In order to fully adapt to market requirements, mining enterprises in recent years have implemented standardized systems for quality, safety and health at work and environmental management. The standards for individual systems define the requirements of applying specific procedures and actions to implement the adopted policy aimed at achieving the assumed goals. The combination of business procedures and practices is more effective in the case of their integration than the activities carried out under separate systems. They then function under the name of an integrated management system (IMS). Properly implemented IMSs most often contributes to a more harmonious functioning of the enterprise and the elimination of recurring activities in the areas concerning individual systems, and thus to the optimization of costs related to their implementation and maintenance. Improving the operational efficiency of the mining enterprise and mines included in it, while maintaining the requirements of work safety and environmental protection. In the conditions of a market economy, improving the efficiency of functioning and providing sources of business financing is a key necefity for mining enterprise (Bąk 2007, 2008). Mines need to be properly managed to survive. The key problem is the design and implementation of an efficient management system and its continuous improvement based on the adequacy of system solutions. This is an answer to the question whether the management system of a mining enterprise (mine) corresponds to its real needs in the process of achieving objectives. Improvement of management systems must be based on an appropriate diagnosis. The aim of the article is to present the original solution, which is a tool for improving the integrated management system in Polish mining enterprises.
The selection of appropriate financial sources by enterprises is one of the key tasks faced by the management board. In the presented article, the Authors decided to verify the capital structure of companies from selected European economies and to compare this capital structure between developed and advanced developing markets. The research was conducted on 18 European economies, taking into consideration data for 2017 and five variables defining the structure of financing. The results of the analysis show that the economies in the basket of developed countries are characterised by a higher level of indebtedness, with the major difference in taking on interest-bearing liabilities.
The aim of the paper is to point out that the Monte Carlo simulation is an easy and flexible approach when it comes to forecasting risk of an asset portfolio. The case study presented in the paper illustrates the problem of forecasting risk arising from a portfolio of receivables denominated in different foreign currencies. Such a problem seems to be close to the real issue for enterprises offering products or services on several foreign markets. The changes in exchange rates are usually not normally distributed and, moreover, they are always interdependent. As shown in the paper, the Monte Carlo simulation allows for forecasting market risk under such circumstances.
Artykuł ma na celu przedstawienie istotnego komponentu zarządzania energią, jakim jest realizacja audytów efektywności energetycznej przedsiębiorstw. Z wykorzystaniem analizy typu case study przyjrzano się roli audytu energetycznego w kontekście poprawy efektowności energetycznej, w wybranych, dużych przedsiębiorstwach produkcyjnych. Przedstawiono zarys wymagań prawnych wynikających z implementacji znowelizowanej ustawy o efektywności energetycznej (Dz.U. 2016 poz. 831). Zaprezentowano w szczególności problemy i wyzwania odnoszące się do sposobu realizacji obowiązku audytowego w praktyce gospodarczej. Poruszono kwestię jakości oraz przydatności (w procesie decyzyjnym) wypracowanych raportów. Ustalono, że występują przesłanki do twierdzenia, iż obowiązkowy audyt energetyczny przedsiębiorstw nie zawsze jest optymalnie wykorzystywanym instrumentem poprawy efektywności energetycznej. Wina za ten stan rzeczy leży częściowo po stronie państwa, jednostek audytujących oraz samych zarządzających przedsiębiorstwem. Problemem jest nie tylko nieskuteczna komunikacja, ale także niewystarczający poziom wiedzy z zakresu zarządzana energią oraz pośpiech. Nowelizacja ustawy o efektywności energetycznej (w przeciągu zaledwie jednego roku) narzuciła konieczność przeprowadzenia audytu energetycznego określonej grupy przedsiębiorstw. W związku z tym, iż wszystkie objęte obowiązkiem podmioty musiały prowadzić działania w tym samym czasie, pojawiły się liczne problemy. Część zarządzających dowiedziała się o obowiązku przeprowadzenia audytu od firm, które same zgłaszały się z propozycją jego wykonania. Świadczy to o braku właściwego przepływu informacji między organami administracji państwowej a przedsiębiorstwami. Po raz kolejny okazało się, iż praktycy nie nadążają z realizacją działań będących konsekwencją nie do końca przemyślanych zmian w prawie. Pośpiech (w wywiązywaniu się z obowiązku ustawowego) wpłynął na bardzo dużą rozpiętość cenową zgłaszanych do przetargów ofert na przeprowadzenie audytu energetycznego przedsiębiorstwa. Utrudnieniem w prawidłowej realizacji zadań stały się m.in. biurokratyczne przepisy dotyczące przetargów. Sami przedsiębiorcy, nie mając jednoznacznych wytycznych „czego się spodziewać po wykonanym audycie energetycznym” oraz „jak ma wyglądać raport” i „co w szczególności ma zawierać”, niejednokrotnie wybierali „najtańszą ofertę” – nie zawsze zastanawiając się nad tym, jakie będą jakościowe konsekwencje takich decyzji. Niektóre jednostki certyfikujące – wykorzystując nadarzające się okazje i sploty okoliczności – oferowały wątpliwej jakości, nieprofesjonalne usługi audytowe. W zaprezentowanych warunkach trudno oczekiwać realnych, systemowych i pożądanych (ekonomicznie, ekologicznie i społecznie) rezultatów, w postaci poprawy efektywności energetycznej zarówno w skali mikro -, mezo- jak i makroekonomicznej. Warto rozważyć zmiany w ustawie o efektywności energetycznej i rozłożyć obowiązek wykonywania audytów na różne lata – według jasno zdefiniowanych kryteriów. Jeżeli stosowne działania nie zostaną przyjęte, za 4 lata powtórzy się sytuacja czasowego eldorado dla mało profesjonalnych jednostek zewnętrznych funkcjonujących na rynku audytów energetycznych. Konsekwencją znowu może stać się słaba jakość i wątpliwa przydatność raportów z audytów energetycznych przedsiębiorstw – zarówno na poziomie biznesowym, jak i ekologiczno-politycznym. Należy przeciwdziałać wszelkim formom nieuczciwej konkurencji wobec interdyscyplinarnych i specjalistycznych jednostek działających na rzecz poprawy efektywności energetycznej organizacji. Stworzenie odpowiednich warunków biznesowych korzystnie wpłynie na realną poprawę efektywności energetycznej organizacji zarówno sektora publicznego, jak i prywatnego. W tym kontekście konieczne jest podjęcie działań umożliwiających optymalizację zarówno procesu wdrożenia obligatoryjnych regulacji prawnych, jak i dobrowolnych norm i standardów (np. branżowych).
All the restructuring programs that have been implemented in Polish bituminous coal mining as a primary way to reduce mining costs relied on the increased concentration of mining operations. Those efforts especially involved a significant simplification of existing or newly developed structures for accessing or cutting the deposits intended for extraction; implementation of advanced mining technologies, and upgrading of machines used in mine faces. However, in order for these to deliver the expected results, it is important to organize mining operations in such a way so that those advanced, and usually very expensive, mining-related fixed assets – machinery and equipment – are used sensibly. In order to define a reasonable production capacity of each longwall face, it is necessary to apply various criteria related to the mining and technical aspects, occupational safety, and organizational and economic aspects. Only then will it be possible to evaluate the expected effects in the field of concentration of mining in a mining company and in the mines which form part of such enterprises. Decisions in this respect should always be made at the planning stage, based on analysis results. The aim of this article is to explore the factors involved in concentration-related decision-making in mining companies, including the underlying mining/technical, organizational, and economic/ /financial aspects. A mining company is understood as a group of related mines, the primary business operations of which include bituminous coal mining, processing, and trading.
The paper deals with possibilities of innovation projects financing in the Small and Medium Size Enterprises (SMEs) in the Czech Republic. It discusses, in the emphasis on SMEs, possible approaches to innovative company financing in dependence on company life cycle. Well established and functional models of innovative companies financing as FFF, Business angels, Private equity and Venture capital funding and mezzanine financing are discussed. Inasmuch SMEs are considered the key driving force of the Czech economy and the stabilizing feature of the regional development, the government places emphasis on the development of financial instruments which would ensure an ongoing financial support of innovation projects. But managements of SMEs insufficiently use all opportunities to obtain investment resources for the growth, future competitiveness and prosperity of their companies. According to researches performed in EU it was proven that financing constraints hinder innovation among SMEs. Maintaining regional balance through sustainable performance of SMEs is the common aim of municipalities as well. It is necessary for SMEs to form long-term relationships with their municipalities in the region. Programmes which arrange financial support for institutions are provided through private investors, grants, the EU funds and national budget. The paper evaluates pros and cons of various types of financial subsidies with respect to payback periods, risk exposure and availability. The paper includes the outputs of empirical research in SMEs carried out 2014 focused on steering innovation projects in SMEs. The aim of the research was to find out if SMEs can manage, evaluate and develop innovation projects. Moreover the authors examined the effectiveness of relationships established between SMEs and municipalities and problems which the SMEs are confronted by upon the ensurance of project innovation investments. The sources procurement is a very sophisticated topic and it is beneficial for the SMEs to establish a close cooperation not only with municipalities but also with universities.