Wyniki wyszukiwania

Filtruj wyniki

  • Czasopisma
  • Autorzy
  • Słowa kluczowe
  • Data
  • Typ

Wyniki wyszukiwania

Wyników: 9
Wyników na stronie: 25 50 75
Sortuj wg:
Pobierz PDF Pobierz RIS Pobierz Bibtex

Abstrakt

Esej stanowi historyczną analizę kategorii Obcego. Autor wyszczególnia dwa jej rozumienia, które pojawiły się w dwudziestowiecznej myśli społecznej. Pierwsze traktuje obcość jako własność odnoszącą się do zewnętrznych relacji grupy, drugie zaś jako charakterystykę relacji grupy względem funkcjonujących w jej obrębie mniejszości. Na bazie tego rozróżnienia autor proponuje dwa modele Obcego: oparty na kategorii członkostwa oraz oparty na kategorii uznania. Omawia je bazując na tekstach takich klasyków jak Simmel i Schütz, oraz autorów współczesnych, jak Taylor i Bauman. W trakcie prowadzonych analiz historycznych wskazane zostaje bliskie pokrewieństwo obu tych modeli. Współczesny model uznania implikuje mianowicie traktowanie przedstawicieli różnorodnych tradycji kulturowych jako członków tej samej wspólnoty moralnej. Autor zwraca również uwagę na podobną zależność w przypadku zjawiska radykalnego Obcego, gdzie brak uznania łączy się ściśle z aktem wykluczenia moralnego. Przedstawione analizy mają na celu identyfikację głównych nurtów interpretacyjnych kategorii Obcego oraz wskazanie tendencji, jakim rozumienie tej kategorii współcześnie podlega.
Przejdź do artykułu

Bibliografia

1. Agamben, Giorgio. 1998. Homo Sacer. Sovereign Power and Bare Life. Stanford: Stanford University Press.
2. Barber, Michael D. 2004. T he Participating Citizen. A Biography of Alfred Schutz. Albany: State University of New York Press.
3. Bauman, Zygmunt. 1987. L egislators and interpreters. On Modernity, Post-Modernity and Intellectuals. Cambridge: Polity Press.
4. Bauman, Zygmunt. 1988. Strangers: The Social Construction of Universality and Particularity. Telos, 78: 7–42.
5. Bauman, Zygmunt. 1995. A jeśli etyki zabraknie… Kultura współczesna, 1-2: 146– 159.
6. Bauman, Zygmunt. 1997. Postmodernity and its Discontents. New York: New York University Press.
7. Bauman, Zygmunt. 2001. The Great War of Recognition. Theory, Culture & Society, 2–3: 137–150.
8. Bauman, Zygmunt. 2004. Życie na przemiał. Przekład Tomasz Kunz. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
9. Bauman, Zygmunt. 2006. Praca, konsumpcjonizm i nowi ubodzy. Przekład Stanisław Obirek. Kraków: Wyd. WAM.
10. Bauman, Zygmunt. 2012. Straty uboczne. Nierówności społeczne w epoce globalizacji. Przekład Justyn Hunia. Kraków: Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego.
11. Bauman, Zygmunt. 2016. Obcy u naszych drzwi. Przekład Weronika Mincer. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
12. Berlin, Issaiah. 1980. Vico and Herder. Two Studies in the History of Ideas. London: Chatto & Windus.
13. Bilewicz, Michał. 2012. Funkcjonalna dehumanizacja. Studium odczłowieczenia ofiar i grup uciskanych. W: M. Drogosz, M. Bilewicz, M. Kofta, red. Poza stereotypy. Dehumanizacja i esencjalizm w postrzeganiu grup społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, 211–226.
14. Brandom, Robert. 2007. The structure of desire and recognition. Self-consciousness and self-constitution. Philosophy & Social Criticism, 1: 127–150.
15. Castano, Emanuele, Roger Giner-Sorolla. 2006. Not Quite Human: Infrahumanization in Response to Collective Responsibility for Intergroup Killing. Journal of Personality and Social Psychology, 5: 804–818.
16. Chrobak, Karol. 2014. Między naturą a kulturą. Filozofia życia Helmutha Plessnera. Kraków: Wyd. Aletheia.
17. Fortes, Meyer. 1975. Strangers. W: M. Fortes, S. Patterson, eds. S tudies in African Social Antropology, London: Seminar Press, 229–253.
18. Fraser, Nancy. 2000. Rethinking Recognition. New Left Review, 3: 107–120.
19. Fraser, Nancy. 2005. Sprawiedliwość społeczna w epoce polityki tożsamości. W: N. Fraser, A. Honneth. Redystrybucja czy uznanie? Debata polityczno-filozoficzna. Przekład Monika Bobako, Tomasz Dominiak. Wrocław: Wyd. Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP we Wrocławiu, 27–110.
20. Giddens, Anthony. 2003. Stanowienie społeczeństwa. Zarys teorii strukturacji. Przekład Stefan Amsterdamski. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka.
21. Honneth, Alex. 2012. Walka o uznanie. Moralna gramatyka konfliktów społecznych. Przekład Jakub Duraj. Kraków: Zakład Wyd. Nomos.
22. Iser, Mattias. 2013/2019. Recognition. W: Stanford Encyclopedia of Philosophy. https://plato.stanford.edu/entries/recognition/. Dostęp 29.12.2020.
23. Kant, Immanuel. 1995. Pomysły do ujęcia historii powszechnej w aspekcie światowym. Przekład Irena Krońska W: idem. Przypuszczalny początek ludzkiej historii i inne pisma historiofilozoficzne. Toruń: Wyd. Comer, 35–51.
24. Marotta, Vince. 2000. The Stranger and Social Theory. Thesis Eleven. 62: 121–134.
25. Marotta, Vince. 2002. Zygmunt Bauman: Order, Strangerhood and Freedom. Thesis Eleven. 70: 36–54.
26. Mead, George Herbert. 1975. Umysł, osobowość, społeczeństwo. Przekład Zofia Wolińska. Warszawa: PWN.
27. Park, Robert E. 1928. Human Migration and the Marginal Man. The American Journal of Sociology, 6: 881–893.
28. Patten, Alan. 2014. Equal Recognition. The Moral Foundations of Minority Rights. Princeton: Princeton University Press.
29. Salmela, Mikko, Christian von Scheve. 2018. Emotional Dynamics of Right- and Leftwing Political Populism. Humanity & Society, 4: 434–454.
30. Schütz, Alfred. 2008. Obcy: esej z zakresu psychologii społecznej. W: idem. O wielości światów. Szkice z socjologii fenomenologicznej. Przeklad Barbara Jabłońska. Kraków: Zakład Wyd. Nomos, 213–224.
31. Simmel, Georg. 1921. The Sociological Significance of the ‘Stranger’. W: R.E. Park, E.W. Burgess, eds. Introduction to the Science of Sociology. Chicago: University of Chicago Press, 322–327.
32. Simmel, Georg. 2005. Socjologia. Przekład Małgorzata Łukasiewicz. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
33. Śliz, Anna. 2017. Wielokulturowość: stygmat współczesnego świata? Próba analizy socjologicznej. Opole: Uniwersytet Opolski.
34. Staiti, Andrea. 2014. Husserl’s Transcendental Phenomenology. Nature, Spirit, and Life. Cambridge: Cambridge University Press.
35. Stichweh, Rudolf. 1997. The Stranger – On the Sociology of Indifference. Thesis Eleven, 5: 1–16.
36. Stonequist, Everett V. 1937. The Marginal Man: A Study in Personality and Culture Conflict. New York: Russell & Russell Inc.
37. Taylor, Charles. 1994. The Politics of Recognition. W: A. Gutman, ed. Multiculturalism. Princeton: Princeton University Press, 24–73.
38. Waldenfels, Bernhard. 2009. Podstawowe motywy fenomenologii obcego. Przekład Janusz Sidorek. Warszawa: Oficyna Naukowa.
39. Wood, Margaret M. 1934. The Stranger. A study in social relationships. New York: Columbia University Press.
40. Žižek, Slavoj. 2014. Welcome to the Spiritual Kingdom of Animals. W: C. Douzinas, C. Gearty, eds. The Meanings of Rights. The Philosophy and Social Theory of Hu- man Rights. Cambridge: Cambridge University Press, 298–318.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Karol Chrobak
1
ORCID: ORCID

  1. Instytut Nauk Socjologicznych i Pedagogiki, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie

Abstrakt

The subject of this article falls within the sociology of art. By analyzing selected aspects of a novel (Bolesław Prus’s The Doll) and a film (the Oscar-winning Green Book directed by Peter Farrelly), the author raises the problem of what he calls “ambiguous hospitality.” His point of departure and theoretical basis are George Ritzer’s concept of “inhospitality” and Jacques Derrida’s idea of “hostipitality.” The author treats each artistic depiction of reality as a source of situations to be read in light of elements of Erving Goffman’s reflections. He uses the ideas of symbolic interactionism, the interactive ritual, and the metaphor of the performance as tools for interpreting a film or literary situation that illustrates cultural attitudes and practices. In conclusion, he states that hosting someone could result from something other than a sincere desire to react to another human being in a friendly manner. However, this does necessarily undermine the sincerity of openness toward strangers. Realization of the maxim to “have dignity and respect others,” even if enforced by social sanction, can be a way to maintain or build relationships between those who are “one’s own” and “other,” “one’s own” and “strangers,” and finally, between a guest and host.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Paweł Ćwikła
1
ORCID: ORCID

  1. Uniwersytet Śląski w Katowicach

Abstrakt

Niniejszy artykuł jest pierwszą próbą zbadania percepcji i oceny wymowy angielskiej 10 znanych na świecie polityków i przywódców religijnych. 40 polskich studentów oceniło stopień obcego akcentu, zrozumiałość i akceptowalność ich wymowy. Przedmiotem analizy były następujące czynniki mogące mieć wpływ na sądy oceniających: ich stosunek wobec mówców, poziom językowy studentów, pokrewieństwo między rodzimymi językami mówiących i słuchających oraz znajomość różnych wersji angielszczyzny przez sędziów. Wykazano, iż stosunek słuchaczy wobec mówiących nie wpływa na oceny stopnia zrozumiałości i obcego akcentu próbek, ale odgrywa znaczną rolę w sądach dotyczących akceptowalności. Poziom zaawansowania językowego uczestników był istotny dla ich oceny zrozumiałości mówiących, lecz nie nasycenia próbek obcym akcentem i ich akceptowalności. Na przedstawione ewaluacje wpływ miały pokrewieństwo pomiędzy omawianymi językami, jak również znajomość badanych odmian angielszczyzny przez studentów.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Jolanta Szpyra-Kozłowska
Agnieszka Bryła-Cruz

Abstrakt

Artykuł przedstawia w jaki sposób różne metody nauczania i uczenia się języków obcych wykorzystują nowoczesne technologie. Każda metoda jest innowacyjna, a także w pewnym sensie rewolucyjna. Stosunkowo łatwo można określić, które technologie są wykorzystywane w ramach nowoczesnych metod nauczania. Kwestia ta nie jest jednak tak oczywista w przypadku metod tradycyjnych. Jednakże w świetle wyników badań okazuje się, że odpowiednie zastosowanie nowych technologii może wpływać pozytywnie na skuteczność procesu uczenia.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Aleksandra Kostecka-Szewc

Abstrakt

Dialog w klasie: strategie nauczania i ich postrzeganie przez studentów – Celem artykułu jest przedstawienie wyników badania ankietowego stanowiącego przykład zastosowania tzw. Głosu Studenta, czyli podejścia pedagogicznego zmierzającego do optymalizacji procesu nauczania. W pierwszej części przedstawione zostały trzy zgadnienia tworzące ramę teoretyczną: (1) nauczanie języka włoskiego na poziomie akademickim w Polsce, (2) współczesne trendy metodologiczne stosowane w klasie oraz (3) Głos Studenta jako narzędzie zapewniające bardziej skuteczne planowanie działań dydaktycznych. W drugiej części, przybliżono wyniki ankiety przeprowadzonej wśród studentów uczących się języka włoskiego na Wydziale Lingwistyki Stosowanej oraz omówiono ich przydatność w procesie nauczania i uczenia się.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Marta Kaliska

Abstrakt

Powstały w 1980 roku specjalistyczny Warszawski Antykwariat Naukowy — Czasopisma Przedsiębiorstwa Państwowego „Dom Książki” w 1984 roku przeprowadził pierwszą aukcję czasopism, na którą wyselekcjonowano ponad dwa tysiące rzadkich i poszukiwanych tytułów prasowych polskich i obcych, wydawanych w okresie XVIII–XX wieku. Nigdy więcej nie wystawiono już tylu na żadnej innej. Aukcja jednak nie przebiegła zgodnie z planem, dyrekcja przedsiębiorstwa wycofała najpierw obiekty powierzone przez osoby prywatne w komis, które stanowiły połowę całego zestawu aukcyjnego, a to, co pozostało, zostało w sporej części kupione przed licytacją przez Bibliotekę Narodową i Bibliotekę Jagiellońską, posiadające prawo pierwokupu. Ostatecznie licytowano jedynie około 500 pozycji katalogowych. Wycofane komisy trafiły natomiast na aukcję w Gdańsku.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Grzegorz Nieć

Abstrakt

Jednym z większych wyzwań, przed jakimi stoi polskie leśnictwo, jest opracowanie nowych strategii hodowli lasów w obliczu postępujących zmian klimatu.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Andrzej Lewandowski
Daniel J. Chmura
Błażej Wójkiewicz
Weronika B. Żukowska

Abstrakt

Co się dzieje w świecie grzybów, gdy wśród nich pojawia się obcy, przybysz z innego świata? Co może przynieść obecność „grzybowego najeźdźcy”, który rości sobie prawo do przestrzeni życiowej i zasobów?

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Marcin Pietras

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji