Wyniki wyszukiwania

Filtruj wyniki

  • Czasopisma
  • Autorzy
  • Słowa kluczowe
  • Data
  • Typ

Wyniki wyszukiwania

Wyników: 4
Wyników na stronie: 25 50 75
Sortuj wg:

Abstrakt

W artykule przeanalizowane zostały na przykładzie restytuowanego w ostatnich latach cmentarza ewangelickiego w Radzewicach okoliczności zjawiska, które określić należy jako dziedziczenie funeralne. Cmentarz ten, podobnie jak dziesiątki innych leżących w jego najbliższej okolicy, po wysiedleniu społeczności ewangelickiej popadł w stan obumarcia. Jednakże w przeciwieństwie do większości innowierczych miejsc pochówku w regionie, za sprawą aktywnej postawy wskazanych w tej publikacji osób, jego dalsza dekompozycja oraz rujnacja zostały powstrzymane. Było to możliwe dzięki pewnym specyficznym zależnościom lokalnym, których wystąpienie leżało u podstaw procesu dziedziczenia. Przede wszystkim były to przewaga pamięci indywidualnej nad pamięcią zbiorową i narodową oraz podtrzymanie statusu sacrum powiązanego z przestrzenią cmentarza. Zwiastunem ,,restytucji” cmentarza przeprowadzonej pod koniec lat 80. XX w. była przebudowa dawnej kaplicy cmentarnej. Okoliczności, w jakich ta się odbyła oraz jej konsekwencje, czyli utworzenie miejsca pamięci i założenie nowego cmentarza katolickiego obok objętego opieką dawnego cmentarza ewangelickiego, obrazują dziedziczenie funeralne zapowiadane tytułem tego artykułu.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Marcin Filary
1
ORCID: ORCID

  1. Instytut Historii Sztuki UAM

Abstrakt

Ewolucyjna biologia rozwojowa (evo-devo) zaczyna być popularna wśród psychologów, a przez niektórych jest widziana jako „nowa biologia dla psychologii” (Hofer 2014). W szczególności chodzi o koncepcję rozszerzonej dziedziczności (Extended Inheritance), którą się uważa za (neo-)lamarkowską, i zgodnie z którą dziedziczone jest wszystko to, co przyczynia się do utrzymania podobieństwa na przestrzeni pokoleń i do fitness potomstwa – od genów jądrowych, przez ekspresję genów, matczyną opiekę, aż po niszę ekologiczną, kulturową, językową, etc. W artykule analizuję potencjał koncepcji rozszerzonej dziedziczności, biorąc za przykład międzypokoleniowy przekaz stylu przywiązania i zdolności do mentalizowania. Przedstawiam opis mechanizmu neuroendokrynnego tego przekazu. Pokazuję następnie, że a) zjawisko metylacji DNA jest komplementarne w stosunku do mechanizmu neuroendokrynnego, ale nie rewolucyjne, tak jak to zapowiada; b) pojęcie rozszerzonego dziedziczenia miesza trzy kwestie zasadnie rozdzielone przez neodarwinizm: pochodzenia zmienności, losu zmienności i dziedziczenia; c) choć motywacją evo-devo jest sprzeciw wobec rzekomego determinizmu genetycznego neodarwinizmu, to pojęcie transgeneracyjnego dziedziczenia jest deterministyczne (choć to determinizm epigenetyczny).

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Adrianna Grabizna

Abstrakt

In this study we investigate why bequests are left using a life course approach. Planned post mortem wealth transfers to children are linked with inter vivos transfers and inheritances left by the parents of the plan-makers. Individual decisions concerning wealth accumulation and bequeathing can be understood better if adjacent generations are taken into account. Moreover, particular events from an individual life history (widowhood, divorce, disease, and others) affect bequest decisions. A life course perspective proved fruitful in better understanding bequest behavior.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Anna Nicińska

Abstrakt

This is a preliminary analysis of issues resulting from comparing two images present in the Indian tradition, in their Buddhist (‘device’ guarding the relics of the Buddha) and Epic (‘device’ guarding the Elixir of Immortality) variants. Both images are located within the range of the notions of the sacred. That complicates but does not prevent the reconstruction of ideological messages directed to their prospective recipients. They are illustrated by the fate of the ‘holy substance’ obtained after breaking into and destroying both devices. The first one sanctifies the principles of free access and free participation, the second – of inherited privilege and inherited exclusion.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Artur Karp
1
ORCID: ORCID

  1. University of Warsaw, Poland

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji