Wyniki wyszukiwania

Filtruj wyniki

  • Czasopisma
  • Data

Wyniki wyszukiwania

Wyników: 2
Wyników na stronie: 25 50 75
Sortuj wg:

Abstrakt

W artykule przedstawiono rezultaty zintegrowanej analizy oddziaływania emisji z sektorów gospodarczych na życie ludzkie i środowisko. Szczególną uwagę poświęcono sektorowi energetycznemu. Analiza została przeprowadzona przy wykorzystaniu culcrowskiego modelu transportu zanieczyszczeń POLAR 3D oraz modelu do zintegrowanych badań energetyczno-ekologicznych RAINS. Przedstawiona została wielkość emisji z sektorów w latach 2005, 2010, 2020 dla wybranego scenariusza energetycznego oraz wpływ sektora energetycznego na jakość powietrza. Oszacowano koszty zewnętrzne związane z realizacja scenariusza oraz ukazano regiony, w których ładunki krytyczne dla zakwaszania są przekroczone.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Artur Wyrwa

Abstrakt

The article presents a method for assessing emissions of harmful substances and noise from road and air transport, as well as a combined assessment of the emissions of these transport pollutants. The original analytical dependencies reflecting the emissions of harmful substances from road transport, developed as part of the EMITRANSYS project implemented at the Faculty of Transport of the Warsaw University of Technology, were taken into consideration, in which the unit values of the actual road emissions of harmful substances are a function of, among other things, route length or speed of the vehicles. However, the dependencies associated with noise emissions were taken from the applicable international guidelines for assessing environmental pollution by traffic noise.

The article also describes a case study in which the impact of Warsaw Chopin Airport on noise along the Warsaw road network and the entire Warsaw agglomeration was assessed. Analyses and discussions were carried out in the scope of the change in transport noise due to air operations carried out in the analysed area. As agreed, the combined impact of road and aircraft noise in the area under study is far more unfavourable than street noise alone. Thus, it can be seen that the assessment of noise levels carried out separately for individual modes of transport (in accordance with applicable regulations) should be supplemented with the assessment of traffic noise from all modes of transport – especially in the case of simulation tests of ecologically friendly changes in the area of transport.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Mariusz Jacek Wasiak
Adrian Ioan Niculescu
Mirosław Kowalski

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji