Abstract
Nauczanie o judaizmie we współczesnej katechezie młodzieży szkół ponadgimnazjalnych
spełnia ważną rolę w dialogu chrześcijańsko-żydowskim. Pozwala katechizowanym
zauważyć i zrozumieć wspólne korzenie chrześcijan i wyznawców religii Mojżeszowej.
Przyczynia się do zmiany sposobu postrzegania mniejszości żydowskiej oraz okazywania
jej szacunku i zrozumienia. Uzupełnia i integruje działania edukacyjne szkoły związane
z edukacją o historii i tradycji Żydów. Stąd też nieuzasadnione wydaje się jedynie sporadyczne
odwołanie do tej problematyki w dokumentach programowych katechezy młodzieży
szkół ponadgimnazjalnych oraz w zgodnych z nimi seriach podręczników krakowskich
i poznańskich. Braki te w przyszłości wymagają uzupełnienia. Warte uwagi i znaczące dla
dialogu chrześcijańsko-żydowskiego są materiały Lekcja religii wydane przez Wydawnictwo
Święty Wojciech przy współpracy z telewizją Religia.tv. W swych podstawowych
założeniach mają one spełniać rolę środka dydaktycznego wspomagającego katechetów
w przekazywaniu wiedzy o judaizmie oraz w kształtowaniu postawy dialogu i tolerancji.
Ich skuteczność edukacyjną należałoby zweryfikować za pomocą badań empirycznych.
Go to article