym, jak Polacy postrzegają swoją wolność, mówi prof. dr hab. Krystyna Skarżyńska z Instytutu Psychologii PAN.
Dziesiątki korytarzy. Tysiące schodów. Sale i salki. Gabinety i pracownie. Nisze, zakątki i zakamarki. Tutaj siebie można zgubić. Za to znaleźć taką ilość wiedzy, jakiej gdzie indziej próżno szukać. Pałac Staszica.
Wygląda na to, że uczeni są dziś niepodlegli, mogą zajmować się, czym chcą, i ogłaszać, co im rozum dyktuje. A jednak...
Mimo wieloletnich badań wciąż nie znamy wszystkich zależności pomiędzy poszczególnymi składowymi klimatu. Możliwe, że cyrkulacja wód oceanicznych ma dużo większe znaczenie, niż przypuszczaliśmy do tej pory.
Chociaż dostęp do wiedzy i swoboda prowadzenia prac naukowych są obecnie znacznie większe niż kilkadziesiąt lat temu, do ideału ciągle nam daleko.