The author reconstructs the Romantic concept of imagination, drawing attention to its relations with the esoteric tradition, and then presents the significance of the idea of imagination for pedagogical reflection in the period of Romanticism. What is also undertaken is the motif of the continuity of Romantic ideas in the 20th century, with special regard to the 20th century youth counterculture and the relations between the countercultural concept of imagination and the discourse on education.
Sophie de Grouchy in her Letters on sympathy analyses the notion of sympathy, as a starting point using a critique of Adam Smith’s Theory of Moral Sentiments. She also points out that sympathising with other people’s joys brings us pleasure, other people’s good experiences make us happy (especially if we are the ones who contribute to their well-being) and we want to see other people happy and not suffering. As she assumes, we naturally seek other people’s well-being and not their harm. De Grouchy underlines the role of imagination and reason, discerning coincidental good deeds and those that are an effect of intended actions. The paper aims to reconstruct a way in which de Grouchy seeks the grounds for morality in sympathy that is based on feeling and observation of physical pain and pleasure. This presentation of her theory that Polish readers are not closely accustomed with is a good starting point to inquire whether the argumentation presented by the author of the Letters on sympathy is coherent within her theory and whether it has proper justification.
W transcendentalnej dedukcji kategorii, w drugim wydaniu Krytyki czystego rozumu, Kant wprowadza termin „formalna naoczność” (formale Anschauung), ukazując w ten sposób, że określenie to zawiera bogatszą treść niż „forma naoczności” (Form der Anschauung). Wiąże się to z określaniem, tj. determinowaniem czystej formy naoczności, które dokonuje się za sprawą syntezy postaciowej, będącej wytworem wyobraźni, ale przy współudziale kategorii. Rozważam m.in. kwestię, jak należy rozumieć jedność przestrzeni i co jest źródłem owej jedności. Przy okazji analizuję ważne i trudne pojęcie różnorodności (Mannigfaltigkeit), które – jak się wydaje – leży u podstaw różnicy między dwoma sposobami ujęcia przestrzeni jako czystej naoczności.