Search results

Filters

  • Journals
  • Authors
  • Keywords
  • Date
  • Type

Search results

Number of results: 7
items per page: 25 50 75
Sort by:
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Charles Travis argues that perception has no representational content and consists only in the relation of direct presentation (acquaintance) of mind‑independent particulars. He bases his argument on an interpretation of Gottlob Frege’s writings. I argue against Travis that, according to Frege, not only perceptual beliefs but also perception as a presentation of particulars has representational content. The paper identifies three problems for the claim that perceptual acquaintance involves representation.
Go to article

Authors and Affiliations

Paweł Grad
1
ORCID: ORCID

  1. Uniwersytet Warszawski, Wydział Filozofii, ul. Krakowskie Przedmieście 3, 00-927 Warszawa
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

This article examines the process of opening datasets accumulated by public institutions, and its impact on the rise of new types of journalism, in particular data journalism.

Go to article

Authors and Affiliations

Bogdan Fischer
ORCID: ORCID
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Architektura XIX wieku była odzwierciedleniem epoki mistycyzmu, a zarazem sekularyzacji sztuki, dążenia do ideału jedności sztuk, a jednocześnie relatywizmu i indywidualizmu. Wyrosła na podłożu romantyzmu, może być ona postrzegana, jako wypadkowa postawy duchowej, światopoglądu i ruchu naukowego określanego mianem historyzmu. Rozwój historii sztuki i fascynacja przeszłością, wraz z bogactwem i różnorodnością stylów wpływały na polifonię ówczesnej architektury, w przestrzeni której istniał przede wszystkim historyzm, a także eklektyzm. Architekci historyzmu tworzyli dzieła inspirowane jednym stylem. Eklektyzm posiłkuje się stylami historycznymi w ówczesnym pojęciu romantycznymi, mieszając ich formy i motywy w jednej budowli. Wątki znaczeniowe architektury XIX wieku wiążą się z symboliką i wartościami niesionymi przez style minionych epok, reinterpretując ich formy i znaczenia.
Go to article

Authors and Affiliations

Monika Gała-Walczowska
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

W ofiarowanej Władysławowi Tatarkiewiczowi księdze pamiątkowej Charisteria (1960) znalazła się krytyka jego estetyki dokonana przez Jerzego Pelca. Merytorycznie spór dotyczył pojęć „formy” i „treści” zastosowanych do dzieł sztuki literackiej i dzieł sztuki plastycznej. Według Tatarkiewicza, dzieła plastyczne mają „formę A”, rozumianą jako układ elementów zmysłowych, a dzieła literackie „formę B”, czyli są zbiorem znaków językowych. „Formie B” przysługuje zawsze „treść”, której dzieła plastyczne są pozbawione. Jerzy Pelc wysunął wobec tej koncepcji uwagi krytyczne z perspektywy semiotyki logicznej. Według Pelca, znaki językowe spełniają trzy równorzędne funkcje językowe: (1) znaczą, (2) oznaczają i (3) wyrażają – co odpowiednio różnicuje pojęcie „treści”. Dzieła plastyczne również mogą spełniać te funkcje, ponieważ w ramach ogólnej teorii znaku, jaką jest semiotyka logiczna, znakami są zarówno „znaki ikoniczne” (dzieła plastyczne), jak i „znaki symboliczne” (dzieła literackie). Z punktu widzenia historii filozofii, książka Charisteria była w epoce marksizmu oazą filozofii tradycyjnej, przedwojennej. Spór między W. Tatarkiewiczem i J. Pelcem przebiegał we wspólnej tradycji szkoły lwowsko- warszawskiej, choć toczył się pomiędzy jej skrzydłem lewym, nastawionym rygorystycznie i scjentystycznie (Pelc), a skrzydłem prawym, nastawionym bardziej tolerancyjnie i humanistycznie (Tatarkiewicz).
Go to article

Authors and Affiliations

Łukasz Kowalik
ORCID: ORCID
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Artykuł zawiera analizę jednego z kierunków przemian praktyk autobiograficznych prowadzonych w Internecie, czyli spadek znaczenia utrwalania i archiwizowania treści autobiograficznych, który następuje wraz ze wzrostem popularności przekazów efemerycznych, na przykład wiadomości usuwanych automatycznie po jednokrotnym wyświetleniu. Wskazany kierunek przemian praktyk autobiograficznych w środowisku sieciowym zilustrowano przykładami takich formatów, jak internetowe strony domowe, blogi, platforma społecznościowa Facebook czy aplikacja Snapchat. Przedstawiono kolejne stadia procesu ewolucji praktyk autobiograficznych online, jednak należy nadmienić, że proces ten ma charakter ciągły i jego poszczególne etapy się przenikają. Zarysowany kierunek przemian praktyk autobiograficznych w internecie jest w niniejszym artykule analizowany w odniesieniu do procesualnej teorii mediów i koncepcji zwrotu efemerycznego.
Go to article

Authors and Affiliations

Marta Więckiewicz-Archacka
1
ORCID: ORCID

  1. University of Warmia and Mazury in Olsztyn
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The article explores the influences and reinterpretations of Roman Ingarden’s philosophy that can be found in Leopold Blaustein’s work. The latter studied in Lvov under Ingarden and established a long‑life philosophical dialogue with his mentor. There is a common agreement in comparative literature on the two authors which claims that Blaustein was influenced by Ingarden mainly in the field of aesthetics. This author supports a different proposition that these influences were much wider and encompassed methodology and theory of consciousness as well. The article is divided into three main parts. First, Blaustein’s critique of eidetic methods in phenomenology is reconstructed. In this context, it is claimed that Blaustein’s arguments aim at Ingarden’s concept of phenomenology rather than at Husserl’s. Yet, even if Blaustein tended to understand phenomenology as descriptive psychology, and Ingarden – as eidetic analysis, they both seemed to agree that phenomenology consisted in rigorous description of the ways of how the objects are given in experience. Secondly, Blaustein’s argument against Husserl’s theory of consciousness is reconstructed. The author claims that the argument is based on Ingarden’s differentiation between ‘living through’ and ‘experiencing’ sense data. Finally, the author examines some points that connect or divide both aesthetical theories.
Go to article

Authors and Affiliations

Witold Płotka
1
ORCID: ORCID

  1. Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, Instytut Filozofii, ul. Wóycickiego 1/3, 01-938 Warszawa
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The paper discusses the relation of Wittgenstein’s philosophy to externalism. Its main claim is that even though Wittgenstein often resorted to externalist arguments in his rejection of mentalism in meaning analysis, he never adopted the externalism position – neither did he agree on internalism. Wittgenstein’s philosophy is atheoretical and therapeutic; as such, it draws on grammatical elucidations of philosophical quandaries which results in the theoretical stances reaching beyond the options admissible to either externalism or internalism.
Go to article

Bibliography

Bilgrami A. (1996), Can Externalism Be Reconciled With Self‑Knowledge? [1992], w: A. Pessin, S. Goldberg (red.), The Twin Earth Chronicles. Twenty Years of Reflection on Hilary Putnam’s “The Meaning of ‘Meaning’”, London – New York: Routledge, s. 362–395.

Burge T. (2007), Individualism and the Mental [1979], w: tenże, Foundations of Mind. Philosophical Essays, vol. 2, Toronto – New York: Oxford University Press, s. 100–150.

Burge T. (2013), Individualism and Self‑Knowledge [1988], w: Cognition Through Understanding: Self‑Knowledge, Interlocution, Reasoning, Reflection: Philosophical Essays, vol. 3, Oxford: Oxford University Press, s. 55–68.

Cavell S. (2008), Sens późnej filozofii Wittgensteina, przeł. T. Zarębski, „Principia” I.

Child W. (2010), Wittgenstein’s Externalism, w: D. Whiting (red.), The Later Wittgenstein on Language, Houndmills, Basingstoke: Palgrave Macmillan, s. 63– 80.

Davidson D. (2001), Knowing One’s Own Mind [1987], w: tenże, Subjective, Intersubjective, Objective, New York – Clarendon: Oxford University Press, s. 15–38.

Glock H.‑J., Preston J.M. (1995), Externalism and First‑Person Authority, „The Monist” 78 (4), s. 515–533.

Hacker P.M.S. (1998), Wittgenstein: Meaning and Mind. Volume 3 of an Analytical Commentary on the „Philosophical Investigations”, cz. I i II, Oxford: Blackwell.

Hacker P.M.S. (2013), Wittgenstein: Comparison and Context, Oxford: Oxford University Press.

Putnam H. (1998), Wiele twarzy realizmu i inne eseje, przeł. A. Grobler, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Sawyer S. (2003), Conceptual Errors and Social Externalism, „The Philosophical Quarterly” 53, s. 265–273.

Sorgiovanni B. (2020), Wittgensteinian Content‑Externalism, „European Journal of Philosophy” 28, s. 110–125.

Wikforss Å.M. (2001), Social Externalism and Conceptual Errors, „The Philosophical Quarterly” 51, s. 217–231.

Wittgenstein L. (1997), Tractatus logico‑philosophicus, przeł. B. Wolniewicz, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Wittgenstein L. (1998), Niebieski i brązowy zeszyt, przeł. A. Lipszyc, Ł. Sommer, Warszawa: Spacja.

Wittgenstein L. (1999a), Bemerkungen über die Philosophie der Psychologie, w: tenże, Werkausgabe, Bd. 7, Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Wittgenstein L. (1999b), Kartki, przeł. S. Lisiecka, Warszawa: Wydawnictwo KR. Wittgenstein L. (2000a), Dociekania filozoficzne, przeł. B. Wolniewicz, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Wittgenstein L. (2000b), Uwagi o podstawach matematyki, przeł. M. Poręba, Warszawa: Wydawnictwo KR.
Go to article

Authors and Affiliations

Piotr Dehnel
1
ORCID: ORCID

  1. Dolnośląska Szkoła Wyższa, ul. Strzegomska 55, 53‑611 Wrocław

This page uses 'cookies'. Learn more