Pojęcie społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw jest dziś w Polsce dużo lepiej znane i znacznie szerzej dyskutowane niż wcześniej. Rok 2018 był bowiem pierwszym rokiem w historii, w którym – w związku z implementacją dyrektywy Unii Europejskiej – duże i średnie przedsiębiorstwa zaczęły oficjalnie raportować wdrażanie strategii z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu, a przedsiębiorstwa nieprowadzące takiej polityki musiały wyjaśniać w swych raportach przyczyny takiego stanu rzeczy. Artykuł, odwołując się do istniejącej literatury na ten temat i toczącej się dyskusji, poszukuje odpowiedzi na pytanie o możliwość takiego zaangażowania kulturotwórczego przedsiębiorstw, które byłoby integralną częścią ich odpowiedzialności społecznej.
Celem artykułu jest wskazanie zależności tego, co nasze/moje, a Inne/Obce, w myśleniu o konfliktach wokół projektów inwestycyjnych. W przypadku pojawienia się inwestycji związanych z zagospodarowaniem przestrzeni i zasobów Ziemi, zwłaszcza jeśli spowoduje to jakiekolwiek zmiany (realne czy potencjalne), generowane są emocje negatywne, prowadzące do powstania zarzewia konfliktu.
Paradoksalnie udział w konflikcie może nieść ze sobą korzyści dla stron zaangażowanych, choćby takie jak: zaspokojenie potrzeb (uwagi i ważności), realizowanie się w (nowych) rolach społecznych, poznawanie innych punktów widzenia, odnajdywanie się w nowych grupach społecznych czy „zakorzenienie” w lokalności. Żyjąc w „społecznym teatrze życia” każda osoba odgrywa różne role, co może prowadzić do napięcia i poczucia ambiwalencji. W takiej sytuacji jednostka ma poczucie rozproszenia tożsamości mogąc być jednocześnie w kilku opozycyjnych do siebie grupach. Jako przykład posłużyć może tu konflikt wokół projektu górniczego Orzesze. Ten i inne przykłady pokazują, że to, co moje oraz Inne/Obce, przy całej swej odrębności, jest jednak w mniejszy czy większy sposób ze sobą splecione. Fenomen wzajemnych zależności Innego/Obcego i konfliktu może być zatem ciekawym spojrzeniem na problematykę konfliktów w gospodarowaniu przestrzenią i zasobami Ziemi. Konflikty, w tym zwłaszcza okołogórnicze, są niezwykle złożonym zjawiskiem, z wielkim potencjałem – zarówno negatywnym, jak i pozytywnym. Docenienie wymienionych w artykule korzyści, wynikających ze wzajemnych zależności stron zaangażowanych w konflikt, wraz z gotowością wyjścia poza sferę komfortu, dają możliwość zrozumienia i szukania porozumienia prowadzącego do pozytywnej zmiany zgodnej z ideą zrównoważonego rozwoju.
W tej złożonej sytuacji włączenie aspektów nie tylko socjologicznych, ale także psychologicznych staje się ważnym elementem polityki surowcowej państwa i przedsiębiorstw, którego nie można dłużej zaniedbywać.
In this article the author intend to use an epistemological concept and its categories of description to analyse two specially chosen biographies reflecting diverse postmodern life patterns. Postmodernity, or in fact the postmodern order, refers to the concept of order-making dimensions discussed in the previous article concerning hypermodernity. It is treated there as casual and variable with regard to the category of relations and work, and the only certainty for the individual, in regard to future possibilities or necessities, is the individual’s own identity. This article adds the category of resonance to the characteristics of postmodernity, as a synonym for a person’s primary entanglement in the world. It is a category of which individuals are increasingly aware, on which they reflect, and which they make an object of their experience.
Niniejsza analiza jest poświęcona cechom językowym tweetów występujących w interakcji z klientami na profilach angielskich oraz polskich firm. Analiza obejmuje badanie struktury tweetów, frekwencji słów, występowania elementów nieformalnych i niestandardowych, błędów językowych, użycia emotikonów oraz hashtagów. Badanie porównuje język stosowany przez reprezentantów firm angielskich oraz polskich i wyszczególnia szereg podobieństw oraz różnic pomiędzy analizowanymi korpusami. Cechą wspólną dla tweetów angielskich i polskich jest wysoka frekwencja aktów grzecznościowych oraz struktur odzwierciedlających nakierowanie na klienta w dyskursie. Różnice dotyczą frekwencji występowania i użycia języka nieformalnego, struktur niestandardowych, emotikonów oraz hashtagów, jak również struktury i złożoności tweetów. Badanie wskazuje na niższy poziom formuliczności i większą indywidualizację interakcji na polskich profilach.
The essay critically approaches the current state and directions of changes in the university education. We see the critical point in the unconditioned endorsement by the university of the market values of intense competitiveness of global economy and the cult of the pro-market education which is its inevitable result. We would like to argue that although the university must respect economic conditions and limitations, nevertheless we fear that the ongoing process of corporatization of the university with its management strategies such as cutting costs, scanning environments for competitive purposes, re-engineering highly competitive efficiency criteria for the staff will bring about a neglect of the humanist values rooted in intellectual and social sensibility and hence undermine the social mission of the university which, apart from professional skills and research, must cultivate intellectual pluralism by providing space for intelligent conversation, sharing critical views of the present state of things thus fostering social criticism and the spirit of responsible dissent.
The subject of this article concerns the growing issue of implementing the concept of social responsibility in the activities of integrated energy entities. This work includes the performance of a budgetary analysis of the national leading company, in terms of expenses associated with corporate social responsibility (CSR). The article presents the analysis of source literature, as well as identifies stakeholder activities. The introduction includes an explanation of the concept of CSR, its global approach along with the justification for the need to implement the concept of CSR in the strategy of industry entities. The following were used, among others, to perform the research: elements of financial and non-financial reporting, i.e. reports of a vertically integrated energy company – Capital Group Polska Grupa Energetyczna SA, over the years 2013–2017. The data obtained from distributed sources were used. The company’s activities in social and environmental directions were identified, and the stakeholder groups of these initiatives were determined. The main purpose of this article was to estimate the level of expenditure associated with CSR in the context of the company’s general budget. The article emphasizes the role of the PGE Foundation as a recognizable point of company activity in the scope of CSR (the participation of individual group companies in financing the foundation was presented). The analysis of CSR expenditure included: the amount of taxes paid, costs of employee benefits and assets of the social services fund, and environmental costs.
W niniejszym artykule spróbuję wskazać, czego uczą się korporacje od ruchów miejskich. W proponowanej analizie odwołam się do koncepcji rekuperacji i ducha kapitalizmu Luca Boltanskiego i Ève Chiapello. Ponadto przywołam pracę tych autorów, którzy analizowali powstanie i działalność ruchów miejskich w kontekście krytyki kapitalizmu i systemu neoliberalnego.
This paper discusses contemporary transformations in the way work is organised and the consequences for the stability of careers and biographies. It debates the widely held belief that organised and predictable life-course paths (including professional careers) have ceased to exist and that work itself has lost its stabilising quality. Biographical data collected among Polish employees of transnational corporations within the project “Poles in the World of Late Capitalism” proves that even though transnational corporations are widely criticised for propelling neoliberal tendencies in the global economy, they provide a means of protecting their employees against today’s uncertainty and occupational risk. Three empirical cases are presented to show how work in a transnational corporation may contribute to achieving and maintaining stability for persons who have had troublesome experiences of working in other sectors of the labour market.
The presented article touches upon corporate social responsibility, a topic of a current and interdisciplinary nature. The aim of the article was to examine the CSR knowledge of two groups of stakeholders and indicate the need to include issues related to sustainable social and environmental responsibility in the technical study program. The research conducted within this domain have been the first results obtained among the academic communities of a technical university and employees in Poland who are the representatives of a selected business group, i.e. the mining sector. The obtained results are the effect of combining scientific research with the business environment. The main part of the article constitutes a description, course and results of the applied research method, which is a survey carried out amongst the selected target groups. The authors’ intention was to list the results obtained in two contexts: environmental and social. The conclusions of these studies are of a utilitarian nature, following towards the need to consider issues concerning sustainable social and environmental responsibility in the program of technical studies (as obligatory subjects). The authors argue that the increase in knowledge will be accompanied by an increase in awareness among (future) industry employees and among the public. This may mean an increase in expectations towards enterprises, which will result in raising standards both when it comes to aspects related to the natural environment, working conditions, and social dialogue.
Industry 4.0 and the associated idea of society 4.0 pose specific challenges for the concept of sustainable development. These challenges relate, inter alia, to responsibility, in which the changes to date have overall entailed:
• a transition from ex post responsibility to ex ante responsibility (H. Jonas);
• a transition from individual responsibility to corporate social responsibility.
In the context of society 4.0 there is a need for shared responsibility. The problem of justice and therefore the implementation of sustainable development not only becomes an open problem, but also requires constant updating and specifi c optimisation.
The article is an answer to questions concerning values, goals and functions of the University in the era of globalization changes that enforce changes in the area of higher education. The author emphasizes the need for balanced development of science, humanities and social sciences as a condition for preserving research independence, as well as the importance of cooperation, both in research and in the „shaping of autonomous institutionalism” of the University (Roggero). The article provides an analysis of the commercialization process of research results, based on data from Polish and foreign studies, and indicates its various forms and social costs. This is a study of the University's condition in the face of the growing importance of transnational corporations, regulating not only the flow of capital, but also the distribution of scientific prestige and appropriating in a different way the effects of academic work. The metaphor of the university as a enterprise/knowledge factory visualizes the errors in perceiving the role that it should play. It proves that research and teaching is not the production and transmission of knowledge, but the creation and sharing of knowledge. In this dialogical process, the idea of a university understood as a community of educators and taught in pursuit of truth is achieved most fully, not for glory, for making profit or for gaining a competitive advantage.
Artykuł omawia trudne relacje pomiędzy polską i niemiecką radiofonią w okresie międzywojennym. Zaczęły się one od sporów o treści programów na Górnym Śląsku i przejęcia kontroli przez stronę niemiecką nad rozgłośnią w Gdańsku. Po dojściu Hitlera do władzy relacje te się poprawiły, a nawet wzajemnie retransmitowano programy. Ostatecznie niemiecka radiofonia odegrała podczas inwazji Wehrmachtu we wrześniu 1939 roku bardzo niechlubną rolę, w istotny sposób przyczyniając się do ubezwłasnowolnienia społeczeństwa polskiego.