Wyniki wyszukiwania

Filtruj wyniki

  • Czasopisma
  • Autorzy
  • Słowa kluczowe
  • Data
  • Typ

Wyniki wyszukiwania

Wyników: 8
Wyników na stronie: 25 50 75
Sortuj wg:

Abstrakt

Autor w swoim artykule zajmuje się rolą, jaką Maryja z Nazaretu, matka Mesjasza, gebirah, odegrała w ekonomii zbawienia. Tytuł gebirah oznacza godność matki króla i szczególną siłę jej oddziaływania. Dlatego Księgi Królewskie prawie zawsze wymieniają imię matki króla we wstępie do opisu każdego władcy Judy z dynastii Dawidowej, z której narodził się Mesjasz. Godność gebirah była nadawana matce króla w chwili intronizacji jej syna. Matka króla otrzymywała prestiżowy tytuł gebirah (2Krl 5,3; Jer 13,18), ponieważ dała życie synowi (geber), który został królem (2Sam 23,1). O matce Mesjasza wspominają trzy teksty biblijne, przedstawiając ważną postać kobiety- matki (Rdz 3,15; Iz 7,14 i Mich 5,2). Postać króla wraz z matką u jego boku jest prefigurą króla mesjańskiego Jezusa (2Sam 7,10-17) i jego matki Maryi. Maryja, Matka Jezusa, uważana za personifikację mesjanistyczną całego ludu Izraela, staje się nową Córą Syjonu. Maryja jako gebirah mesjańska jest realnie Matką Kościoła.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Gabriel Witaszek
Pobierz PDF Pobierz RIS Pobierz Bibtex

Abstrakt

The article presents a forgotten initiation novel The adventures and travels of Nikodim The Elder written by one of the representative of the Silver Age period, Aleksey Skaldin. The purpose of this paper is to analyse the symbolic images of earth included in terms of their esoteric philosophy. Symbols and key elements show that the earth theme is a starting point of initiation for the main protagonist.
Przejdź do artykułu

Bibliografia


Augustyn L., Wolność w jedności? Borys Wyszesławcew i rosyjska filozofia soborności, Kraków 2012.


Вelotsvetov N., Kommuna proletarskikh missionerov, Berlin 1921.


Belyy A., Peterburg, Moskva 2007.


Berdyayev N.N., O naznachenii cheloveka, [v:] https://librebook.me/o_naznachenii_cheloveka/vol.1/3.


Berdyayev N.N., Sudʹba Rossii, [v:] http://lib.ru/HRISTIAN/BERDQEW/rossia.txt.

Biernat E., Poetyka rosyjskiej powieści symbolistycznej, Gdańsk 1988.

Blok A.A., Neznakomka, [v:] https://www.stihi-rus.ru/1/Blok/90.htm.

Bogomolov N.A., Russkaya literatura nachala XX veka i okkulʹtizm. Issledovaniya i materialy, Moskva 1999.

Bychkov V.V., Russkaya teurgicheskaya estetika, Moskva 2007.

Cortesi P., W poszukiwaniu kamienia filozoficznego. Historia i sekrety alchemii, przeł. L. Rodziewicz, Kraków 2005.

Dictionary of Gnosis and Western Esotericism, ed. W.J. Hanegraaff, in collab. with A. Faivre, R. van den Broek, J.-P. Brach, Boston 2006.

Domnikov S.D., Matʹ-zemlya i Tsarʹ-gorod. Rossiya kak traditsionnoye obshchestvo, Moskva 2002.

Eliade M., Mity, sny i misteria, przeł. K. Kocjan, Warszawa 1994.

Evola Yu., Germeticheskaya traditsiya, per. G. Butuzov, Voronezh 2015.

Fedotov G.P., Matʹ zemlya. K religioznoy kosmologii russkogo naroda, „Putʹ” 1935, № 46.

Fevr A., Zapadnyy ezoterizm. Kratkaya istoriya, per. P. Okorokov, Moskva 2018.

Frants fon M.-L., Alkhimiya. Vvedeniye v simvolizm i psikhologiyu, [v:] https://www.rulit.me/books/alhimiya-vvedenie-v-simvolizm-i-psihologiyu-read-171791-1.html.

Frants fon M.-L., Anima: zhenshchina vnutri nas, per. T. Rebeko, „Uraniya” 1996, № 2.

Fulkanelli, Filosofskiye obiteli, per. V. Kasparov, nauch. red., vstup. statʹya, komment. O. Fomin, Moskva 2003.

Galimova E.Sh., Personifikatsiya obraza Rusi Rossii v russkoy literature XVIII-XXI vv., [v:] https://www.portal-slovo.ru/history/45741.php.

Gertsyk E., Vospominaniya, [v:] http://az.lib.ru/g/gercyk_e_k/text_0030.shtml/.

Gimpelevich Z., Aleksei Dmitrievich Skaldin: His Life and Works, „New Zealand Slavonic Journal” 2003, vol. 37.

Gimpelevich Z., „Ya tebya ochenʹ, ochenʹ lyublyu, Aleksiy”: Pisʹma Georgiya Ivanova Alekseyu Skaldinu, [v:] https://lib.vsu.by/jspui/bitstream/123456789/9063/1/119-124.pdf.

Graves R., Biała Bogini, przeł. I. Kania, Warszawa 2007.

Ivanov G.V., Peterburgskiye zimy, http://lib.ru/RUSSLIT/IWANOWG/russkie_zimy.txt.

Ivanov Vyach., Evangelʹskiy smysl slova „Zemlya”, publ., vstup. statʹya i komment. G.V. Obatnina, [v:] http://az.lib.ru/i/iwanow_w_i/text_0330oldorfo-1.shtml.

Iz perepiski V.I. Ivanova s A.D. Skaldinym, publ. M. Vakhtelʹ, „Minuvsheye: Istoricheskiy alʹmanakh” 1992, t. 10.

Jankowicz G., Blizny. Eseje, Wrocław 2019. Jung C.G., Mysterium Coniunctionis. Studium dzielenia i łączenia przeciwieństw psychicznych w alchemii, przeł. R. Reszke, Warszawa 2010.

Jung C.G., Symbole przemiany. Analiza preludium do schizofrenii, przeł. R. Reszke, Warszawa 1988.

Khanegraaf V.Ya., Zapadnyy ezoterizm. Putevoditelʹ dlya zaputavshikhsya, per. E. Zori, nauch, red. A.L. Rychkov, Moskva 2016.

Konakov A., Chto nam delatʹ s Nikodimom Starshim? O romane Alekseya Skaldina, [v:] https://znamlit.ru/publication.php?id=7902.

Korinfskiy A.A., Narodnaya Rusʹ: Kruglyy god skazaniy, poveriy, obychayev i poslovits russkogo naroda, Moskva 1901.

Kreyd V., O Skaldine i ego romane, [v:] A.D. Skaldin, Stranstviya i priklyucheniya Nikodima Starshego, Orange 1990.

Kreyd V., Skaldin, Aleksey Dmitriyevich, [v:] Universalʹnaya nauchno populyarnaya entsiklopediya Krugosvet, [v:] https://www.krugosvet.ru/enc/kultura_i_obrazovanie/literatura/SKALDIN_ALEKSE_DMITRIEVICH.html.

Krzemień W., Filozofia w cieniu prawosławia. Rosyjscy myśliciele religijni przełomu XIX i XX wieku, Warszawa 1979.

Levi E., Ucheniye i ritual vysshey magi, [v:] http://psylib.org.ua/books/levie01/index.htm.

Likhachev D.S., Natsionalʹnoye samosoznaniye Drevney Rusi. Ocherki iz oblasti russkoy literatury XI-XVII vv., Moskva – Leningrad 1945.

Likhachev D.S., Poetika drevnerusskoy literatury, [v:] https://www.lihachev.ru/lihachev/bibliografiya/nauka/literatura/1917/.

Likhachev D.S., Zemlya Rodnaya, [v:] http://modernlib.net/books/lihachev_dmitriy/zemlya_ rodnaya/read/.

Łosski M., Historia filozofii rosyjskiej, przeł. H. Paprocki, Kęty 2000.

Magomedova D.M., Aleksey Skaldin, [v:] Russkaya poeziya serebryanogo veka. 1890-1917. Antologiya, Moskva 1993.

Malej I., Płeć ziemi, Z refleksji antropologicznej Nikołaja Bierdiajewa, „Slavia Orientalis” 2021, t. LXX, nr 1.

Malej I., Twórczość i ezoteryka. Z refleksji antropologicznej Nikołaja Bierdiajewa, [w:] Kreatywność w nauce, sztuce i kulturze, red. H. Chałacińska, B. Waligórska-Olejniczak, Poznań 2014.

Maydell von R., „Vor dem Thore”: Ein Vierteljahrhundert Anthroposophie in Russland, Bochum 2005.

Mayyer M., Ubegayushchaya Atalanta, per. G. Butuzov, Moskva 2004.

Mirkushina L.R., Obraz zhenshchiny v russkoy religioznoy filosofii i kulʹturnoy traditsii kontsa XIX – nachala XX vv., Astrakhanʹ 2014.

Oboleńska D., Delo bylo v shlyape i… v kote: A. Skaldin i A. Belyy, „Russian Literature” 2016, vol. 85.

Prinke R.T., Zwodniczy ogród błędów. Piśmiennictwo alchemiczne do końca XVIII wieku, Warszawa 2014.

Pushkin A.S., Pikovaya dama, [v:] Ego zhe, Sobraniye sochineniy v 10 tt., t. 5, Moskva 1960.

Pushkina O.I., Obraz Materi – Syroy Zemli kak eksplikatsiya aksiologicheskikh dominant vostochnykh slavyan, [v:] https://lib.vsu.by/xmlui/bitstream/handle/123456789/11226/290293.pdf?sequence=1&fbclid=IwAR19GzKF3m0bLrKi7LIyPHCrh4LZ_nu4pDITV_8H8N4q9rtfoQw8Rc5dliI.

Pushkina O.I., Reprezentatsiya arkhetipa Materi v mifologicheskikh predstavleniyakh vostochnykh slavyan, [v:] http://www.ruthenia.ru/folklore/pushkina1.htm?fbclid=IwAR0Z93boAndGslKbNK0IKpxGULkwdbzpCPn4q2vhnOR42yv36FQcQtOBG0.

Rabinovich V.L., Alkhimiya, Sankt-Peterburg 2012.

Russkaya literatura XX veka. Prozaiki, poety, dramaturgi. Biobibliograficheskiy slovarʹ v 3 tomakh, red. N.N. Skatov, Moskva 2005.

Rzeczycka M., Fenomen Sofii-Wiecznej Kobiecości w prozie powieściowej symbolistów rosyjskich (Andrieja Biełego, Fiodora Sołoguba i Walerija Briusowa), Gdańsk 2002.

Rzeczycka M., Wtajemniczenie. Ezoteryczna proza rosyjska końca XIX – początku XX wieku, Gdańsk 2010.

Sałajczyk J., Zabytyy roman „Serebryanogo veka”: Alekseya Skaldina „Stranstviya i priklyucheniya Nikodima Starshego”, „Przegląd Rusycystyczny” 2002, z. 4 (100).

Sédillot C., ABC alchemii, przeł. A.D. Polszewska, Warszawa 2006.

Sędziwój M., Traktat o kamieniu filozoficznym, przeł. R. Bugaj, Warszawa 1971.

Sharp D., Leksykon pojęć i idei C.G. Junga, przeł. J. Prokopiuk, Wrocław 1998.

Shtayner R., Umiraniye zemli i zhiznʹ mira, [v:] https://royallib.com/read/shtayner_rudolf/umiranie_zemli_i_gizn_mira.html#81920.

Shteyner R., Chelovek kak zemnoye i kak nebesnoye sushchestvo, sost., per. A. Konvisser, Sankt-Peterburg 2005.

Shteyner R., Soznaniye posvyashchennykh. Istinnyye i lozhnyye puti dukhovnogo issledovaniya, per. S. Shnitser, Erevan 2012.

Shteyner R., Taynovedeniye, [per. ne ukazan], Moskva 1916.

Shteyner R., Teosofiya. Vvedeniye v sverkhchuvstvennoye poznaniye mira i naznacheniye cheloveka, per. A. Mintslova, Moskva 2016.

Skaldin A.D., Stikhi. Proza. Statʹi. Materialy k biografii, sost., podgot. teksta vstup. statʹya, komment. T.S. Tsarʹkova, Sankt-Peterburg 2004.

Skaldin A.D., Stranstviya i priklyucheniya Nikodima Starshego, Orange 1990.

Slovo o polku Igoreve v perevode D.S. Likhacheva, [v:] http://slovoopolku.ru/transfers_lihacheva/.

Sologub F., Chertovyye kacheli, http://www.stihi-rus.ru/1/sologub/156.htm.

Špidlík T., Myśl rosyjska. Inna wizja człowieka, przeł. J. Dembska, Warszawa 2000.

Toporov V.N., K rekonstruktsii balto-slavyanskogo mifologicheskogo obraza zemli-materi, [v:] Balto-slavyanskiye issledovaniya 1998-1990, XIV, Moskva 2000.

Trotskiy S.V., Vospominaniya, publ. A.V. Lavrov, „Novoye literaturnoye obozreniye” 1994, № 10.

Tsarʹkova T.S., „Cheloveka ubit’ʹprosto...” (saratovskiy period zhizni pisatelya A.D. Skaldina), „Russkaya literatura” 1994, № 1.

Tsarʹkova T.S., Terpeniye i vernostʹ. Ocherk ob Alekseye Skaldine, [v:] http://az.lib.ru/s/skaldin_a_d/text_0050.shtml.

Yung K.G., Eon: issledovaniya o simvolike samosti, per. V. Bakusev, Moskva 2009.

Yung K.G., Zhizneopisaniye, mirovozzreniye, tsitaty, [v:] https://www.litmir.me/br/?b=284942.

Yyeyts F., Dzhordano Bruno i germeticheskaya traditsiya, per. G. Dashevskiy, Moskva 2000.

Yates F., Iskusstvo pamyati, per. E. Malyshkin, Sankt-Peterburg 1997.

Yates F., Rozenkreytserskoye prosveshcheniye, per. A. Kavtaskin Moskva 1999.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Kinga Okroj
1
ORCID: ORCID

  1. Uniwersytet Gdański, Gdańsk

Abstrakt

This article discusses and expands on two related issues. The first is the unexplored reasons for the departure of Polish migrant women: the forced migration phenomenon. The author describes the system behind forced migration as created at the intersections not only of care, gender and migration regimes but also of legal regimes. Second, the author points out that the close relation between forced migration and the process of ‘unbecoming a wife in the transnational context’ creates a distinctive type of trans-national motherhood experience. In order to explain the specificity of these types of experiences better the author introduces a new typology of transnational motherhood biographies. The case study of Al-dona is representative of the experiences of some Polish women in the period under study, 1989–2010.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Sylwia Urbańska

Abstrakt

Signal analysis performed during surface texture measurement frequently involves applying the Fourier transform. The method is particularly useful for assessing roundness and cylindrical profiles. Since the wavelet transform is becoming a common tool for signal analysis in many metrological applications, it is vital to evaluate its suitability for surface texture profiles. The research presented in this paper focused on signal decomposition and reconstruction during roundness profile measurement and the effect of these processes on the changes in selected roundness profile parameters. The calculations were carried out on a sample of 100 roundness profiles for 12 different forms of mother wavelets using MATLAB. The use of Spearman's rank correlation coefficients allowed us to evaluate the relationship between the two chosen criteria for selecting the optimal mother wavelet.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Włodzimierz Makieła
Stanisław Adamczak

Abstrakt

This article examines how migration to Wales modifies Polish Catholic families’ religious practices. It focuses on how the First Communion ceremony is performed. Within the Polish migrant community I witnessed three distinct ways of arranging this. Some families travelled to Poland to their parish churches of origin. Of those who celebrated it in Wales, some did so in a Polish church, others in their children’s Catholic school’s church. These choices had different effects. Holding First Communion in Poland confirmed children’s Polish identity and home-country bonds. It exemplified both the fluidity of the families’ intra-European migration experience and the strength of transnational networking. Hold-ing it in the local Polish parish reinforced both families’ and childrens’ identification as Polish Catho-lics. In the school’s church, it strengthened migrant families’ negotiations of belonging and their children’s integration into the Welsh locality. Mothers’ active involvement in all settings led some to contest Polish religious customs and revealed emerging identifications related to children’s wellbeing and belonging. Unlike arrangements traditional in Poland, families’ religious practices in Wales seem to have become more individual, less collective.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Aleksandra Kaczmarek-Day

Abstrakt

The article is devoted to study of the structure of the artistic expanse in Marina Tsvetaeva’s autobiographical essay Mother and Music. This structure is rich and complex; containing the following elements: concrete-geographical, spatial-physical, archetypal, emotional-psychological, sacred‑spiritual as well as others. Each of them, to one degree or another, reflects the peculiarities of the writer’s worldview, her creative manner, as well as her subjective attitude to the objective phenomena of surrounding reality. In the holistic context of this essay, the author contrasts two grandiose Universes – the mother’s world with her music and the daughter’s world with her poetry. The relativity and variability of the relevant spatial, psychological and other parameters emphasize the absoluteness of those eternal values of existence, on which the masterly organized system of Tsvetaeva’s prose is based.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Ирина Бетко
1
ORCID: ORCID

  1. Uniwersytet Warmińsko‑Mazurski w Olsztynie

Abstrakt

Artykuł podejmuje kwestię, w jaki sposób pytania formułowane przez Matkę Najświętszą i to, co wiemy o Jej refleksji nad Objawieniem, mogą posłużyć jako wzorzec teologii, a jednocześnie wzorzec relacji tej refleksji do innych nauk. Brane są pod uwagę dokumenty Magisterium Kościoła, wypowiedzi papieży, a także opinie wybitnych współczesnych filozofów i teologów. Przedmiot teologii determinuje jej specyfikę, punkt wyjścia i metody. Również stosowane przez nią kryteria oceny argumentacji i wniosków uwzględniają uniwersalne zasady pracy rozumu, ale w odróżnieniu od innych nauk, są zakorzenione w środowisku eklezjalnym, bez którego nie byłoby teologii. Również cel teologii wyróżnia ją spośród nauki i nadaje w jej przypadku szczególne znaczenie pragmatyzmowi i pożyteczności.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Izabella Smentek
1
ORCID: ORCID

  1. Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
Pobierz PDF Pobierz RIS Pobierz Bibtex

Abstrakt

This article portrays a pair of artistically gifted women, Wanda Młodnicka née Monné (1850–1923) and her daughter Maryla Wolska (1873–1930), each with a diverse range of interests, including painting, music, and, first and foremost, literature. Their achieve-ment (both original works and translations) achievement has been largely forgotten. This article attempts to find out what inspired the two women, to identify those points of their artistic endeavor they had in common and those that determined their individual profiles, while paying special attention to the mother-daughter relationship.
Przejdź do artykułu

Bibliografia

● Bajda Justyna, Kolor w poezji Maryli Wolskiej, „Litteraria” 2009, z. XXXVII, s. 133–151.
● Berger Barbara, Artur Młodnicki, http://www.ipsb.nina.gov.pl/a/biografia/artur-mlodnicki, dostęp: 13.03.2020.
● Czabanowska-Wróbel Anna, Baśń w literaturze Młodej Polski, Kraków 1996.
● Domański Michał, Karol Młodnicki, http://www.ipsb.nina.gov.pl/a/biografia/karol--mlodnicki, dostęp: 13.03.2020.
● Hutnikiewicz Artur, Lwowskie „Zaświecie”, http://www.lwow.home.pl/semper/maryla. html, dostęp: 13.03.2020.
● Komorowska Małgorzata, Marcella Sembrich-Kochańska. Życie i śpiew, Warszawa 2008.
● Komorowska Małgorzata, Multarzyński Juliusz, Marcella Sembrich-Kochańska: artystka świata, wyd. 2 zmienione i poszerzone, Warszawa 2016.
● Kosińska Małgorzata, Stanisław Niewiadomski, http://culture.pl/pl/tworca/stanislaw-niewiadomski, dostęp: 13.03.2020.
● Marcelina Sembrich-Kochańska, [w:] Encyklopedia Teatru Polskiego, http://www.encyklopediateatru.pl/osoby/41175/marcelina-sembrich-kochanska, dostęp: 13.03.2020.
● Nicieja Stanisław Sławomir, Cmentarz Łyczakowski we Lwowie w latach 1786–1986, Wrocław 1989.
● Niklewicz Anna, Pamięć i zapomnienie w poezji Maryli Wolskiej, „Ruch Literacki” 2016, z. 1, s. 91–109.
● Pieciul-Kamińska Eliza, Polskie adaptacje „Dziadka do orzechów i Króla Myszy” E.T.A. Hoffmanna, „Przekładaniec” 2013, nr 27, s. 91-114.
● Podraza-Kwiatkowska Maria, Dante – Rosetti – Maryla Wolska, [w:] tejże, Labirynty – kładki – drogowskazy. Szkice o literaturze od Wyspiańskiego do Gombrowicza, Kraków 2011, s. 181–196.
● Panek Wacław, Marcelina Sembrich-Kochańska – najsłynniejsza śpiewaczka polska, http://maestro.net.pl/document/ksiazki/Sembrich.pdf, dostęp: 13.03.2020.
● Powiastki podług J.C. Andersena, oprac. W. Młodnicka, il. M.M., część II, Lwów 1890.
● Sidorski Dionizy, Może przebaczą nam duchy. Historia miłości Artura Grottgera i Wandy Monné, wyd. 3, Białystok 1997.
● Sierotwiński Stanisław, Maryla Wolska – poetka srebrnych słów, „Prace Historycznoliterackie Katedry Historii Literatury Polskiej WSP”, Katowice 1962.
● Sierotwiński Stanisław, Maryla Wolska. Środowisko, życie, twórczość, Wrocław 1963.
● Spis prac literackich W. Młodnickiej, maszynopis, Biblioteka Jagiellońska, Archiwum Pawlikowskich, sygn. 11 450 I.
● Studencki Władysław, Młodnicka Wanda z Monné, [w:] Polski Słownik Biograficzny, t. XXI, Wrocław 1976, s. 412–413.
● Studencki Władysław, Kornel Ujejski w świetle listów, przemówień i pamiętników, Warszawa 1984, s. 14–27 (rozdział: O Wandzie Młodnickiej z domu Moneé).
● Wielkie serce. Korespondencja Kornela Ujejskiego z rodziną Młodnickich. Zebrał, opracował i wstępem opatrzył Z. Sudolski, t. 1 i 2, Warszawa 1992.
● Włodek Przemysław, Kulewski Adam, Lwów: przewodnik, Pruszków 2006.
● Wolska Maryla, Obertyńska Beata, Wspomnienia, Warszawa 1974.
● Wolska Maryla, Poezje wybrane, oprac. K. Zabawa, „Biblioteka Poezji Młodej Polski”, red. M. Podraza-Kwiatkowska, J. Kwiatkowski, Kraków 2002.
● Zabawa Krystyna, „Cień niesytej duszy”, [w:] Poezje wybrane, oprac. K. Zabawa, „Biblioteka Poezji Młodej Polski”, red. M. Podraza-Kwiatkowska, J. Kwiatkowski, Kraków 2002.
● Zabawa Krystyna, Od powiastki do baśni – Andersen według Wandy Młodnickiej i Aleksandra Szczęsnego, [w:] Andersenowskie inspiracje w kulturze i literaturze polskiej, red. H. Ratuszna, V. Wróblewska, Toruń 2017, s. 95–110.
● Zabawa Krystyna, Powiastki dla dzieci Wandy Młodnickiej – „stary” gatunek i zapomniana autorka, [w:] „Stare” i „nowe” w literaturze dla dzieci i młodzieży. Małe formy narracyjne, red. B. Olszewska, O. Pajączkowski, Opole 2017, s. 31–43.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Krystyna Zabawa
1
ORCID: ORCID

  1. Akademia Ignatianum, Kraków

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji