Wyniki wyszukiwania

Filtruj wyniki

  • Czasopisma
  • Autorzy
  • Słowa kluczowe
  • Data
  • Typ

Wyniki wyszukiwania

Wyników: 16
Wyników na stronie: 25 50 75
Sortuj wg:

Abstrakt

W artykule zaprezentowany został dyskurs, jaki miał miejsce w prasie polskiej okresu międzywojennego, na temat nowo powstałego parku w miejscu urodzenia Fryderyka Chopina — Żelazowej Woli. Zrealizowana przez Franciszka Krzywdę-Polkowskiego koncepcja nowoczesnego parku wywołała szereg licznych wypowiedzi i komentarzy wielu ówczesnych przedstawicieli świata kultury. W wyniku kwerendy ustalono, iż zagadnienie to było podnoszone przede wszystkim na łamach periodyków literackich oraz informacyjnych (tygodników i dzienników). Zebrany materiał został poddany analizie, która pozwoliła autorowi skonstruować przestrzeń narracji, obejmującą zarówno zwolenników, jak i przeciwników koncepcji Franciszka Krzywdy-Polkowskiego.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Michał Ceglarek
1
ORCID: ORCID

  1. Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, Muzeum Fryderyka Chopina, Pałac Gnińskich PL 00-368 Warszawa

Abstrakt

System aksjologiczny Elzenberga od strony logiki budowany był świetnie, ale załamał się, gdyż był źle posadowiony antropologicznie. Po pierwsze, opierał się na aksjomacie Rousseau (melioryzm), głoszącym, że rozum zwraca wolę stale ku lepszemu. Ponadto zawierał aksjomat drugi – ujmujący ogólniej stosunek rozumu do woli. W postaci kanonicznej aksjomat ten brzmi: (AE) „Jeżeli wiemy, że coś powinno być, to powinniśmy też chcieć, żeby było”. Formalnie tę niby prostą i oczywistą formułę można wyrazić dwojako: (AE1) O(wx(Op) ⇒ chx(p)); (AE2) wx(Op) ⇒ O(chx(p)). (W obu wersjach poprzednik oznacza rozum, a następnik wolę.) Analiza logiczna ujawnia jednak, że wszelka oczywistość z aksjomatu Elzenberga się ulatnia. Elzenberg stawia się swoim aksjomatem w jednej z dwu wielkich tradycji zachodniej myśli etycznej: na linii Sokrates – Tomasz – Kant. To etyczny intelektualizm, któremu naprzeciw staje etyczny woluntaryzm (czy lepiej: woluntatyzm), reprezentowany przez linię Augustyn – Anzelm – Duns Szkot – Hume – Schopenhauer. Otóż intelektualizm etyczny jest poglądem fałszywym – chimerą czy iluzją. Jedyną przyczyną ludzkich działań jest osobowa wola; rozum jest bierny – na dobro i zło ślepy. Nie on dyktuje woli, co ma chcieć, tylko ona dyktuje to sobie sama, autonomicznie. „My” i „nasza wola” to jedno; a rozum stoi obok.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Bogusław Wolniewicz
Pobierz PDF Pobierz RIS Pobierz Bibtex

Abstrakt

W artykule omawiam modalną wersję tzw. argumentu z konsekwencji za inkompatybilizmem. Przedstawiam najczęściej pojawiające się w literaturze uwagi krytyczne i staram się na nie odpowiedzieć. Główna strategia podważania argumentu polega na wynajdywaniu takich sensów użytych w nim wyrażeń, przy których przesłanki okazują się fałszywe, konkluzja nie dość mocna, reguły niepoprawne. Kwestionuję tę strategię i twierdzę, że argument z konsekwencji należy uznać za poprawny. Jest on bardzo mocną racją za prawdziwością inkompatybilizmu.
Przejdź do artykułu

Bibliografia

Beebee H. (2013), Free Will. An Introduction, Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Beebee H., Mele A. (2002), Humean Compatibilism, „Mind” 111, s. 201–223.
Campbell J.K. (2007), Free Will and the Necessity of the Past, „Analysis” 67, s. 105– 111.
Campbell J.K. (2010), Compatibilism and Fatalism: Reply to Loss, „Analysis” 70, s. 71–76.
Ginet C. (1966), Might We Have No Choice?, w: K. Lehrer (red.), Freedom and Determinism, New York: Random House, s. 87–104.
Grobler A. (2006), Metodologia nauk, Kraków: Aureus – Znak.
Huemer M. (2000), Van Inwagen’s Consequence Argument, „The Philosophical Review” 109, s. 525–544.
Kane R. (2007), Libertarianism, w: J.M. Fischer, R. Kane, D. Pereboom, M. Vargas, Four Views on Free Will, Oxford: Blackwell Publishing, s. 5–43.
Lewis D. (1979), Counterfactual Dependence and Time’s Arrow, „Nous” 13, s. 455– 476.
Lewis D. (1981), Are We Free to Break the Laws?, „Theoria” 3, s. 113–121.
McKay T.J., Johnson D. (1996), A Reconsideration of An Argument Against Compatibilism, „Philosophical Topics” 24, s. 113–122.
Speak D. (2012), The Consequence Argument Revisited, w: R. Kane (red.), The Oxford Handbook of Free Will, Oxford Handbooks Online, www.oxfordhandbooks.com.
Van Inwagen P. (1975), The Incompatibility of Free Will and Determinism, „Philosophical Studies” 27, s. 185–199.
Van Inwagen P. (1983), An Essay on Free Will, Oxford: Clarendon Press. Van Inwagen P. (2000), Free Will Remains a Mystery, „Philosophical Perspectives” 14, s. 1–19.
Vihvelin K. (2000), Libertarian Compatibilism, „Philosophical Perspectives” 14, s. 139–166.
Warfield T.A. (2000), Causal Determinism and Human Freedom are Incompatible: A New Argument for Incompatibilism, „Philosophical Perspectives” 14, s. 167–180.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Andrzej Nowakowski
1

  1. Uniwersytet Marii Curie‑Skłodowskiej w Lublinie, Wydział Filozofii i Socjologii, Pl. M. Curie‑Skłodowskiej 4, 20‑031 Lublin

Abstrakt

W przedłożonym studium autor wykazuje, że Paweł w propositio (12,1-2) sekcji zachęt (12,3-15,13), choć nie stosuje w nim bezpośrednio słowa syneidēsis, to jednak zastosowanym w nim słownictwem do niego się odnosi przywołując jego podstawowe funkcje i dowodzi w ten sposób, jak fundamentalne znaczenie ma odnowa umysłu we właściwym, tzn. zbawczo skutecznym, edukowaniu sumienia chrześcijańskiego. Czyni to w parakletycznym kontekście, aby uświadomić Adresatom, jak rozstrzygający głos mają odnowione umysł i sumienie w byciu i nieprzerwanym stawaniu się chrześcijaninem w codziennym i konkretnym przeżywaniu oraz praktykowaniu wiary w Jezusa. Z propositio czyni on fundament, na którym buduje parakletyczne przesłanie Listu. Jednoznacznie w nim stwierdza, że trwale odnawiany Ewangelią Bożą umysł to absolutny warunek nieprzerwanego ewangelicznego odnawiania sumienia. Odnawiane zaś w ten sposób sumienie to, jedyny godny okazanego grzesznej ludzkości daru miłosierdzia, gwarant stałej wierności jego norm osądu ze sprawiedliwością Bożą objawioną w Chrystusie Synu Bożym, czyli jego bezwzględnej prawości, co jest niezbywalnym warunkiem osiągnięcia zbawienia wiecznego.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Zdzisław Żywica

Abstrakt

Artykuł przedstawia kulisy powstania tygodnika „Wola Ludu”, organu naczelnego PSL „Piast” wydawanego w Warszawie w latach 1921–1931. Założenie pisma wynikało z walk frakcyjnych wewnątrz stronnictwa między grupami Macieja Rataja, Jana Dąbskiego oraz Wincentego Witosa. Chociaż periodyk stanowił jedno z głównych pism PSL „Piast”, dotychczas nie doczekał się szczegółowych badań naukowych. W ramach pisania artykułu została przeprowadzona szeroka kwerenda źródłowa oparta głownie na pamiętnikach i wspomnie-niach działaczy ludowych, a także analiza prasoznawcza wraz z zaprezentowaniem periodyku na tle innych organów prasowych PSL „Piast”.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Mateusz Ratyński
1

  1. Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego Aleja Wilanowska 204 PL 02-765 Warszawa

Abstrakt

Celem artykułu jest przytoczenie argumentów na rzecz tezy, że o kwestiach moralnych nie sposób decydować bez odwoływania się do rozstrzygnięć natury ontologicznej. Ilustracją głównej linii argumentacyjnej jest wybór Cyphera – jednego z pobocznych bohaterów filmu Matrix. Cypher decyduje się na zdradę walczących o wolność ludzi w zamian za dostanie życie w rzeczywistości wirtualnej. Wybór ten wydaje się przy pierwszej analizie problemu całkowicie naganny, gdyż wiąże się z porzuceniem świata rzeczywistego i prowadzeniem pozornie nieautentycznego życia w symulacji komputerowej. Argumentować można jednak, że dychotomia świata rzeczywistego i wirtualnego jest jedynie pozorna. Wybierając rzeczywistość wirtualną Cypher wybrał funkcjonowanie w świecie, który tak samo jak świat rzeczywisty umożliwia zaistnienie podmiotowości moralnej i autentyczne przeżywanie. To, co różni oba światy, to z pewnością rodzaje determinacji jakim podlega podmiot. Cypher woli żyć w świecie, w którym podlega determinacjom narzucanym przez Matrix, niż w świecie realnym, gdzie jego zachowanie determinowane jest przez geny i imperatywy biologiczne.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Jacek Gurczyński

Abstrakt

Struktury architektoniczne powstają na podstawie warunków odczytywanych przez autora jako determinanty jego projektu. W przypadku Centrum Chopinowskiego i Muzeum Chopina w Żelazowej Woli, były to warunki kontekstu przyrodniczo-kulturowego, warunki konserwatorskie, funkcje. Istotne były także zmiany projektu w trakcie realizacji.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Bolesław Stelmach

Abstrakt

W czterech tomach Filozofii i wartości Bogusława Wolniewicza (1993, 1998, 2003, 2016) zawarty jest jego system filozofii normatywnej. Wolniewicz podejmuje tradycję aksjologii H. Elzenberga, gdzie filozofia jest wojną światopoglądów, konfrontacją postaw wartościujących. Wizja świata Wolniewicza jest pesymistyczna: w świecie istnieje realne i aktywnie działające zło (manicheizm), ludzki charakter moralny jest narzucony biologicznie (determinizm), nie wszyscy ludzie mają sumienie (dualizm), zły charakter nie daje się poprawić (nonmelioryzm), rozum nie wystarcza do dobrego działania (woluntaryzm), wola jest siłą popędu (irracjonalizm). Wszyscy ludzie kierują się przyjemnością (hedonizm), ale jednym sprawia przyjemność egoistyczny interes, a innym realizacja wartości perfekcyjnych. Religia jest tworem ziemskim, powstaje jako reakcja istoty rozumnej na konieczność śmierci. Instytucja Kościoła powinna być szanowana nawet przez niewierzących, ponieważ sprzyja wartościom konserwatywnym. We współczesnym społeczeństwie zaostrza się podział na orientację konserwatywną („prawoskrętną”) i lewicową („lewoskrętną”), przy niejasnym udziale centrowych liberałów. Konserwatyzm opiera się na uznaniu siły losu („tychizm”), która ma moc przemienić ludzkie życie w tragedię. Jest to wizja świata zbieżna z religią katolicką św. Augustyna (grzech pierworodny, predestynacja, dualizm dobra i zła, państwo Boże i piekło), ale pozbawiona religijnej pociechy.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Łukasz Kowalik
ORCID: ORCID

Abstrakt

Zdaniem autora tradycyjny obraz człowieka jest błędny: to nie dusza rozumna kieruje zachowaniami ludzi, ale zestaw programów (aplikacji neuronowych) zapisanych w mózgu. Jaźń (czyli układ: czucie-świadomość-wola) jest w stanie zablokować działanie neuroaplikacji, o ile wychowanie wytworzyło u danego osobnika odpowiednie nawyki i tym samym w jego mózgu pojawiły się odpowiednie programy. W sumie człowiek, podobnie jak zwierzęta, okazuje się połączeniem materii („ciało”), ducha („jaźń”) oraz abstraktów (neuroaplikacje). Człowieka od zwierząt odróżnia złożoność jego neuronowego software’u oraz zdolność dążenia do celów nieutylitarnych.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Jędrzej Stanisławek
ORCID: ORCID

Abstrakt

Artykuł omawia uwagi Petera Strawsona dotyczące sporu o wolną wolę, które zawarł on w eseju Freedom and Resentment. Strawson stara się nie przesądzać, czy determinizm jest prawdziwy, czy nie, ale pokazuje fundamentalne trudności i daleko idące konsekwencje jego uznania. Po kantowsku uznaje on za nieodzowne powiązanie wolnej woli z odpowiedzialnością i pyta, czy naprawdę rozumiemy, co oznaczałoby uznanie, że inni ludzie nie są odpowiedzialni za swoje czyny. Skupia się na postawach, które nazywa reaktywnymi. To, jak inni ludzie nas traktują, wywołuje w nas emocjonalną reakcję – wdzięczność, szacunek, zaciekawienie, ale też nieufność, oburzenie, poczucie krzywdy, rozczarowanie. Te emocje nie są czymś czysto subiektywnym, ale są podstawami osądów moralnych i złożonej sieci relacji międzyludzkich. Postawy reaktywne przyjmujemy tylko wobec innych ludzi, nie przyjmujemy ich wobec maszyn czy zwierząt, nie przyjmujemy ich w stosunku do bardzo małych dzieci czy osób, które uznajemy za niepoczytalne. Wobec tych ostatnich bierzemy postawy reaktywne w nawias i osądzamy je w sposób obiektywny (np. w naukowych, psychiatrycznych kategoriach). Uznanie tezy determinizmu zdaje się jednak pociągać za sobą, że w sposób obiektywny powinniśmy traktować wszystkich ludzi – jeśli bowiem wolna wola nie istnieje, nikt nie może być odpowiedzialny za swoje czyny. Artykuł, bardziej niż na analizie zalet i słabości kompatybilizmu w wydaniu Strawsona, skupia się na oryginalności jego uwag w dyskusji na temat wolnej woli oraz na jego niezwykle ciekawej i błyskotliwej charakterystyce postaw reaktywnych.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Karolina Rychter

Abstrakt

W artykule zestawiam ze sobą i zarazem oceniam dwa zupełnie odmienne sposoby ujmowania rzeczywistości moralnej. Immanuel Kant stworzył nie tylko bardzo wymagającą, ale zarazem zawiłą, sztuczną i nieempiryczną etykę. W dodatku jest ona mocno obciążona metafizycznie, a nawet teologicznie. Natomiast Peter Strawson w artykule z 1962 roku dokonał naturalistycznego i realistycznego opisu rzeczywistości moralnej.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Wacław Janikowski

Abstrakt

Artykuł omawia dyskusję wokół argumentu z ukrycia. Wpierw odróżnia dwie jego wersje przedstawione przez J.L. Schellenberga na przestrzeni ostatnich dwudziestu lat z zaznaczeniem najistotniejszych jego tez. Następnie wskazuje na możliwe kontrargumenty, segregując je kolejno według podważanych przesłanek. Na szczególną uwagę zasługują te teistyczne odpowiedzi, które zarzucają wyobrażeniom Boga zakładanym przez argument zbytnią antropomorfizację, oraz te, które próbują wskazać na wyższe dobro usprawiedliwiające Boga w Jego ukryciu. We wnioskach autor artykułu stwierdza, że argument z ukrycia dowodzi ateizmu, tylko jeśli pod pojęciem teizmu rozumie się personalizm teistyczny. Inne stanowiska, takie jak ultymizm czy teizm transcendencji nie są przezeń zagrożone.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Marek Dobrzeniecki
ORCID: ORCID

Abstrakt

Akratic actions are usually defined as intentional actions which conflict with the agent’s best judgement. As both irrational and conscious, actions of that type stand in need of an explanation. In this paper I reconstruct and criticize Donald Davidson’s classical standpoint on the problem of akrasia. I show the disadvantages of Davidsonian conception of practical reasoning and I defend the conception of syllogistic reasoning. I also criticize the theory of intention as unconditional normative judgement. Against Davidson’s view, I argue for the theory of intention as an act of will (not a judgement). According to this theory of intention and practical reasoning, akratic actions should be explained as actions caused by an act of will which conflicts with the best judgement. I propose to interpret the inclination of will to conflict or to follow the best judgement by the theory of habitus.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Agata Machcewicz-Grad

Abstrakt

Henryk Elzenberg zajmował się aksjologią merytoryczną i aksjologią formalną. Można wyróżnić względnie wyraźne okresy tej działalności. Aksjologia merytoryczna przypadła głównie na okres od około 1910 do 1931 r. Do roku 1930 Elzenberg opracowywał różne szczegółowe zagadnienia, potem w latach 1930–1931 analizy jego koncentrowały się m.in. na podsumowaniu szczegółowej aksjologii merytorycznej. Aksjologię formalną Elzenberg rozwijał od 1930 r. do maja 1940 r. W okresie późniejszym zaczął wątpić w swoje wcześniejsze ustalenia. Ten okres wątpienia trwał od maja 1940 do około grudnia 1943 r.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Jan Zubelewicz

Abstrakt

Occurrence of aphid species was studied in four types of midfield thickets in the Lower Vistula Landscape Park in Poland. This paper presents and discusses the relationships between aphid communities, their species diversity and dominance structure in these thickets.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Janina Bennewicz
Grzegorz Kaczorowski
Tadeusz Barczak

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji