The objective of this article is to describe the main characteristics of ‘football field’s anti-Semitism’, to understand its main causes, and to answer the question of whether anti-Semitism among football fans constitutes a symptom of one of the kinds of anti-Semitism discussed in the literature of the subject, or is its own kind of phenomenon. Based on reports of racism in Polish and Ukrainian stadiums, press articles, internet material, and in-depth interviews with fans of the Cracovian team Wisła, the authors conclude that football field’s anti-Semitism is a specific type. Even though footballs fans use content characteristic of modern or contemporary religion-based anti-Semitism, the addressees of their hatred are not followers of Judaism, members of the Jewish ethnic group, or the state of Israel, but fans of the opposing teams. Anti-Semitic incidents recur in places with a long history of Polish-Jewish coexistence, where the resulting antagonisms have been retained till today. The figure of the ‘Jew’ appears to be an effective, historically tested, method of showing contempt—the fans make use of the available content to insult their rivals.
Sport, a szczególnie piłka nożna postrzegane są jako domena typowo męska, zarówno w kontekście zawodników, jak i kibiców. Poniższy artykuł dotyczy procesów kształtowania narracji o męskości w środowisku kibiców piłkarskich. Ma on na celu wyjście poza stwierdzenie, że świat kibiców to męski świat. Analiza zawarta w tekście dotyczy tego, jak męski charakter kibicowania jest kształtowany i podtrzymywany. Z tego powodu celem niniejszego studium jest próba odpowiedzi na następujące pytania badawcze: (a) za pomocą jakich kategorii kibice opisują znaczenie męskości i relacji między mężczyznami – kibicami?; (b) w jaki sposób degradują męską tożsamość innych kibiców? Analiza narracji o męskości pozwala wyodrębnić najważniejsze kategorie męskości dominujące w tym środowisku, które związane są z manifestowaniem męskości poprzez braterskie więzi, jak również poprzez feminizację innych mężczyzn. Akceptowalną formą męskich więzi jest „braterstwo”, którego granice kształtowane są przez wykluczanie z tej sfery kobiet oraz feminizowanie mężczyzn, którzy nie pasują do obrazu „prawdziwie” męskiego kibica.