Search results

Filters

  • Journals
  • Keywords
  • Date

Search results

Number of results: 10
items per page: 25 50 75
Sort by:
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The distinction introduced by Bertrand Russell between knowledge by acquaintance and knowledge by description is the starting point for analyses related to the concept of acquaintance. I propose to assume that the following three concepts used by Russell are equivalent: knowledge of things, knowledge by acquaintance, and acquaintance. Then I present linguistic analyses concerning the construction of ‘know‑NP’ and ‘znać‑NP’, which lead to (i) division into a direct and indirect acquaintance and (ii) separation of knowledge from acquaintance, recognizing them as two different cognitive relations. Then, through the prism of knowledge, I describe the concept of acquaintance, pointing to the common properties of these concepts (aptness, non‑voluntariness, dispositiona-lity, contextual dependency), and postulate similar normative functions. This paper can be treated as an introduction to the concept of acquaintance and an elucidation of its role in epistemology.
Go to article

Authors and Affiliations

Rafał Palczewski
1
ORCID: ORCID

  1. Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Instytut Filozofii, ul. Fosa Staromiejska 1a, 87-100 Toruń
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Celem tekstu jest dyskusja z teoriami mówiącymi o tym, że dzisiejsze społeczeństwa nie są zdolne do integracji opartej na powszechnie podzielanych normach. Teza o „zaniku wspólnych sensów” daje obraz społeczeństwa jako agregatu jednostek lub skonfliktowanych grup. Jako kontrprzykład do takich konkluzji autor proponuje pojęcie norm średniego zasięgu. Zgodnie z prezentowanym ujęciem, takie normy mogą łączyć zróżnicowanych aktorów społecznych i być powszechnie uznawane. Wspólna normalność może być negocjowana oddolnie i niekoniecznie jest odgórnie narzucana przez różne formy władzy społecznej. Przykłady takich norm autor znajduje w rzeczywistości życia codziennego. Zalicza do nich normę niemarnowania żywności, regułę gościnności, szacunku dla żałoby, opiekuńczość wobec dzieci oraz dbanie o własne zdrowie.

Go to article

Authors and Affiliations

Ariel Modrzyk
ORCID: ORCID
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

W artykule omówiono i poddano analizie dwa źródłowe teksty Henryka Elzenberga dotyczące zagadnienia zależności i niezależności etyki od obrazu świata oraz sporu o zależność etyki od religii. Temat dyskutowany był w Polsce od połowy lat pięćdziesiątych. W tekstach Elzenberga poddany został precyzyjnej analizie semantycznej i realnej. Jej wynik pokazuje, że treść ocen i norm pochodnych, ich realność i uzasadnienie są zależne od obrazu świata, w którym oceny i normy funkcjonują. Zależność od obrazu świata ulega natomiast ograniczeniu w sferze ocen i norm podstawowych. Podobnie jest z zależnością etyki od religii. Religijny obraz świata wielorako wpływa na zakres podmiotowy i przedmiotowy etyki, jej strukturę, na świadomość mocy obowiązującej i siłę motywacyjną, ale nie ma wpływu na logiczne uzasadnienie etyki. Etyka poza religijnym obrazem świata jest możliwa. Elzenberg wypowiada się z pozycji intuicjonisty w teorii poznania moralnego i jest perfekcjonistą w podążaniu za tym, co poznane moralnie i etycznie ugruntowane. Odrzuca jednak nieścisłe twierdzenie o niezależności etyki od obrazu świata i religii w ogóle.
Go to article

Authors and Affiliations

Ryszard Wiśniewski
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

A danger of falling into the trap of the naturalistic fallacy seems to unambiguously exclude bodiliness from the search for moral norms . But is it really true that there is no role for the body to play when the intellect occupies itself with formulating moral norms? Undoubtedly the body constitutes – in a sense – the basis of morality, since human freedom can exist only as freedom incarnate. It would be equally difficult to deny that the body constitutes boundaries for morality. Bodiliness may significantly restrain cognitive abilities of men; but it may also reduce their capabilities to fulfill their moral obligations. A major controversy arises over the issue whether the body can influence the content of moral norms. Even if one accepts the validity of the thesis of an intransgressible boundary between the world of facts and the world of values, there is no doubt that man never experiences his body in the same way as he does other material objects. An experience of one’s own body matters significantly in ethical reflection.

Go to article

Authors and Affiliations

Ks. prof. dr hab. Marian Machinek MSF
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

In many countries, rapid secularisation exerts an ever growing control over nearly every aspect of social life, driving Christianity away from public life and substitu-ting it with an increasingly militant ideology. Christianity today faces many questions and challenges, from profound shifts in traditional values and new anthropologies to questions on the meaning of life and the place of the Church in pluralistic society. Do the Christians of today have anything to offer in the modern Areopagus of thought? Though in minority during the first few centuries of their history, Christians not only were able to claim their due place in society, but point to their contribution to its well-being and functioning. After the so-called Edict of Milan they tried to influence legislation and imbue it with the values and spirit of the Gospel. Not always was it possible, though. At times the border between the state and the Church were crossed either way. Nevertheless, in order to safeguard the autonomy of the Church in her re-lationship with the state, the former tried to adhere to the wise principle she received from her Founder to give back to Caesar what is Caesar’s, and to God what is God’s.

Go to article

Authors and Affiliations

Ks. Marek Raczkiewicz
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Artykuł przedstawia odpowiedź na pytanie, czy współczesne zróżnicowanie postaw wobec edukacji odzwierciedla podziały zaborowe. Odwołując się do teorii długiego trwania instytucji Douglasa Northa, teorii zmian w systemach edukacyjnych Margaret Archer oraz teorii postaw Alberto Simpsera, przedstawione są argumenty łączące dzisiejsze postawy wobec edukacji ze sposobem wprowadzania instytucji nowoczesnego państwa w XIX wieku. W artykule przeanalizowano obecne postawy wobec edukacji na obszarze dawnej Galicji, porównano je z wynikami z Prus i zaboru rosyjskiego. Na podstawie badań oraz dostępnej literatury można stwierdzić wpływ wzoru wdrażania elementów państwowości na modele mentalne mieszkańców społeczności lokalnej. Przeanalizowano sposób budowania instytucji, oparty na poszanowaniu społeczności lokalnej, angażujący nauczycieli w działalność społeczną, który przekłada się na satysfakcję z działania instytucji, a także katalizuje zaufanie między mieszkańcami danego regionu. Analiza opiera się na badaniach ilościowych i jakościowych przeprowadzonych w trzech miastach znajdujących się na terenach dawnych zaborów oraz na reprezentatywnym badaniu rodziców uczniów.

Go to article

Authors and Affiliations

Magdalena Smak
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Główne pytanie badawcze prezentowanego artykułu brzmi: czy polska polityka ewaluacji jednostek naukowych wpływa na podnoszenie poziomu nauki w polskich instytucjach naukowych? Przyjęto założenie, iż warunkiem jakości nauki jako działalności ukierunkowanej na generowanie nowej wiedzy jest etos naukowy oparty na czterech imperatywach Roberta K. Mertona: uniwersalizmie, wspólnotowości, bezinteresowności i zorganizowanym sceptycyzmie. Polityka, która za cel stawia sobie podnoszenie jakości nauki, powinna promować i wzmacniać postępowanie zgodne z normami etosu naukowego. Przeprowadzona analiza porównawcza pomiędzy normami Mertona a normami postępowania, które wymusza polityka ewaluacji, ujawniła, iż zasady ewaluacji jednostek naukowych nie sprzyjają kształtowaniu się norm etosu naukowego, a często są z nimi sprzeczne. Paradoksalnie, procedury ewaluacji stworzone do promowania jakości polskiej nauki prowadzą do obniżania jakości działalności naukowej. Jeśli celem polskiej nauki ma być generowanie nowej wiedzy, a nie tylko zapewnienie awansu społecznego, należy przeformułować zasady polityki ewaluacji jednostek naukowych tak, aby zwiększyć ich zgodność z normami etosu naukowego.
Go to article

Bibliography

  1. Adler, Nancy J., Anne-Wil Harzing. 2009. When knowledge wins: Transcending the sense and nonsense of academic rankings. Academy of Management Learning & Education, 8, 1: 72-95. DOI: 10.5465/amle.2009.37012181.
  2. Agreement on Reforming Research Assessment. 2022. Agreement on Reforming Research Assessment. https://www.scienceeurope.org/our-resources/agreement-re- forming-research-assessment/ Dostęp: 22.06.2023.
  3. Aguinis, Herman, Chailin Cummings, Ravi S. Ramani, Thomas G. Cummings. 2020. “An A is an A”: The new bottom line for valuing academic research. Academy of Management Perspectives, 34, 1: 135-154. DOI: 10.5465/amp.2017.0193.
  4. Ajdukiewicz, Kazimierz. 2020. O wolności nauki. Nauka, 2: 7-24. DOI: 10.24425/ nauka.2020.132629.
  5. Alberts, Bruce. 2013. Impact factor distortions. Science, 340, 6134: 787-787. DOI: 10.1126/science.1240319.
  6. Amanatidis, Anestis. 2023. Research(er) assessment that considers open science. Leiden Madtrics. https://www.leidenmadtrics.nl/articles/researcher-assessment-that- considers-open-science.
  7. Anderson, Melissa S., Emily A. Ronning, Raymond De Vries, Brian C. Martinson. 2007. The perverse effects of competition on scientists’ work and relationships. Science and Engineering Ethics, 13, 4: 437-461. DOI: 10.1007/s11948-007-9042-5.
  8. Anderson, Melissa S., Emily A. Ronning, Raymond Vries, Brian C. Martinson. 2010. Extending the Mertonian norms: Scientists’ subscription to norms of research. The Journal of Higher Education, 81, 3: 366-393. DOI: 10.1080/0022 1546.2010.11779057.
  9. Antonakis, John, Rafael Lalive. 2008. Quantifying scholarly impact: IQp versus the Hirsch h. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 59, 6: 956-969. DOI: 10.1002/asi.20802.
  10. Argento, Daniela, Dorota Dobija, Giuseppe Grossi. 2020. The disillusion of calculative practices in academia. Qualitative Research in Accounting & Management, 17, 1: 1-17. DOI: 10.1108/QRAM-12-2019-0130
  11. Audretsch, David, Christian Fisch, Chiara Franzoni, Paul P. Momtaz, Silvio Vismara. 2023. Academic Freedom and Innovation: A Research Note. http://dx.doi. org/10.2139/ssrn.4384419.
  12. Baccini, Alberto, Giuseppe De Nicolao, Eugenio Petrovich. 2019.Citation gaming induced by bibliometric evaluation: A country-level comparative analysis. PLoS One, 14, 9: e0221212. DOI: 10.1371/journal.pone.0221212.
  13. Belluz, Julia, Steven, Hoffman. 2015. Let’s stop pretending peer review works. https:// www.vox.com/2015/12/7/9865086/peer-review-science-problems.
  14. Benjamin, Daniel J., James O. Berger, Magnus Johannesson, Brian A. Nosek, E-J. Wagenmakers, Richard Berk, Kenneth A. Bollen et al. 2018. Redefine statistical significance. Nature Human Behaviour, 2, 1: 6-10. DOI: 10.1038/s41562-017-0189-z.
  15. Bieliński, Jacek, Aldona Tomczyńska. 2019. Etos nauki we współczesnej Polsce. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 1, 53-54: 219-250. DOI: 10.14746//nisw.2019.1-2.7. 
  16. Bollen, Kenneth A., Judea Pearl. 2013. Eight myths about causality and structural equation models. Handbook of causal analysis for social research. In: S.L. Morgan, ed. Handbook of Causal Analysis for Social Research. Springer, 301-328.
  17. Brembs, Björn, Katherine Button, Marcus Munafo. 2013. Deep impact: unintended consequences of journal rank. Frontiers in Human Neuroscience, 7: 291. DOI: 10.3389/fnhum.2013.00291.
  18. Brembs, Björn. 2019. Reliable novelty: New should not trump true. PLoS Biology, 17, 2, e3000117. DOI: 10.1371/journal.pbio.3000117.
  19. Brzeziński, Jerzy Marian. 2015. Jeżeli oceniać (jednostki naukowe i badaczy), to JAK oceniać? Przeciwko IF, a za peer review. Nowotwory. Journal of Oncology, 65, 6: 476-480. DOI: 10.5603MTO.2015.0093.
  20. Brzeziński, Jerzy Marian. 2021. Dysfunkcjonalne oddziaływanie państwa w nauce. Studia Socjologiczno-Polityczne. Seria Nowa, 2, 15: 73-92. DOI: 10.26343/0585556X21504.
  21. Buranyi, Stephen. 2017. Is the staggeringly profitable business of scientific publishing bad for science? The Guardian, https://www.theguardian.com/science/2017/ jun/27/profitable-business-scientific-publishing-bad-for-science.
  22. Callaway, Ewen. 2016. Beat it, impact factor! Publishing elite turns against controversial metric. Nature, 535, 7611: 210-211. DOI: 10.1038/nature.2016.20224.
  23. Carlson, Kevin D., Jinpei Wu. 2012. The illusion of statistical control: Control variable practice in management research. Organizational Research Methods, 15, 3: 413-435. DOI: 10.1177/1094428111428817.
  24. CBOS. 2019. Które zawody poważamy?, Komunikat z badań, nr 157, Centrum Badania Opinii Społecznej, Warszawa. https://www.cbos.pl/SPISKOM.PO- L/2019/K_157_19.PDF.
  25. Chu, Johan, James Evans. 2021. Slowed canonical progress in large fields of science. Proceedings of the National Academy of Sciences, 118, 41: e2021636118. DOI: 10.1073/pnas.2021636118.
  26. Cohen, Barak. 2017. How should novelty be valued in science?. eLife 6, e28699. DOI: 10.7554/eLife.28699.
  27. Coles Nicholas. 2020. The Red Team Challenge (Part 1): Why I placed a bounty on my own research. The 100% CI. https://www.the100.ci/2020/06/29/red-team-part-1/.
  28. Corneille, Olivier, Jo Havemann, Emma L. Henderson, Hans IJzerman, Ian Hussey, Jean-Jacques Orban de Xivry, Lee Jussim, Nicholas P. Holmes, Artur Pilacinski, Brice Beffara, Harriet Carroll, Nicholas Otieno Outa, Peter Lush, Leon D. Lotter. 2023. Beware ‘persuasive communication devices’ when writing and reading scientific articles. Elife, 12, e88654. DOI: 10.7554/eLife.88654.
  29. Cortina, Jose, Jennifer Green, Kathleen Keeler, Robert Vandenberg. 2017. Degrees of freedom in SEM: Are we testing the models that we claim to test?. Organizational Research Methods, 20, 3: 350-378. DOI: 10.1177/1094428116676345.
  30. Council of the European Union. 2023. Council conclusions on high-quality, transparent, open, trustworthy and equitable scholarly publishing. https://data.consilium. europa.eu/doc/document/ST-9616-2023-INIT/en/pdf. Dostęp: 22.06.2023 
  31. Curry, Stephen. 2018. Let’s move beyond the rhetoric: it’s time to change how we judge research. Nature, 554, 7690: 147-148. DOI: 10.1038/d41586-018-01642-w.
  32. Czarnik, Szymon, Jarosław Górniak, Magdalena Jelonek, Krzysztof Kasparek. 2022. Bilans Kapitału Ludzkiego 2022/2021 Raport z badania ludności w wieku 18-69 lat. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Uniwersytet Jagielloński. https:// www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/12-BKL-WCAG_ost_08_02_2023.pdf. Dostęp: 20.01.2024.
  33. De Rond, Mark, Alan N. Miller. 2005. Publish or perish: bane orboon of academic life? Journal of Management Inquiry, 14, 4: 321-329. DOI: 10.1177/10564926052768.
  34. DORA. 2018. The San Francisco Declaration on Research Assessment, https://sfdora. org/read/read-the-declaration-polish/ Dostęp: 22.06.2023.
  35. European Research Council. 2022. ERC plans for 2022 announced. https://erc.eu ropa. eu/news/erc-2022-work-programme Dostęp: 22.06.2023.
  36. Fang, Ferric, Arturo Casadevall. 2015. Competitive science: is competition ruining science? Infection and Immunity, 83, 4: 1229-1233. DOI: 10.1128/IAI.02939-14.
  37. Fazackerley, Anna. 2023. ‘Too greedy’: mass walkout at global science journal over ‘unethical’ fees. https://www.theguardian.com/science/2023/may/07/too-greedy- mass-walkout-at-global-science-journal-over-unethical-fees.
  38. Fong, Eric, Ravi Patnayakuni, Allen Wilhite, Allen. 2023. Accommodating coercion: authors, editors, and citations. Research Policy, 52, 5: 104754. DOI: 10.1016/j. respol.2023.104754.
  39. Frey, Bruno. 2003. Publishing as prostitution?-Choosing between one’s own ideas and academic success. Public Choice, 116: 205-223. DOI: 10.1023/A:1024208701874.
  40. Garfield, Eugene. 2006. The history and meaning of the journal impact factor. Jama, 295, 1: 90-93. DOI: 10.1001/jama.295.1.90.
  41. Groen-Xu, Moqi, Gregor Bös, Pedro A. Teixeira, Thomas Voigt, Bernhard Knapp. 2023. Short-term incentives of research evaluations: Evidence from the UK Research Excellence Framework. Research Policy, 52, 6: 104729. DOI: 10.1016/j. respol.2023.104729.
  42. Hansson, Sven Ove. 2021. Science and Pseudo-Science. In: E. N. Zalta, ed. The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Fall 2021 Edition), https://plato.stanford.edu/ archives/fall2021/entries/pseudo-science/.
  43. Hicks, Diana, Paul Wouters, Ludo Waltman, Sarah de Rijcke, Ismael Rafols. 2015. Bibliometrics: the Leiden Manifesto for research metrics. Nature, 520, 7548: 429431. DOI: 10.1038/520429a.
  44. Huff, Tooby E. 2007. Some historical roots of the ethos of science. Journal of Classical Sociology, 7, 2: 193-210. DOI: /10.1177/1468795X07078037.
  45. Ioannidis, John, Angelo Maria Pezzullo, Stefania Boccia. 2023. The rapid growth of mega-journals: threats and opportunities. JAMA, 329, 15: 1253-1254. DOI: 10.1001/jama.2023.3212.
  46. Kerr, Steven. 1975. On the folly of rewarding A, while hoping for B. Academy of Management Journal, 18, 4: 769-783.
  47. Kim, So Young, Yoonhoo Kim. 2018. The ethos of science and its correlates: An empirical analysis of scientists’ endorsement of Mertonian norms. Science, Technology and Society, 23, 1: 1-24. DOI: 10.1177/0971721817744438.
  48. Kisiel, Przemysław. 2011. Ethos nauki i uczonego w świetle koncepcji nauki J. Goćkowskiego. Zagadnienia Naukoznawstwa, 2, 188: 203-215.
  49. Knöchelmann, Marcel. 2023. Governance by output reduces humanities scholarship to monologue. https://blogs.lse.ac.uk/impactofsocialsciences/2023/07/03/ governance-by-output-reduces-humanities-scholarship-to-monologue/.
  50. Kulczycki, Emanuel, Ewa A. Rozkosz, Krystian Szadkowski, Kinga Ciereszko, Marek Hołowiecki, Franciszek Krawczyk. 2021. Local use of metrics for the research assessment of academics: The case of Poland. Journal of Higher Education Policy and Management, 43, 4: 435-53. DOI: 10.1080/1360080X.2020.1846243.
  51. Kulikowski, Konrad, Emil Antipow. 2020. Niezamierzone konsekwencje punktozy jako wartości kulturowej polskiej społeczności akademickiej. Studia Socjologiczne, 238, 3: 207-236. DOI: 10.24425/sts.2020.132476.
  52. Kulikowski, Konrad, Sylwia Przytuła, Łukasz Sułkowski. 2023. Podsumowanie wyników badania „Jak pracownicy naukowi oceniają systemy oceny okresowej, którym podlegają”. https://doi.org/10.31219/osf.io/6ebw2.
  53. Lorsch, Jon. 2017. Avoiding Hype and Enhancing Awareness in Science Communication NIGMS Feedback Loop Blog - National Institute of General Medical Sciences https://loop.nigms.nih.gov/2017/09/avoiding-hype-and-enhancing-awareness-in- science-communication/.
  54. Macfarlane, Bruce. 2023. The DECAY of Merton’s scientific norms and the new academic ethos. Oxford Review of Education. DOI: 10.1080/03054985.2023.2243814.
  55. Merton, Robert King. 1973. The sociology of science: Theoretical and empirical investigations. University of Chicago Press.
  56. Millar, Neil, Bojan Batalo, Brian Budgell. 2022. Trends in the Use of Promotional Language (Hype) in National Institutes of Health Funding Opportunity Announcements, 1992-2020. JAMA Network Open, 5, 11, e2243221-e2243221.
  57. Ministerstwo Edukacji i Nauki. 2020. Ewaluacja. https://www.gov.pl/web/edukacja-i- -nauka/ewaluacja Dostęp: 22.06.2023.
  58. Mitroff, Ian. 1974. Norms and counter-norms in a select group of the Apollo moon scientists: A case study of the ambivalence of scientists. American Sociological Review, 39, 4: 579-595. DOI: 10.2307/2094423.
  59. Muller, Jerry. 2018. The tyranny of metrics. Princeton University Press.
  60. Mulkay, Michael J. 1976. Norms and ideology in science. Social Science Information, 15, 4-5: 637-656. DOI: 10.1177/0539018476015004.
  61. Nosek, Brian, Jeffrey Spies, Matt Motyl. 2012. Scientific utopia: II. Restructuring incentives and practices to promote truth over publishability. Perspectives on Psychological Science, 7, 6: 615-631. DOI: 10.1177/1745691612459058.
  62. Obwieszczenie Ministra Edukacji i Nauki. 2022. Obwieszczenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 23 lutego 2022 r w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie ewaluacji jakości działalności naukowej. Dz.U. 2022 poz. 661. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDe- tails.xsp?id=WDU20220000661. Dostęp: 22.06.2023.
  63. Paruzel-Czachura, Mariola, Lidia Baran, Zbigniew Spendel. 2021. Publish or be ethical? Publishing pressure and scientific misconduct in research. Research Ethics, 17, 3: 375- 397. DOI: 10.1177/1747016120980562. 
  64. Paulus, Frieder, Nicole Cruz, Soren Krach. 2018. The impact factor fallacy. Frontiers in Psychology, 9: 1487. DOI: 10.3389/fpsyg.2018.01487.
  65. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. 2018. Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, Art.265, §4. Dz.U. 2018 poz. 1668. https://isap. sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20180001668 Dostęp: 22.06.2023.
  66. Royal Society. 2023. Résumé for Researchers. https://royalsociety.org/topics-policy/ projects/research-culture/tools-for-support/resume-for-researchers/.
  67. Sabel, Bernhard, Emely Knaack, Gerd Gigerenzer, Mirela Bilc. 2023. Publications in Biomedical Science: Red-flagging Method Indicates Mass Production. medRxiv. DOI: 10.1101/2023.05.06.23289563.
  68. Severin, Anna, Michaela Strinzel, Matthias Egger, Tiago Barros, Alexander Sokolov, Julia Vilstrup Mouatt, Stefan Müller. 2022. Journal Impact Factor and Peer Review Thoroughness and Helpfulness: A Supervised Machine Learning Study. arXiv reprint. DOI: 10.48550/arXiv.2207.09821.
  69. Shore, Cris, Susan Wright. 2015. Audit culture revisited: Rankings, ratings, and the reassembling of socjety. Current Anthropology, 56, 3: 421-44. DOI: 10.1086/681534.
  70. Simons, Kai. 2008. The misused impact factor. Science, 322, 5899: 165-165. DOI: 10.1126/science.1165316.
  71. Smaldino, Paul, Richard McElreath. 2016. The natural selection of bad science. Royal Society Open Science, 3, 9: 160384. DOI: 10.1098/rsos.160384.
  72. Smith, Richard. 2006. Peer review: a flawed process at the heart of science and journals. Journal of the Royal Society of Medicine, 99, 4: 178-182. DOI: 10.1177/ 014107680609900414.
  73. Stein, Carolyn, Ryan Hill.2021. Race to the bottom: How competition to publish first can hurt scientific quality. Institute for Economic Policy Research (SIEPR), December 2021. https://siepr.stanford.edu/publications/policy-brief/race-bottom- how-competition-publish-first-can-hurt-scientific-quality.
  74. Sztompka, Piotr. 2007. Trust in science: Robert K. Merton’s inspirations. Journal of Classical Sociology, 7, 2: 211-220. DOI: 10.1177/1468795X07078038.
  75. Sztompka, Piotr. 2014. Uniwersytet współczesny; zderzenie dwóch kultur. Nauka, 1: 7-18.
  76. Tiokhin, Leonid, Minhua Yan, Thomas Morgan. 2021. Competition for priority harms the reliability of science, but reforms can help. Nature Human Behaviour, 5, 7: 857-867. DOI: 10.1038/s41562-020-01040-1.
  77. Towpik, Edward. 2015. IF-mania: Journal Impact Factor is not a proper mean to assess the quality of research, individual researchers, nor scientific institutions. Nowotwory. Journal of Oncology, 65, 6: 465-475. DOI: 10.5603MTO.2015.0092.
  78. UK Research and Innovation. 2023. Early decisions made for REF 2028 https://www. ukri.org/news/early-decisions-made-for-ref-2028/.
  79. Van Dalen, Hendrik P. 2021. How the publish-or-perish principle divides a science: The case of economists. Scientometrics, 126, 2: 1675-1694. DOI: 10.1007/s11192020-03786-x.
  80. Van Noorden, Richard. 2013. Open access: The true cost of science publishing. Nature, 495: 426-429. DOI: 10.1038/495426a. 
  81. Vinkers, Christiaan, Joeri Tijdink, Willem Otte. 2015. Use of positive and negative words in scientific PubMed abstracts between 1974 and 2014: retrospective analysis. BMJ, 351. DOI: 10.1136/bmj.h6467.
  82. Wang, Dashun, Chaoming Song, Albert-Laszló Barabasi. 2013. Quantifying long-term scientific impact. Science, 342, 6154: 127-132. DOI: 10.1126/science.1237825.
  83. Wang, Jian, Reinhilde Veugelers, Paula Stephan. 2017. Bias against novelty in science: A cautionary tale for users of bibliometric indicators. Research Policy, 46, 8: 1416-1436. DOI: 10.1016/j.respol.2017.06.006.
  84. Wasserstein, Ronald L., Nicole A. Lazar. 2016. The ASA statement on p-values: context, process, and purpose. The American Statistician, 70, 2: 129-133. DOI: 10.1080/00031305.2016.1154108.
  85. Wróblewski, Andrzej Kajetan. 2011. Misja uniwersytetów: poszukiwanie prawdy czy pogoń za zyskiem? Nauka, 3: 51-59.
  86. Wysocki, Anna C., Katherine M. Lawson, Mijke Rhemtulla. 2022. Statistical control requires causal justification. Advances in Methods and Practices in Psychological Science, 5, 2. DOI: 10.1177/25152459221095823.
Go to article

Authors and Affiliations

Konrad Kulikowski
1

  1. Politechnika Łódzka
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The Bulletin of the Polish Academy of Sciences: Technical Sciences (Bull.Pol. Ac.: Tech.) is published bimonthly by the Division IV Engineering Sciences of the Polish Academy of Sciences, since the beginning of the existence of the PAS in 1952. The journal is peer‐reviewed and is published both in printed and electronic form. It is established for the publication of original high quality papers from multidisciplinary Engineering sciences with the following topics preferred: Artificial and Computational Intelligence, Biomedical Engineering and Biotechnology, Civil Engineering, Control, Informatics and Robotics, Electronics, Telecommunication and Optoelectronics, Mechanical and Aeronautical Engineering, Thermodynamics, Material Science and Nanotechnology, Power Systems and Power Electronics.

Journal Metrics: JCR Impact Factor 2018: 1.361, 5 Year Impact Factor: 1.323, SCImago Journal Rank (SJR) 2017: 0.319, Source Normalized Impact per Paper (SNIP) 2017: 1.005, CiteScore 2017: 1.27, The Polish Ministry of Science and Higher Education 2017: 25 points.

Abbreviations/Acronym: Journal citation: Bull. Pol. Ac.: Tech., ISO: Bull. Pol. Acad. Sci.-Tech. Sci., JCR Abbrev: B POL ACAD SCI-TECH Acronym in the Editorial System: BPASTS.

Go to article

Authors and Affiliations

Adnan Daraghmeh
Naji Qatanani
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

From Methodology of the Pastoral Theology

Summary

Pastoral theology conducts four kinds of research: monodisciplinary, multidisciplinary, interdisciplinary and intradisciplinary research.

The first kind of research is characterized by the common aim and method, the second has the common aim but the methods are different, the third one has both different aims and methods, the forth one has the same methods but different aims. Contemporary pastoral theology requires multidisciplinary, interdisciplinary and intradisciplinary research, and the pastor of this theology needs to possess the necessary qualifications to do his job properly.

The paradigm of pastoral theology is based on the practical syllogism. In the construction of this syllogism, the major preamble of faith contains the general principles of the given case, while the minor preamble of faith contains the analysis of the contemporary reality; the conclusion is normative and timely. In each phase of the pastoral theology research, there are used various working methods.

In the first phase of the pastoral theology research (the ecclesiastical phase), apart from the deductive method, there are employed other methods such as: the comparative method, the positive method, exegesis, the interpretation of the text and analogy, etc. The second phase of the research (kairological) includes the historical and theological method, sociological and theological method, and the methods commonly used in the empirical science, such as: observation, interview, soundings, a study based on a questionnaire, and a study based on documents. The study of documents uses such methods as: the historical method, criticism and interpretation of the source material, comparisons, the analysis of the text etc. The third phase (praxeological) of the research of the pastoral theology paradigm, uses synthesis, interpretation and classification, etc.

Go to article

Authors and Affiliations

Ks. Ryszard Kamiński

This page uses 'cookies'. Learn more