Wyniki wyszukiwania

Filtruj wyniki

  • Czasopisma
  • Autorzy
  • Słowa kluczowe
  • Data
  • Typ

Wyniki wyszukiwania

Wyników: 4
Wyników na stronie: 25 50 75
Sortuj wg:

Abstrakt

Autor dokonuje przeglądu, opisuje i w konsekwencji formułuje własną definicję czasopism literackich młodych na przykładzie wybranych tytułów wydawanych po roku 1945 („Pokolenie” Romana Bratnego, „Nurt” Tadeusza Borowskiego, „Walka” dod. do krakowskiego „Dziennika Polskiego” Adama Włodka, „Inaczej” Tadeusza Jęczalika, „Po prostu” [1956/57], „Wyboje” związane z poznańską grupą „Wierzbak”, „Czarno na Białym czyli Zebra”, Zeszyty „Orientacje”). Część artykułu wskazuje na młodoliterackie przedziały, kształtowanie się kolejnych grup i pokoleń literackich, które nastąpiły po odejściu pokolenia Kolumbów i ich dwumiesięcznika „Sztuka i Naród”. Zjawisko: Czasopisma literackie młodych autor opisał na tle dziejów oficjalnej prasy literackiej tamtych lat. Nawiązując do teorii pokoleń literackich profesora Kazimierza Wyki autor wskazuje na rolę czasopisma w debiucie pisarza, w kształtowaniu programu literackiego grup i pokoleń literackich oraz jak odmienny jest ten mechanizm w czasopismach literackich młodych, przeciwstawiając je kategorii: czasopisma literackie dla młodych.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Andrzej Buck
ORCID: ORCID

Abstrakt

W kreowaniu świadomości pokoleniowych i w powstających programach literackich odegrały ważną rolę periodyki młodoliterackie, jak np. „Sztuka i Naród” (1942–1944), „Walka”, „Inaczej” (1945), „Pokolenie” (1946–1947), „Nurt” (1947), „Po Prostu” (1949–1955), „Wyboje” (1956–1957), „Zebra” (1957–1958), „Orientacja” (1965–1971) „Nowy Wyraz” (1972–1981) i inne. Opis zjawiska „czasopismo młodoliterackie” pozostaje w wielorakich uwikłaniach: pokoleniowych i historycznych.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Andrzej Buck
ORCID: ORCID

Abstrakt

This paper presents the Steinhof Gardens and delves into their planning history. In accordance with an urban design concept by Otto Wagner (1841–1918), the construction phase was planned and carried out by Franz Berger (1853–1938) and his team, and in 1907 the facility was opened. The garden architect Ferdinand Müller (1858–1942) played a role in the implementation of the sanatorium’s gardens. Several alterations have been made since its acquisition by the City of Vienna; a care manual is still lacking.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Di Maria Auböck
Pobierz PDF Pobierz RIS Pobierz Bibtex

Abstrakt

Dzisiejszy świat boryka się z problemami wzrostu populacji, migracji, komunikacji, infrastruktury, zmian klimatu, kryzysów ekonomicznych, pandemicznych, które budzą duży niepokój o przyszłość. Zagrożenia te powodują, że troska o wymiar estetyczny architektury zostaje zepchnięta na dalszy plan. Nieliczne manifesty, a raczej programy, dotyczą najczęściej aspektów społecznych, ekologicznych i ekonomicznych, pomijając kwestie estetyczne. A przecież ten trudno uchwytny, niemierzalny wymiar stanowi immanentną część istoty architektury jako sztuki. Poniższa praca jest próbą analizy nurtu minimalistycznego w kontekście współczesnych zagrożeń: deestetyzacji architektury i ograniczania jej autonomii. Celem artykułu jest pokazanie, że tworzący w nurcie minimalistycznym architekci poprzez powrót do podstaw projektowania, poszukiwanie esencji architektury, dążą do utrzymania niezależności tej dziedziny twórczości, a poprzez poszukiwanie wartości, jaką jest piękno, starają się przywrócić architekturze jej wymiar estetyczny.
Przejdź do artykułu

Bibliografia

Baeza, A. C. ‘More with Less’, Architectural Design, 110/1994, pp. 22–23. Bertoni, F. (2002), Minimalistische Architectur, Berlin: Birkhäuser.
Caillois, R. (2019), Odpowiedzialność i styl. Eseje o formach wyobraźni, Warszawa: PIW.
Dziamski, G. (1996), ‘Słowo wstępne’ [in:] Awangarda w perspektywie postmodernizmu, ed. G. Dziamski, Poznań: Humaniora, pp. 7–17.
Dziemidok, B. (2002), Główne kontrowersje estetyki współczesnej, Warszawa: PWN.
Guyer, P. (2005), Values of Beauty. Historical Essays in Aesthetics, Cambridge: Cambridge University Press.
Hussakowska, M. (2003), Minimalizm w sztukach wizualnych. Demitologizacja pojęcia awangardy w amerykańskim środowisku artystycznym lat sześćdziesiątych, Kraków: Instytut Historii Sztuki UJ.
Kosiński, W. (2011), Miasto i piękno miasta, Kraków: Politechnika Krakowska.
Kipnis, J.A (2000), ‘Conversation (with Jacques Herzog)’, El Croquis 60+84: Herzog & de Meuron 1981–2000, pp. 26–37.
Loegler, R. (2002), ‘Architektura minimum — nieskomplikowane piękno/The Architecture of Minimum — Simple Beauty’, [in:] Budak, A. (ed.) Co to jest architektura? / What is Architecture?, Kraków: Bunkier Sztuki, pp. 310–319.
Meyer, J. (2000), Minimalism, London: Phaidon Press.
Monestiroli, A. ‘Reakcja Formy 1. Krótki wykład na temat architektury’, PRETEKST — Zeszyty Katedry Architektury Mieszkaniowej, 3/2010, pp. 39–52.
Piątek, G., Trybuś, J. (2012), Lukier i mięso: Wokół architektury w Polsce po 1980 roku, z autorami rozmawia Marcin Kwietowicz, Warszawa: Stowarzyszenie 40 000 Malarzy.
Pizza, A. (1999), ‘The Quest for Abstract Architecture’ [in:] Pizza, A. (ed.) Alberto Campo Baeza — Works and Projects, Barcelona: Editorial Gustavo Gili, pp. 22–23.
Reisner, Y. ‘Architecture and Beauty. A Symbiotic Relationship’, Architectural Design, 89(5) 2019, pp. 6–13.
Ruby, I.&A., Sachs, A., Sachs, P., Ursprung, P. (2003), Minimal Architecture, New York: Prestel.
Scruton, R. (1979), The Aesthetics of Architecture, London: Methuen and Co. Ltd.
Tatarkiewicz, W. (1986), O filozofii i sztuce, Warszawa: PWN.
Tatarkiewicz, W. (2002), Historia filozofii, vol. 1, Warszawa: PWN.
Tatarkiewicz, W. (1976), O doskonałości, Warszawa: PWN.
Tatarkiewicz, W. (1988), Dzieje sześciu pojęć, Warszawa: PWN.
Toy, M. ‘Editorial’, Architectural Design — Aspects of Minimal Architecture II, (139) 1999, p. 7.
Zabalbeascoa, A., Marcos, J. R. (2000), Minimalisms, Barcelona: GG.
Zangwill, N. (2001), The Metaphysics of Beauty, Ithaca: Cornell University Press.
Żelazny, M. (2009), Estetyka filozoficzna, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Anna Mielnik
1
ORCID: ORCID
Tomasz Kozłowski
1
ORCID: ORCID

  1. Cracow University of Technology, Faculty of Architecture, Chair of Architectural Design

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji