Wyniki wyszukiwania

Filtruj wyniki

  • Czasopisma
  • Autorzy
  • Słowa kluczowe
  • Data
  • Typ

Wyniki wyszukiwania

Wyników: 33
Wyników na stronie: 25 50 75
Sortuj wg:

Abstrakt

Dzieło literackie stwarza fikcyjny świat i opisuje zachodzące w nim zdarzenia. Ten świat jest pierwotnie stworzony przez autora, a później utrzymywany w istnieniu dzięki działaniu zbiorowej pamięci i wyobraźni czytelników i komentatorów. Ingarden przyjmuje cztery kategorie metafizyczne: świat realny, idealny, psychiczny i intencjonalny. Ciekawym problemem jest pytanie, czy przypisanie przedmiotu do jednej z tych czterech kategorii wymaga usprawiedliwienia przez wskazanie na właściwości tych przedmiotów, czy raczej polega na dość swobodnym zaliczeniu pewnych desygnatów do pewnych zbiorów. Autor wybiera to drugie wyjście i argumentuje, że ta decyzja jest zgodna ze szczególnie doniosłą rolą przypisywaną przez Ingardena dziełom literackim.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Jacek Hołówka
1
ORCID: ORCID

  1. prof. em., Uniwersytet Warszawski, Wydział Filozofii, ul. Krakowskie Przedmieście 3, 00-927 Warszawa
Pobierz PDF Pobierz RIS Pobierz Bibtex

Abstrakt

In this paper, I will look at the functioning of space through a specific example of the practice of socially modelling past realities in the 1940 Exposition of the Portuguese World. (Exposição do Mundo Português). The perspective of the Exposition will allow us to analyse the model of the"Portuguese world" and propose the creation of an interpretative key, in order to understand the “essence” of Portuguese spatial imagery. We will look at the exhibition in the perspective of Krzysztof Pomian's semiophore theory, trying to interpret its main assumptions and the cultural patterns that fund it, as well as what kind of model of space it co‑creates. In the light of the exhibition we will try to answer the question of how space constitutes the mental foundation of the model of the"Portuguese world". And how the spatial patterns of Portuguese culture are made present through the selected semiophores of the Portuguese World Exhibition.
Przejdź do artykułu

Bibliografia

A Memória da Nação, red. Francisco Bethencourt, Diogo Ramada Curto. Lizbona: Livraria Sá da Costa, 1991.
Agamben, Giorgio. Czas, który zostaje. Komentarz do listu do Rzymian, przeł. Sławomir Królak. Warszawa: Wydawnictwo Sic!, 2009.
Anderson, Benedict. Wspólnoty wyobrażone. Rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu, przeł. Stefan Amsterdamski. Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy „Znak”; Warszawa: Fundacja im. Stefana Batorego, 1997.
Baczko, Bronisław. Wyobrażenia społeczne. Szkice o nadziei i pamięci zbiorowej, przeł. Małgorzata Kowalska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1994.
Bartmiński, Jerzy. Językowe podstawy obrazu świata. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej, 2012.
Bergen, Benjamin. Latające świnie. Jak umysł tworzy znaczenie?, przeł. Zuzanna Lamża. Kraków: Copernicus Center Press, 2017.
Bieńczyk, Marek. Książka twarzy. Warszawa: Świat Książki, 2011.
Boym, Svetlana. The Future of Nostalgia. Nowy Jork: Basic Books, 2001.
Campos Matos, Sérgio. Consciência Histórica e Nacionalismo – Portugal, séculos XIX e XX. Lizbona: Livros Horizonte, 2008.
Cassanto, Daniel, Lera Boroditsky. „Time in the mind: Using space to think about time”. Cognition 106 (2008): 579–593.
Catroga, Fernando. A Geografia dos Afectos Pátrios. As Reformas Político‑Administrativas (sécs. XIX–XX). Coimbra: Edições Almedina, 2014.
Cioran, Emil. Historia i utopia, przeł. Marek Bieńczyk. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia, 2008.
Connerton, Paul. How Modernity Forgets. Cambridge: Cambridge University Press, 2009.
Collingwood, Robin G. Autobiografia. Z dziejów mojego myślenia. Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos”, 2013.
Domańska, Ewa. „Semiofory i pneumatofory w perspektywie biohumanistycznej (Przypadek korzeni oddechowych cypryśnika błotnego)”. W Wśród ludzi, rzeczy i znaków. Krzysztofowi Pomianowi w darze, red. Andrzej Mencwel, Jacek Migasiński, Paweł Rodak, Małgorzata Szpakowska, 347–363. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2015.
Durkheim, Émile. Elementarne formy życia religijnego, przeł. Anna Zadrożyńska. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1990.
Elias, Norbert. Esej o czasie, przeł. Ada Łobożewicz. Warszawa: Wydawnictwo Uniwesytetu Warszawskiego, 2017.
Fernández‑Armesto, Felipe. Pionierzy. Powszechna historia eksploracji, przeł. Anna Kunicka. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia, 2020.
Ferreira, Sílvia. „«O Pavilhão do Mar»: a Nau Portugal da Exposição do Mundo Português (1940) ou a arte da talha ao serviço da cenografia política”. Cadernos do Arquivo Municipal 7, (2017): 257–288.
Filipowicz, Stanisław. Mit i spektakl władzy. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1988.
Foucault, Michel. „Inne przestrzenie”, przeł. Agnieszka Rejniak‑Majewska. Teksty Drugie 6 (2005): 117–125.
Gil, José. Metamorphoses of the Body, przeł. Stephen Muecke. Minnesota: University of Minnesota Press, 1998.
Halecki, Oskar. Historia Europy – jej granice i podziały, przeł. Jan Maria Kłoczowski. Lublin: Instytut Europy Środkowo‑Wschodniej, 2002.
Harman, Graham. Traktat o przedmiotach, przeł. Marcin Rychter. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2013.
Heim, Micheal. Virtual Realism. New York: Oxford University Press, 1998.
Hlibowicka‑Węglarz, Barbara. Portugalskie języki kreolskie w Afryce. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej, 2013.
Identidade Nacional, Inclusão e Exclusão Social, red. José Manuel Sobral, Jorge Vala. Lizbona: ICS, 2010.
Jerram, Leif. „Space: A Useless Category for Historical Analysis?”. History and Theory 52, 3 (2013): 400–419.
Koselleck, Reinhart. Warstwy czasu. Studia z metahistorii, przeł. Krystyna Krzemieniowa i Jarosław Merecki. Warszawa: Oficyna Naukowa, 2012.
Kula, Witold. Miary czasu. Warszawa: Wydawnictwo „Książka i Wiedza”, 2004.
Leach, Edmund, Algirdas Julien Greimas. Rytuały i narracje, przeł. Michał Buchowski, Anna Grzegorczyk, Ewa Umińska‑Plisenko. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1989.
Leal, João. Etnografias Portuguesas (1870–1970). Cultura Popular e Identidade Nacional. Lizbona: Publicações Dom Quixote, 2000.
Lopes Ribeiro, António. „Documentário A Nau Portugal”. http://www.cinept.ubi.pt/pt/filme/8644/A+Nau+Portugal (dostęp: 10.02.2021).
Lorenz Chris. Przekraczanie granic. Eseje z filozofii historii i teorii historiografii, przeł. Monika Bobako, Roman Dziergwa. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 2009.
Lourenço, Eduardo. Nós e a Europa ou as Duas Razões. Lizbona: Imprensa Nacional‑Casa da Moeda, 1988.
Lourenço, Eduardo. Portugal como Destino seguido de Mitologia da Saudade. Lizbona: Gradiva, 1999.
Łotman, Jurij. Uniwersum umysłu. Semiotyczna teoria kultury, przeł. Bogusław Żyłko. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2008.
Łukaszyk, Ewa. Terytorium a świat. Wyobrażeniowe konfiguracje przestrzeni w literaturze portugalskiej od schyłku średniowiecza do współczesności. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2003.
Łukaszyk, Ewa. Imperium i nostalgia. „Styl późny” w kulturze portugalskiej. Warszawa: Wydawnictwo DiG, Wydział Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego, 2015.
Łukaszyk, Ewa. „Od morskiego imperium do ziemi odzyskanej. Esej o «świecie portugal-skim»”. Kultura‑Historia‑Globalizacja 21 (2017): 149–160.
Magalhães Godinho, Vitorino. Portugal: A Emergência de uma Nação. Lizbona: Colibri, 2004. Malpas, Jeff. „Topologies of History”. History and Theory 58, 1 (2019): 3–22.
Majid, Asifa, Seán G. Roberts, Ludy Cilissen, Karen Emmorey, Brenda Nicodemus, Lucinda O'Grady, Bencie Woll, Barbara LeLan, Hilário De Sousa, Brian L. Cansler et al. „Differential Coding of Perception in the World’s Languages”. Proceedings of the National Academy of Sciences 115, 45 (2018): 11369–11376.
Mattoso, José. Identificação de um País. Ensaio sobre as Origens de Portugal, t. II. Lizbona: Editorial Estampa, 1985.
Mattoso, José, Duarte Belo, Suzanne Daveau. Portugal – O Sabor da Terra. Um retrato histórico e geografico regiões. Lizbona: Temas e Debates, 2011.
Napiórkowski, Marcin. Kod kapitalizmu. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2019.
Neves, José. Comunismo e Nacionalismo em Portugal – Política, Cultura e História no Século XX. Lizbona: Tinta‑da‑china, 2008.
Nogueira Alves, Alice, Vera Mariz. „O Padrão dos Descobrimentos como «Imagem da Marca» do Estado Novo”. W Genius Loci. Lugares e significados. Breves reflexões, t. II, red. Lúcia Rosas, Ana Cristina Sousa, Hugo Barreira, 473–484. Porto: CITCEM, 2017.
Pałubicka, Anna. Gramatyka kultury europejskiej. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Epigram, 2013. Papp, Stefan. Przestrzeń. Kraków: Universitas, 2002. Pessoa, Fernando.
Mensagem/Przesłanie, przeł. Henryk Siewierski, Agostinho da Silva. Warszawa: Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich Uniwersytetu Warszawskie-go; Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego, 2006.
Pomian, Krzysztof. Zbieracze i osobliwości. Paryż‑Wenecja XVI–XVIII wiek, przeł. Andrzej Pieńkos. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej, 2001.
Pomian, Krzysztof. Historia. Nauka wobec pamięci. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej, 2006.
Rankin, William. After the Map. Cartography, Navigation, and the Transformation of Territory in the Twentieth Century. Chicago‑Londyn: University of Chicago Press, 2016.
Rankin, William. „How the Visual is Spatial: Contemporary Spatial History, Neo‑marxism, and the Ghost of Braudel”. History and Theory 59, 3 (2020): 311–342.
Reijnders, Stijn. Place of the Imagination: Media, Tourism, Culture. Londyn: Routledge, 2016.
Ribeiro, Orlando. Portugal, o Mediterrâneo e o Atlântico. Estudo geográfico. Coimbra: Coimbra Editora, 1945.
Ricoeur, Paul. Pamięć, historia, zapomnienie, przeł. Janusz Margański. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, 2006.
Rosas, Fernando. „Estado Novo, Império e Ideologia Imperial”. Revista de História das Ideias 17 (1995): 19–32.
Safranski, Rüdiger. Czas. Co czyni z nami i co my czynimy z nim, przeł. Bogdan Baran. Kraków: Spółdzielnia Wydawnicza „Czytelnik”, 2017.
Sánchez‑Gómez, Luis Ángel. „Imperial faith and catholic missions in the grand exhibitions of the Estado Novo”. Análise Social XLIV, 193 (2009): 671–692.
Saramago, José. Journey to Portugal. A Pursuit of Portugal`s History and Culture. Londyn: Penguin Random House, 2019.
Sardica, José Miguel. Ibéria. A Relação entre Portugal e Espanha no Século XX. Lizbona: Aletheia Editores, 2013.
Sobral, José Manuel. Portugal, Portugueses: uma identidade nacional. Lizbona: FFMS, 2014.
Sousa Santos, Boaventura de. Pela Mão de Alice – O Social e o Político na Pós‑Modernidade. Porto: Edições Afrontamento, 1994.
Sousa Santos, Boaventura de. „The Portugal Tales of Being and Not Being”. Portuguese Literary & Cultural Studies (2009): 1–46.
Szacki, Jerzy. Spotkania z utopią. Warszawa: Iskry, 1980.
Sztompka, Piotr. Kapitał społeczny. Teoria przestrzeni międzyludzkiej. Kraków: Wydawnictwo Znak Horyzont, 2016.
Tamm, Marek, Zoltán Boldizsár Simon. „Historical Thinking and the Human: Introduction”. Journal of the Philosophy of History 14, 3 (2020): 285–309.
Tamm, Marek, Zoltán Boldizsár Simon. „More‑than‑Human History: Philosophy of History at the Time of the Anthropocene”. W Philosophy of History: Twenty‑First‑Century Perspectives, red. Jouni‑Matti Kuukkanen. Londyn: Bloomsbury, 2020.
Topolski, Jerzy. Jak się pisze i rozumie historię? Tajemnice narracji historycznej. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Rytm, 1996.
Trindade, Luís. O Estranho Caso do Nacionalismo Português. Lizbona: Imprensa de Ciências Sociais, 2008.
Tuan, Yi‑Fu. Przestrzeń i miejsce, przeł. Agnieszka Morawińska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1987.
Turner, Frederick J. The Significance of the Frontier in American History, rozdz. I. https://www.mtholyoke.edu/acad/intrel/afp/turner.htm (dostęp: 20.02.2021).
Whorf, Benjamin Lee. Język, myśl i rzeczywistość, przeł. Teresa Hołówka. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1982.
Wrzosek, Wojciech. O myśleniu historycznym. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Epigram, 2009.
Vieira, António. „História do Futuro. Livro anteprimeyro prologomeno a toda a historia do futuro, em que se declara o fim, & se provaõ os fundamentos della. Materia, verdade, & utilidades da historia do futuro”. https://archive.org/details/historiadofuturo00viei/page/n7/mode/2up (dostęp: 10.02.2021).
Vieira de Castro, Filipe. A Nau de Portugal. Os navios da conquista do Imperio do Oriente 1498–1650. Lizbona: Prefácio Edição de Livros e Revistas, 2003.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Karol Kasprowicz
1
ORCID: ORCID

  1. Uniwersytet Marii Curie‑Skłodowskiej w Lublinie

Abstrakt

Cel artykułu został określony w dwu postawionych w tytule pytaniach odniesionych do badań Romana Ingardena: 1. Co stanowi o specyfice i unikatowości systemu poznawczego? 2. Czy odpowiedź Ingardena da się obronić w świetle dzisiejszych tendencji naturalistycznych? W odpowiedzi na pierwsze pytanie wskazana została wielowymiarowa struktura bytu ludzkiego, umożliwiająca dostęp do sfery wartości. W aspekcie aksjologiczno-ontologicznym podkreślona została moc twórcza człowieka w wytwarzaniu nowych dziedzin bytowych. W aspekcie epistemologiczno-ontologicznym pokazano trzy wymiary tej struktury, stanowiącej skorelowane ze sobą, względnie izolowane systemy: cielesny, świadomości i psyché (umysłu). W odpowiedzi na drugie pytanie, rozważane w odniesieniu do zagadnienia procesów informacyjnych oraz samowiedzy, pokazana została przyjęta przez Ingardena strategia badawcza, bazująca na badaniach ontologicznych (nieredukcjonistyczna i w tym sensie antynaturalistyczna), lecz pozwalająca w pewnych aspektach na uzgodnienia z dzisiejszym podejściem naturalistycznym, oferowanym w kontekście badań neurokognitywistyki.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Urszula Żegleń
1
ORCID: ORCID

  1. Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Instytut Badań Informacji i Komunikacji, ul. Bojarskiego 1, 87-100 Toruń

Abstrakt

Artykuł koncentruje się na wybranych problemach, jakie pojawiają się obecnie i mieszczą w ramach takich idei jak: „przemysł 4.0” i „społeczeństwo 5.0”, a mianowicie na zagadnieniach antropologicznych. Zmiany w relacjach pomiędzy człowiekiem a techniką oparte na zaufaniu prowadzą jednak do zwiększenia roli czynnika technicznego w tych relacjach. Inne aspekty analizowanych przemian dotyczą nowych wymogów odpowiedzialności i zmian dotyczących podmiotowości człowieka i jego racjonalności. Przyszłość człowieka jawi się jako obszar niepewności związanej między innymi z warunkami funkcjonowania i życia w porządku świata postcyfrowego.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Andrzej Kiepas

Abstrakt

Niniejsze rozważanie jest pisane przez inżyniera. W pierwszych dwóch punktach artykułu znajdujemy narysowany kilkoma kreskami szkic metodologicznych podstaw sztucznej inteligencji (SI) i czym dziś SI jest. W dalszych punktach zasygnalizujemy kształt najbliższej przyszłości SI, umieścimy SI w kontekście kultury, odnotujemy fenomen tzw. silnej sztucznej inteligencji i zakończymy całość paroma uwagami.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Jacek Koronacki
Pobierz PDF Pobierz RIS Pobierz Bibtex

Abstrakt

Celem artykułu jest analiza wspólnej tendencji myślowej, jaką daje się odnaleźć u pisarza Witolda Gombrowicza i filozofa Martina Heideggera. Ich namysł nad światem wykazuje wiele podobieństw. Tak u Gombrowicza, jak i u Heideggera świat odsłania się poprzez swoją odniesieniową strukturę, której swoiste centrum stanowi człowiek (względnie Dasein) jako konieczny obszar konstytucji zrozumiałości nas samych i tego, co nas otacza. Skoro możliwość zrozumienia samych siebie dokonuje się zawsze na gruncie świata, to powstaje pytanie o możliwość odnalezienia w tym
świecie siebie. Świat nas określa, nadaje nam określoną formę i nie możemy go odrzucić. Zarówno Gombrowicz, jak i Heidegger nie chcą jednak świata odrzucić, ale proponują – każdy na swój sposób – zmodyfikowany sposób odnoszenia się i do świata, i do samych siebie.
Przejdź do artykułu

Bibliografia

Bartoszyński K. (1984), „Kosmos” i antynomie, w: Z. Łapiński (red.), Gombrowicz i krytycy, Kraków: Wydawnictwo Literackie, s. 655–691.

Błoński J. (1994), „Dziennik”, czyli Gombrowicz dobrze utemperowany, w: tenże, Forma, śmiech i rzeczy ostateczne. Studia o Gombrowiczu, Kraków: Znak, s. 141– 178.

Buczyńska‑Garewicz H. (2011), Gombrowiczowskie żarty z Heideggera, „Teksty Drugie” 1–2, s. 345–353.

Cataluccio F.M. (1991), Gombrowicz filozof, przeł. K. Bielas, w: F.M. Cataluccio, J. Illg (red.), Gombrowicz filozof, Kraków: Znak, s. 5–21.

Cern K.M. (2007), Koncepcja czasu wczesnego Heideggera, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii UAM.

Gall A. (2011), Humanizm performatywny. Polemika z filozofią w praktyce literackiej Witolda Gombrowicza, przeł. G. Sowinski, Kraków: Universitas.

Gombrowicz W. (1986a), Kosmos, Kraków – Wrocław: Wydawnictwo Literackie.

Gombrowicz W. (1986b), Ślub, w: tenże, Dramaty, Kraków – Wrocław: Wydawnictwo Literackie, s. 89–224.

Gombrowicz W. (1987), Pamiętnik Stefana Czarnieckiego, w: tenże, Bakakaj, Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Gombrowicz W. (1990), Testament, Warszawa: Res Publica.

Gombrowicz W. (2006), Ferdydurke, Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Gombrowicz W. (2013), Dziennik 1953–1969, Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Gombrowicz W. (2017), Kurs filozofii w sześć godzin i kwadrans, przeł. I. Kania, Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Heidegger M. (2005), Bycie i czas, przeł. B. Baran, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Heidegger M. (2009), Podstawowe problemy fenomenologii, przeł. B. Baran, Warszawa: Fundacja Aletheia.

Jarzębski J. (1971), Pojęcie „formy” u Gombrowicza, „Pamiętnik Literacki” LXII, z. 4, s. 69–96.

Jarzębski J. (1982), Gra w Gombrowicza, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Kijowski A. (1984), Strategia Gombrowicza, w: Z. Łapiński (red.), Gombrowicz i krytycy, Kraków: Wydawnictwo Literackie, s. 429–465.

Luchte J. (2008), Heidegger’s Early Philosophy. The Phenomenology of Ecstatic Temporality, London: Continuum International Publishing Group.

Margański J. (2001), Gombrowicz, wieczny debiutant, Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Markowski M.P. (2004), Czarny nurt. Gombrowicz, świat, literatura, Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Michalski K. (1978), Heidegger i filozofia współczesna, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Neuger L. (1999), „Kosmos” Witolda Gombrowicza: genologiczne podstawy hipotez sensowności, „Teksty Drugie” 6 (59), s. 57–70.

Pöggeler O. (2002), Droga myślowa Martina Heideggera, przeł. B. Baran, Warszawa: Czytelnik.

Rosales A. (1970), Transcendenz und Differenz, The Hague: Martinus Nijhoff.

Sanavio P. (1991), Gombrowicz: forma i rytuał, przeł. K. Bielas, F.M. Cataluccio, w: F.M. Cataluccio, J. Illg (red.), Gombrowicz filozof, Kraków: Znak, s. 25–68.

Sobota D.R. (2013), Źródła i inspiracje Heideggerowskiego pytania o bycie, t. 2, Bydgoszcz: Yakiza.

Strzelecki R. (2006), Ethos i wolność, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Waśko M. (2017), Myśląc z Heideggerem – między właściwością i niewłaściwością egzystencji, „Analiza i Egzystencja” 40, s. 29–48.

Wodziński C. (1994), Heidegger i problem zła, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Mateusz Waśko
1
ORCID: ORCID

  1. Uniwersytet Jagielloński, Instytut Filozofii, ul. Grodzka 52, 31‑044 Kraków

Abstrakt

Etyka gospodarcza – wraz z innymi etykami stosowanymi – poszukuje podstaw ważnościowych swoich sądów. O możliwości wykorzystania jej w procesie mediacji pomiędzy uczestnikami życia gospodarczego decydują przecież argumenty uzasadnia-jące jej werdykty. Muszą one być przekonujące oraz spełniać wymóg bezstronności. Owszem, w ich pozyskiwaniu pomocna jest etyka filozoficzna. Wobec wielości jej propozycji oraz ich niedostatecznego epistemologicznego ugruntowania akcent pada na te z nich, którym towarzyszy metaetyczna rekomendacja. Tu zaś wybór narzędzi ulega znacznemu ograniczeniu. Z tego powodu, poszukiwania etycznej miary, zachowującej walory aplikacyjne, kontynuowane są w sferze kultury. Tymczasem to rozszerzenie wymaga ostrożności. Próżno szukać w kulturze gotowej odpowiedzi na pytanie, jak być powinno. Kultura, rzecz jasna, zawiera takie odpowiedzi. Zawiera ich jednak więcej, niż spodziewałby się tego etyk poszukujący w jej obszarze rozwiązania nurtujących go problemów. Okolicznością utrudniającą owe poszukiwania są zmiany w kulturze Zachodu, dokonujące się od połowy XX wieku. Ich wieloaspektowość sprawia, że nie poddają się one systematyzacji podporządkowanej zasadzie koherencji. Domniemanie dotyczące złożoności i niejednorodności przekonań normatywnych żywionych przez społeczeństwa zachodnie potwierdza m.in. analiza procesów zapoczątkowanych przez zwrot performatywny. Celem artykułu jest wyjaśnienie, dlaczego świat wartości kulturowych, pomimo wielości praktyk nadawania im znaczenia, zasadnie aspiruje do miana normatywnego fundamentu życia zbiorowego, w tym życia gospodarczego.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Przemysław Rotengruber

Abstrakt

The death of a person, particularly my own death, is the most momentous occasion that happens in a lifetime. It seems to be an inevitable end of any possible experience, ceasing any relationship, the end of memories and hopes. It evokes various reactions in the living, just to mention some as: fascination, fear, stress, consent, willingness to familiarization. Each of them may be analysed, while each one shows also the death in a different aspect. In the proposed article, the author indicates another reaction - that is experiencing anxiety. It appears that this is the key experience, both when I am thinking about it as something that may afflict me at any moment, as well as when I become aware that there is a possibility of exit of the loved ones or just a popular person. Some texts by Joseph Ratzinger have inspired me to carry out such analyses.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Ks. Mirosław Pawliszyn CssR

Abstrakt

Hans Georg Gadamer w swoich rozważaniach nad istotą hermeneutyki w szczególny sposób akcentuje rolę języka w poznaniu i rozumieniu świata. W artykule podejmowana jest próba znalezienia zastosowania hermeneutyki Gadamera w prowadzonych przez lingwistów badaniach nad językowym obrazem świata. Pierwsza część pracy poświęcona jest językowemu obrazowi świata (JOS) w lingwistyce, druga dotyczy zaś hermeneutyki Hansa Georga Gadamera. Trzeci rozdział, łączący tematykę dwóch poprzednich, odpowiada na pytanie stawiane jako cel pracy. Prezentowane tu rozważania mieszczą się w szerszej refleksji nad filozoficznymi podstawami badań lingwistycznych.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Zuzanna Sima
1

  1. Ośrodek Międzyobszarowych Indywidualnych Studiów Humanistycznychi Społecznych, Uniwersytet Jagielloński, Kraków, Polska

Abstrakt

Celem artykułu jest przytoczenie argumentów na rzecz tezy, że o kwestiach moralnych nie sposób decydować bez odwoływania się do rozstrzygnięć natury ontologicznej. Ilustracją głównej linii argumentacyjnej jest wybór Cyphera – jednego z pobocznych bohaterów filmu Matrix. Cypher decyduje się na zdradę walczących o wolność ludzi w zamian za dostanie życie w rzeczywistości wirtualnej. Wybór ten wydaje się przy pierwszej analizie problemu całkowicie naganny, gdyż wiąże się z porzuceniem świata rzeczywistego i prowadzeniem pozornie nieautentycznego życia w symulacji komputerowej. Argumentować można jednak, że dychotomia świata rzeczywistego i wirtualnego jest jedynie pozorna. Wybierając rzeczywistość wirtualną Cypher wybrał funkcjonowanie w świecie, który tak samo jak świat rzeczywisty umożliwia zaistnienie podmiotowości moralnej i autentyczne przeżywanie. To, co różni oba światy, to z pewnością rodzaje determinacji jakim podlega podmiot. Cypher woli żyć w świecie, w którym podlega determinacjom narzucanym przez Matrix, niż w świecie realnym, gdzie jego zachowanie determinowane jest przez geny i imperatywy biologiczne.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Jacek Gurczyński

Abstrakt

The onymic image of the world in a translation through an intermediary language as exemplified by the anthroponyms in a collection of short stories “Baummoos pflücken” (lit. “The Lichen Collector”) by Zhang Wei.

The article addresses the issue of the linguistic image of the world — reflected in proper names — and of its translation. Chinese onyms and their related forms of address contain information about mutual relations between the speaker and the named object, thus offering a better insight into social relations in small language and cultural communities. The challenge for the translator is not only to translate these onyms, but also to preserve their social function in the text. This has been exemplified in the article by a translation of a collection of short stories from Chinese to Polish through German, where the intermediary language adds another coherence layer. The theory of the linguistic image of the world and proper names per se are a starting point for a critical analysis of this specific translation in view of the translation of onyms and of their potential for conveying the image of the world. Emphasis is placed on the transfer of the social functions of onyms into the target language. The influence of onyms and of their consistent treatment in the translation on the coherence of the studied text has also been taken into account.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Edyta Grotek
Pobierz PDF Pobierz RIS Pobierz Bibtex

Abstrakt

Celem artykułu jest opis powiązań między zjawiskami w nowojorskim świecie artystycznym i społeczeństwie amerykańskim przełomu XIX i XX wieku. Analiza wpisuje się w nurt badań poświęconych kwestii wielokulturowości, uzupełniając je o perspektywę socjologii historycznej i socjologii kultury artystycznej. Do pierwszych lat XX wieku instytucje, jak nowojorska National Academy of Design, narzucały artystom tradycyjne style malarskie będące konsekwencją obowiązujących wówczas w USA norm i wartości wiktoriańskich. Praktyki te miały charakter przemocy symbolicznej, propagowały bowiem model społeczeństwa opartego na przewadze społecznej i kulturowej angloamerykanów. Sprzeciw wobec dominacji układu angloamerykańskiego wyrażały różne środowiska, w świecie sztuki między innymi twórcy związani z The Ashcan School, w świecie nauki postępowi intelektualiści. Ich aktywność przyczyniła się do transformacji społeczeństwa amerykańskiego w stronę porządku nowoczesnego w wymiarze kulturowym i społecznym.
Przejdź do artykułu

Bibliografia

1. Becker, Howard S. 1982. Art Worlds. Berkley. University of California Press.
2. Bell, Daniel. 1998. Kulturowe sprzeczności kapitalizmu. Przekład Stefan Amsterdamski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
3. Berkson, Isac. 1920. Theories of Americanization. New York: Columbia University.
4. Bourdieu, Pierre. 2001. Reguły sztuki. Geneza i struktura pola literackiego. Przekład Andrzej Zawadzki. Kraków. Universitas.
5. Bourdieu, Pierre. 2006. D ystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia. Przekład Piotr Biłos. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
6. Bourdieu, Pierre. 2007. Przemoc symboliczna. Przekład Lucyna Kopciewicz. W: P. Sztompka, M. Kucia. Socjologia. Lektury. Kraków: Znak, 503–508.
7. Bourdieu, Pierre. 2017. Manet. A Symbolic Revolution. Polity Press.
8. Bourne, Randolph. 1916. Trans-National America. https://www.theatlantic.com/magazine/archive/1916/07/trans-national-america/304838/. Dostęp 23.12.2020.
9. Brogan, Hugh. 2011. Historia Stanów Zjednoczonych Ameryki. Przekład Elżbieta Macauley. Wrocław: Ossolineum.
10. Chałasiński, Józef. 1970. K ultura amerykańska. Formowanie się kultury narodowej w Stanach Zjednoczonych Ameryki. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.
11. Chen, Yao. 2020. The Urban Spectacle: New York City, Impressionist Painting, and the Ashcan School. W: J. Zhang, B. Robertson, Bruce, red. 2020. Complementary Modernisms in China and the United States. Punctum Book, 193–206.
12. Constitution and By-laws of The National Academy of Design. 2018. New York: Palala Press.
13. Cuddy-Keane, Melba. 2018. Crossing the Victorian/Modernist Divide: From Multiple Histories to Flexible. W: A. Gillard-Estrada, A. Besnault-Levita, eds. 2018. Beyond the Victorian/Modernist Divide. Remapping the Turn-of-the-Century Break in Literature, Culture and the Visual Arts. New York: Routledge, 21–40.
14. Dickie, George. 1984. The Art Circle. New York: Haven Publication.
15. Drachsler, Julius. 1920. D emocracy and Assimilation: The Blending of Immigrant Heritages in America. New York: The Macmillan.
16. Drachsler, Julius. 1921. Intermarriage in New York City. A Study in Historical Replication. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01615440.2014.887363?scroll=top&needAccess=true&journalCode=vhim20. Dostęp 23.12.2020.
17. Emerson, Ralph Woodrow. 1841. Thought on Art. https://archive.vcu.edu/english/engweb/transcendentalism/authors/emerson/essays/art.html. Dostęp 23.12.2020.
18. Gerdts, William H. 2001. American Impressionism. New York: Abbeville Press.
19. Glazer, Nathan, Daniel Patrick Moynihan. 1964. Beyond the Melting Pot. Cambridge, Massachusetts: The MIT and HUP.
20. Gołębiowski, Marek. 2006. Dzieje kultury Stanów Zjednoczonych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
21. Harvard Pluralism Project. 2020. God’s Melting Pot. https://pluralism.org/files/pluralism/files/gods_melting_pot_0.pdf. Dostęp 23.12.2020.
22. Hodges, Graham. 2010. Lower East Side. W: K. T. Jackson, ed. 2010. The Encyclopedia of New York City. New Heaven: Yale University Press, 769–770.
23. Howe, Daniel Walker. 1975. American Victorianism as a Culture. American Quarterly, 27, 5: 507–532.
24. Hunter, Sam. 1962. Modern American Painting and Sculpture. New York: Dell Publishing.
25. Huntington, Samuel. 2007. Kim jesteśmy? Wyzwanie dla amerykańskiej tożsamości narodowej. Przekład Bartłomiej Pietrzyk. Kraków: Wydawnictwo Znak.
26. Kallen, Horace M. 1915. Democracy Versus the Melting-Pot: A Study of American Nationality. http://www.expo98.msu.edu/people/Kallen.htm. Dostęp 23.12.2020.
27. Kapiszewski, Andrzej. 1984. Asymilacja i konflikt. Z problematyki stosunków etnicznych Stanów Zjednoczonych Ameryki. Warszawa: PWN.
28. Kaufmann, Eric P. 2004. The Rise and Fall of Anglo-America. Cambridge Massachusetts: HUP.
29. Kennedy, Elizabeth. 2009. The Eight: Modern Art of One Kind and Another. W: E. Kennedy, ed. The Eight and American modernisms. Milwaukee Art Museum; Chicago: Terra Foundation.
30. Kolasa, Agnieszka. 1995. Socjologia historyczna – problemy przedsięwzięcia interdyscyplinarnego. W: A. Sułek, J. Styk. red. Ludzie i instytucje: Stawanie się ładu społecznego. T. 2. Lublin, 241–248.
31. Kubiak, Hieronim. 1975. Rodowód narodu amerykańskiego. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
32. Lamb, Bill. 2019. Robert Henri, American Realist Painter of the Ashcan School. https://www.thoughtco.com/biography-of-robert-henri-477953. Dostęp: 23.12.2020.
33. Lepore, Jill. 2020. My naród. Nowa historia Stanów Zjednoczonych. Przekład Jan Szudliński. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
34. Lewicki, Zbigniew. 2012. Historia cywilizacji amerykańskiej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
35. Lipski, Aleksander; Krzysztof Łęcki. 1992. Perspektywy socjologii kultury artystycznej. Warszawa: PWN.
36. Mahoney, Kristin. 2013. The Transition to Modernism: Recent Research on the Victorian/Modern Divide. Literature Compass, 10/9, 716–724.
37. Marchetti, Francesca Castria. 2005. Malarstwo amerykańskie. Przekład Hanna Borkowska. Warszawa: Arkady.
38. Morrin, Peter, Judith Zilczer, William C. Agee. 1986. The Advent of Modernism. Post-Impressionism and North American Art, 1900-1918. Atlanta: High Museum of Art.
39. Mumford, Lewis. 1971. The Brown Decades: A Study of the Arts in America. Dover Publications.
40. Orosco, Jose-Antonio. 2016. Toppling the Melting Pot. Bloomington: Indiana University Press.
41. Paglia, Camille. 2007. Religion and the Arts in America. A Journal of Humanities and the Classics. 15, 1, 1–20.
42. Paleczny, Tadeusz. 2007. Współczesne społeczeństwo amerykańskie w perspektywie socjologicznej. Kraków: Wydawnictwo UJ.
43. Paleczny, Tadeusz. 2011. M odele pluralizmu kulturowego w procesach globalizacji. https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/80049/paleczny_modele_pluralizmu_kulturowego_2011.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Dostęp 23.12.2020.
44. Poprzęcka, Maria. 1994. Malarstwo amerykańskie XIX wieku. W: Sztuka świata. Warszawa: Wydawnictwo Arkady, t. 8, 314–321.
45. Qadeer, Mohammad A. 2014. Viewpoint: The Multicultural City. C anadian Planning and Policy, 23, 1, 116–126.
46. Riss, Jacob. 1890. How the Other Half Lives? https://www.historyonthenet.com/authentichistory/1898-1913/2-progressivism/2-riis/index.html. Dostęp 23.12.2020.
47. Ryfkin, Jeremy. 2005. Europejskie marzenie. Przekład Witold Falkowski, Andrzej Kostarczyk. Warszawa: Media Lazar.
48. Sadowski, Andrzej. 2011. Socjologia wielokulturowości jako nowa subdyscyplina socjologiczna. Pogranicze. Studia Społeczne, tom XVIII.
49. Saltzman, Cynthia. 2008. Old Masters, New World: America’s Raid on Europe’s Great Pictures. New York: Viking.
50. Schlereth, Thomas J. 1992. Victorian America. New York: Harper-Perennial.
51. Shumsky, Neil Larry. 1975. Zangwill’s “The Melting Pot”: Ethnic Tensions on Stage. The Johns Hopkins University Press American Quarterly. 27, 1, 29–41.
52. Singal, Daniel Joseph. 1987. Towards a Definition of American Modernism. American Quarterly, 39, 1, 7–26.
53. Slayton, Robert A. 2017. Beauty in the City: The Ashcan School. Albany. SUNY Press.
54. Śliz, Anna; Marek S. Szczepański. 2011. Wielokulturowość i jej socjologiczny sens. Festival Caravan czy wielokulturowe street party? Studia Socjologiczne, 4, 203, 7–25.
55. Spencer, Herbert. 1982. Refleksje na temat impresjonizmu amerykańskiego. W: Impresjonizm amerykański. Smithsonian Institution.
56. Stępnik, Małgorzata. 2010. Pojęcie visual literacy w kontekście socjologii sztuki. Dzieło sztuki jako lustro społeczne. Annales Sectio, VIII, 2, 57–74.
57. Tilly, Charles. 2001. Historical Sociology. W: International Encyclopedia of the Behavioral and Social Sciences. Amsterdam: Elsevier, 6753–6757.
58. Tilly, Charles. 2006. Historia i wyobraźnia historyczna. Przekład Jerzy Szacki. W: A. Jasińska-Kania i in. Współczesne teorie socjologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 1083–1089.
59. Vega, José E. 2006. Cultural Pluralism and American Identity. Oxford University Press Magazine of History, 20, 4, 19–22.
60. Walker, Lester, C. 1961. New Art in America: The Armory Show. The Georgia Review, 15, 3, 331–342.
61. Weinberg, H. Barbara, Bolger Doreen, Park Curry David. 1994. American Impressionism and Realism. New York: MET.
62. Weinberg, H. Barbara. 2010. The Ashcan School, MET. https://www.metmuseum.org/toah/hd/ashc/hd_ashc.htm. Dostęp 23.12.2020.
63. Wetzsteon, Ross. 2001. Republic of dreams: Greenwich Village, The American Bohemia. New York Simon & Schuster.
64. Zangwill, Israel. 1909. The Melting-Pot. New York: Macmillan.
65. Zilczer Judith. 1984. The Eight on Tour, 1908-1909. The American Art Journal, 16, 3, 20–48.
66. Zurier, Rebeca. 2006. Picturing the City: Urban Vision and the Ashcan School. Berkley: University of California Press.
67. Zurier, Rebeca, Robert W. Snyder, Virginia. M. Mecklenburg 1995. Metropolitan Lives: The Ashcan Artists and Their New York. New York: W. W. Norton & Company.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Barbara Lewicka
1
ORCID: ORCID

  1. Instytut Socjologii, Uniwersytet Śląski w Katowicach

Abstrakt

Artykuł przedstawia kulisy powstania, funkcjonowanie i nagły upadek tygodnika, mającego w zamierzeniach decydentów stać się „konkurencją” dla amerykańskiego „Life’a”. Z uwagi na równoważną treści pisanej wagę fotografii publikowanych w piśmie — zdjęcia i ich autorzy są przedmiotem szczególnego zainteresowania. Artykuł pokazuje ewolucję pisma związaną ze zmien-nością politycznego klimatu, zmagania z cenzurą, jak też manipulacje fotografiami.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Paweł Miedziński
1

  1. Instytut Pamięci Narodowej Oddział w Szczecinie

Abstrakt

W pracy analizowane jest pojęcie trzech światów Karla R. Poppera. Jego argumenty umożliwiają wyróżnienie w tym polu badań świat czwarty – zawierający rozwój i zastosowanie ludzkiej wiedzy. Akceptuję kryteria Popperowskiego podziału, a pewne wątpliwości dotyczące jego koncepcji rozwiewam używając argumenty dotyczące ewolucji i rozwoju tradycyjnych, elektronicznych mediów i Internetu. Te argumenty wskazują na potrzebę powołania czwartego świata. Autor dyskutuje poglądy w kwestii komunikacji M. McLuhana, D. De Kerckhove’a, P. Levinsona, H. Jenkinsa and J. Pleszczyńskiego, które dostarczają zasadnych argumentów na rzecz tej nowej wzbogaconej klasyfikacji.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Ignacy S. Fiut

Abstrakt

Celem artykułu jest rekonstrukcja, analiza i porównanie dwóch lemowskich wizji zastosowania przyszłego rozwoju nauki i techniki do konstrukcji doskonalszego społeczeństwa, lub innymi słowy, dwóch literackich konkretyzacji jego idei technologii etyki. Są nimi betryzacja – przedstawiona w powieści Powrót z gwiazd oraz etykosfera – przedstawiona w powieści Wizja lokalna. Wprawdzie Lem podejmował taką problematykę także w innych utworach, jednak zestawienie Powrotu z gwiazd oraz Wizji lokalnej wydaje się naturalne ze względu na podobieństwo ideowe tych utworów oraz szczegółowość zawartych w nich wizji zastosowania technologii etyki. We „Wprowadzeniu” omawiam specyfikę filozofowania Lema, zarówno od strony formalnej, jak i treściowej, a jako jego główny przedmiot wskazuję problem wpływu rozwoju technologii na człowieka, społeczeństwo i sferę wartości. Następnie („Życie w świecie nieżyczliwym”) omawiam kontekst, stanowiący tło dla prezentacji dwóch lemowskich wizji technologii etyki. Jest nim Doktryna Trzech Światów, która wprawdzie stanowi integralną cześć Wizji lokalnej, ale jej wymowa wyjaśnia też motywację Lema dla podjęcia idei betryzacji. W części „Życie w społeczeństwie pozbawionym agresji i ryzyka” omawiam hipotetyczne społeczeństwo poddane betryzacji – zabiegowi eliminującemu skłonności agresywne. W części „Życie w środowisku całkowicie bezpiecznym” omawiam hipotetyczne społeczeństwo żyjące w etykosferze, czyli „inteligentnym” środowisku zaprogramowanym tak, by dbać o bezpieczeństwo jego członków, a także przedstawiam krótkie porównanie betryzacji i etykosfery. W „Zakończeniu” wskazuję na miejsce rozważań Lema w ramach typologii utopii zaproponowanej przez Bernarda Suitsa.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Filip Kobiela
1

  1. Zakład Filozofii i Socjologii, AWF im. B. Czecha w Krakowie, Al. Jana Pawła II 78, 31–571 Kraków

Abstrakt

Russell puts much weight on the concept of relation. In his view relations are real entities that are indispensable in the enterprise of defining mathematical objects, particularly numbers. In the paper I try to extend Russell’s idea beyond the domain of abstract entities. I make an attempt to show that the basic criterion of identity for concrete objects – the criterion of space‑time continuity – can be supplemented, whenever it appears inadequate, by taking into account some relations apart from those that are spatiotemporal. On this occasion I argue for the metaphysical impossibility of time travel and offer some resolutions of the classical paradoxes of identity: amoebas’ reproduction by fission or Theseus’ boat. With respect to relations I argue, against the radical separation of the self from its attributes, that there are essential attributes of the self that constitute its relatively stable individual essence.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Adam Grobler
1
ORCID: ORCID

  1. Uniwersytet Opolski, Katedra Filozofii, ul. Katowicka 48, 45-052 Opole

Abstrakt

W artykule omówiono i poddano analizie dwa źródłowe teksty Henryka Elzenberga dotyczące zagadnienia zależności i niezależności etyki od obrazu świata oraz sporu o zależność etyki od religii. Temat dyskutowany był w Polsce od połowy lat pięćdziesiątych. W tekstach Elzenberga poddany został precyzyjnej analizie semantycznej i realnej. Jej wynik pokazuje, że treść ocen i norm pochodnych, ich realność i uzasadnienie są zależne od obrazu świata, w którym oceny i normy funkcjonują. Zależność od obrazu świata ulega natomiast ograniczeniu w sferze ocen i norm podstawowych. Podobnie jest z zależnością etyki od religii. Religijny obraz świata wielorako wpływa na zakres podmiotowy i przedmiotowy etyki, jej strukturę, na świadomość mocy obowiązującej i siłę motywacyjną, ale nie ma wpływu na logiczne uzasadnienie etyki. Etyka poza religijnym obrazem świata jest możliwa. Elzenberg wypowiada się z pozycji intuicjonisty w teorii poznania moralnego i jest perfekcjonistą w podążaniu za tym, co poznane moralnie i etycznie ugruntowane. Odrzuca jednak nieścisłe twierdzenie o niezależności etyki od obrazu świata i religii w ogóle.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Ryszard Wiśniewski

Abstrakt

Praca jest próbą pokazania, w jaki sposób pojęcie acqua (woda) jest konceptualizowane we włoskim dyskursie perswazyjnym dotyczącym zdrowia i urody współczesnych kobiet. Przeprowadzone badania, oparte głównie na pojęciu obrazowania w języku (Langacker) i językowym obrazie świata (Bartmiński), ujawniają szereg aspektów semantycznych i aksjologicznych związanych z analizowanym pojęciem. Na uwagę zasługuje również wartościowanie wody, gdyż pojęcie to w języku generalnie ma neutralny charakter, natomiast w analizowanym korpusie nabiera cech zarówno negatywnych jak i pozytywnych.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Aleksandra Paliczuk
Agnieszka Pastucha-Blin

Abstrakt

Powołanie prorockie należy do istoty więzi człowieka z Bogiem. W opisie stworzenia Bóg wypowiada słowa i nadaje wszystkiemu kształt, wpisuje w świat swoje prawo, mówi do pierwszych ludzi, w jaki sposób mają postępować. To mówienie do człowieka jest kontynuowane najpierw przez proroków w Starym Testamencie, potem przez Jezusa Chrystusa, który zleca swoim uczniom, aby szli i głosili Ewangelię (por. Mt 28,19-20). Ten nakaz jest realizowany aż dotąd w Kościele. Celem niniejszego artykułu jest ukazanie, że jest to konstytutywny element jego natury – głosić w imieniu Boga. Ewangelizacja – jak określił to Jan Paweł II w encyklice Sollicitudo rei socialis (nr 41) – jest naturą prorockiego posłannictwa społecznego nauczania Kościoła. Nie może on przestać głosić Ewangelii, bo pozbawiłby się części swojej istoty. Ważne zatem jest dobre zrozumienie miejsca Kościoła w społeczeństwie oraz pośród jego struktur i instytucji. Błędne koncepcje obecności Kościoła w przestrzeni publicznej skutkują krytyką zajmowanych przez niego stanowisk i ocen zjawisk społecznych. Wymaga to więc podjęcia i wyjaśnienia problematyki jego prorockiego posłannictwa, zwłaszcza społecznego nauczania.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

ks. Andrzej Ochman
1
ORCID: ORCID

  1. Uniwersytet Opolski w Opolu

Abstrakt

The paper considers the vision of the world and the person of Józef Kazimierz Plebański (1831–1897), the Warsaw historian, one of two Polish students of Leopold von Ranke. In my article, I analyse the essential categories and objects which structure his thinking about reality, such as liberty, Providence, moral laws, state, nation, and humanity. At the end, I try to compare the worldview of Plebański with the worldview of historicism.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Rafał Swakoń

Abstrakt

In the article, basing on quotes from Polish fi lms made after 1990, author reconstructs a linguistic picture of Russia and Russians. In all analysed fi lms, regardless of their artistic value, picture of our eastern neighbours is mostly simplifi ed and stereotypised. We observe “secondary stereotypisation of stereotype”. These actions are taken to strengthen autostereotype of Poland and Pole, they are used in national psychotherapy.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Bogusław Skowronek

Abstrakt

This paper focuses on three issues. First, it is about the context and environment of pre-Nicene theology. It is emphasized that pre-Nicene theology did not neglect ca-techetical and liturgical reflection (ad intra) while at the same time successfully ente-red into a critical and creative dialogue with both the Semitic and Greco-Roman world where first Christians lived (ad extra). For contemporary theology its means that it cannot reject historical reasoning, placed in space and time. The second part stresses that, in spite of different situations and all historical and cultural contexts, theology before Nicea was above all an understanding of Sacred Scripture to which the key is the Risen Christ as the source and definitive fulfilment of the inspired writings. Finally, the third part of the paper focuses on the existential and spiritual experience from which pre-Nicene theology originated. For this theology the Gospel of Christ is not just the rule of faith but also the rule of life. This leads to a conclusion that a contem-porary theologian is a to take up an existential-personalistic reflection on Revelation using the historical-hermeneutic method .

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Ks. Krzysztof Witko

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji