Search results

Filters

  • Journals
  • Authors
  • Keywords
  • Date
  • Type

Search results

Number of results: 131
items per page: 25 50 75
Sort by:
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The article is an attempt to formulate a philosophical interpretation of the figure of Ivan Karamazov’s “devil” or to explicate the theoretical and conceptual connotations associated with the demonic motif in Fyodor Dostoyevsky’s novel The Brothers Karamazov. The reasoning follows the line: the author of the novel – the hero of the novel – the figure of the devil. The questions explored in the article are related to the duality of Ivan, a character depicted in the novel (this issue is discussed within a broader anthropological context), to the conceptual and – most importantly – ideological background for “Ivan Karamazov’s nightmare”, to the intellectual and ethical conflicts unfolding in him, and finally to the ambiguous relationship between Christianity and socialism (theological and political contexts).
Go to article

Bibliography

Belknap R.L., The Structure of The Borthers Karamazov, The Hague, Paris 1967.
Bierdiajew M., Światopogląd Dostojewskiego, przeł. H. Paprocki, Kęty 2004.
Bułgakow S., Iwan Karamazow jako typ filozoficzny, przeł. R. Papieski, [w:] Wokół Tołstoja i Dostojewskiego, red. J. Dobieszewski, Warszawa 2000.
Dostojewski F., Bracia Karamazow, przeł. A. Pomorski, Kraków 2004.
Dostojewski F., Dziennik pisarza, przeł. M. Leśniewska, Warszawa 1982, t. 1, 3.
Dostojewski F., Idiota, przeł. J. Jędrzejewicz, Z. Podgórzec, London 1992.
Dostojewski F., Listy, przeł. Z. Podgórzec, R. Przybylski, Warszawa 1979.
Dostojewski F., Zbrodnia i kara, przeł. Cz. Jastrzębiec‑Kozłowski, London 1992.
Gessen S.I., Tragediya dobra v «Bratʹyakh Karamazovykh» Dostoyevskogo, [w:] idem, Izbrannyye sochineniya, Moskva 1999.
Girard R., Dostoyevskiy: ot dvoystvennosti k edinstvu, per. s fr. G. Kudelich, Moskva 2013.
Golosovker Ya.E., Dostoyevskiy i Kant: Razmyshleniya chitatelya nad romanom «Bratʹya Karamazovy» i traktatom Kanta «Kritika chistoyu razuma», [v:] idem, Imaginativnyy absolyut, Moskva 2012.
Jackson R.L., Dialogues with Dostoevsky. The Overwhelming Questions, Stanford 1993.
Miłosz Cz., Dostojewski badał choroby ducha. Wywiad, [w:] idem, Widzenia transoceaniczne, t. 1: Dostojewski – nasz współczesny, red. B. Toruńczyk, Warszawa 2010.
Miłosz Cz., Dostojewski i Sartre, [w:] idem, Widzenia transoceaniczne, t. 1: Dostojewski – nasz współczesny, red. B. Toruńczyk, Warszawa 2010.
Pomerants G., Otkrytostʹ bezdne: Vstrechi s Dostoyevskim, Moskva – Sankt‑Peterburg 2015.
Scanlan J.S., Dostoevsky on the Existence of God, „Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej” 1999, t. 44.
Sutherland S.R., Atheism and the Rejection of God. Contemporary Philosophy and “The Brothers Karamazov”, Oxford 1977.
Vysheslavtsev B., Dostoyevskiy o lyubvi i bessmertii, [v:] Russkiy Eros, ili Filosofiya lyubvi v Rossii, sost. V.P. Shestakov, Moskva 1991.
Go to article

Authors and Affiliations

Leszek Augustyn
1

  1. Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The article discusses the question of the Armenian origin of the Lviv chronicler Jan Tomasz Józefowicz (1662‑1728). The origin of the myth as to the Armenian ancestry of the Lviv chronicler Jan Tomasz Józefowicz dates back to the mid‑19th century. This was concocted by Aleksander Batowski and especially by Sadok Barącz. The latter presented a false Armenian genealogy not only for Józefowicz but also for the Lviv historian Bartłomej Zimorowicz, the poet Szymon Szymonowicz, and other historical figures who had no connection to Armenian families whatsoever. The myth about Józefowicz’s Armenian roots was to persist particularly strongly and even survived until the beginning of the 21st century, appearing in numerous publications. However, these imaginary Armenian origins did not align with his own oral accounts, and the information about Armenian history found in his chronicles. Recent publications and the appearance of municipal legal registers along with the testaments of Lviv citizens into scholarly circulation allow us to confidently state that Józefowicz had Polish origins with elements of German and Italian heritage.
Go to article

Bibliography

Akta grodzkie i ziemskie z czasów Rzeczypospolitej polskiej z Archiwum tak zwanego bernardyńskiego we Lwowie, Lwów 1884, t. 10.
Album civium Leopoliensium: rejestry przyjęć do prawa miejskiego we Lwowie 1388‑1783, wyd. A. Janeczek, Poznań – Warszawa 2005, t. 1‑2.
Aleksandrovych V., Lʹvivske seredovyshche maistriv maliarstva zakhidnoievropeisʹkoho kulʹturno‑istorychnoho rodovodu v XVII stolitti, [v:] Z istorii zakhidnoukrainsʹkykh zemelʹ, Lʹviv 2016‑2017, vyp. 12‑13.
[Anonim], Józefowicz Jan Tomasz, [w:] Encyklopedia kościelna: podług teologicznej encyklopedii Wetzera i Weltego, z licznemi jej dopełnieniami, Warszawa 1876, t. 9.
Barącz S., Żywoty sławnych Ormian w Polsce, Lwów 1856.
Batowski A., Rękopisma do dziejów polskich Józefowicza, kanonika lwowskiego, [w:] Biblioteka Narodowego Zakładu imienia Ossolińskich, Lwów 1844, t. 9.
Bazydło J., Józefowicz Jan Tomasz, [w:] Encyklopedia katolicka, Lublin 2000, t. 8.
Błach T., Jan Tomasz Józefowicz (1662‑1728) i jego antenaci, „Rocznik Lubelskiego Towarzystwa Genealogicznego”, Lublin 2014 (2015), t. 6.
Bohosiewicz M., Józefowicz Jan Tomasz, [w:] Polski słownik biograficzny, Wrocław – Warszawa – Kraków, 1964‑1965, t. 11.
Borek P., Jan Tomasz Józefowicz i jego „Lwów utrapiony in anno 1704 albo dyjaryjusz wziętego Lwowa…”, [w:] Eiusdem, Szlakami dawnej Ukrainy, Kraków 2002.
Charewiczowa Ł., Historiografia i miłosnictwo Lwowa, Lwów 1938.
Dashkevych Ya., Postati: Narysy pro diiachiv istorii, polityky, kulʹtury, 3‑tie vyd., dopov, Lviv 2015.
Jasachy gminy Ormian lwowskich za lata 1598‑1638 w języku ormiańsko‑kipczackim, wyd. K. Stopka, Kraków 2020.
Iuzefovych J.T., Istoriia Lʹvivsʹkoho archyiepyskopstva (1614-1700), uporiad. Myron Kapralʹ, Iryna Klymenko, Lviv 2023.
Józefowicz J.T., Kronika miasta Lwowa od roku 1634 do 1690, obejmująca w ogólności dzieje dawnei Rusi Czerwonej, tłum. M. Piwocki. Lwów 1854.
Józefowicz J.T., Lwów utrapiony in anno 1704 albo dyjaryjusz wziętego Lwowa przez króla szwedzkiego Karola XII die 6 mensis Septembris anno 1704, wyd. P. Borek, Kraków 2003 (Biblioteka tradycji literackich, nr XX).
Kapralʹ M., Natsionalʹni hromady Lʹvova XVI‑XVIII st. (sotsialno‑pravovi vzaiemyny), Lviv 2003.
Kapral M., Urzędnicy miasta Lwowa w XIII‑XVIII wieku, Toruń 2008.
Keckowa A., Józefowicz Stanisław, [w:] Polski słownik biograficzny, Wrocław – Warszawa – Kraków, 1964‑1965, t. 11.
Letopisʹ sobytyi v Yuzhnoi Rossii lʹvovskogo kanonika Yana Yuzefovicha 1624‑1700 gg., [v:] Sbornik letopisei, otnosiashchikhsia k istorii Yuzhnoi i Zapadnoi Rossii, [izd. V. Antonovich], Kiev 1888.
Litwin H., Józefowicz Jan Tomasz, [w:] Słownik historyków polskich, Warszawa 1994.
Łoziński W., Patrycyat i mieszczaństwo lwowskie w XVI i XVII wieku, Lwów 1902.
Metryka katedry ormiańskiej we Lwowie za lata 1635‑1732, wyd. K. Stopka, M. Majewski, Kraków 2020.
Murawiec W., Józefowicz Jan Tomasz, [w:] Słownik polskich teologów katolickich, wyd. H. Wyczawski, Warszawa 1982, t. 2.
Sobieszczański F., Józefowicz (Jan Tomasz), [w:] Encyklopedia powszechna S. Olgebranda, Warszawa 1863, t. 13.
Testamenty mieszkańców lwowskich z drugiej połowy XVI i z XVII wieku. Katalog, wyd. O. Winnyczenko, Warszawa 2017.
Tsentralʹnyi derzhavnyi istorychnyi arkhiv Ukrainy, m. Lviv (TsDIAUL), f. 52, op. 2, spr. 35, 59, 144, 227, 783.
Zaiats O., Hromadiany Lvova XIV‑XVIII st.: pravovyi status, sklad, pokhodzhennia, Kyiv – Lʹviv 2012.
Zapisy sądu duchownego Ormian miasta Lwowa za lata 1564‑1608 w języku ormiańsko‑kipczackim, wyd. E. Tryjarski, Kraków 2017.
Go to article

Authors and Affiliations

Myron Kapral
1

  1. Львів, Інститут української археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

Interpretative strategies are explored as a type of textual strategies alongside narrative and receptive ones. We illustrate modern, prose‑bound interpretative strategies targeting various types of perception and aesthetic delight. The interpretative strategies of modern Ukrainian and Polish prose are affected by the author’s choice of the convention lines implemented in the story, and the types of perception the story is targeting. These parameters help implement the story’s semantic structure, which determines the way it is interpreted by the reader. The reader’s own life, emotional, and receptive experience builds a criterion for the story’s maturity. The reader’s interpretative effort is seen in the text as a game which is divided into separate milestones and requires a shift in the interpretative vector at each of them or implies the reader’s ability to perceive the virtual worlds of the rhizomatic plot that maps a modern person’s mental processes. The ability to notice in one text various interpretative strategies constitutes one of the ways for the reader to take aesthetic delight as well as building within them man‑world interaction skills, the ability to accept the world’s uncertainty, someone else’s different attitude.
Go to article

Bibliography

Andrukhovych S., Amadoka, Lʹviv 2020.
Andrukhovych Yu., Chuvyrla i chudovys'ko, [v:] 100 tysyach sliv pro lyubov, vklyuchayuchy vyhuky, Kharkiv 2008.
Andrukhovych Yu., Tayemnytsya, Kharkiv 2007.
Bieńczyk M., Fragmenty posłowia miłosnego, Warszawa 2011.
Boellstorff T., Digital Anthropology, [in:] https://doi.org/10.1093/OBO/9780199766567‑0087.
Brandel A., Literature and Anthropology, [in:] https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190854584.013.85.
Czapliński P., Poruszona mapa, Kraków 2016.
Dibrova V., Perekazky, Kyyiv 2013.
Dnistrovyy A., Drozofila nad tomom Kanta, Lʹviv 2010.
Dnistrovyy A., Fioletovyy krolyk, [v:] A. Dnistrovyy, Snidanok na snihu, Kharkiv 2014.
Domańska I., Antropologia literatury – projekt interdyscyplinarny czy transdyscyplinarny?, „Przegląd Kulturoznawczy” 2011, nr 1 (9).
Dorofeev D.Yu., Estetika obraza Lyudviga Vitgenshtejna, «Vіsnik Unіversytetu іmenі Alfreda Nobelya. Serіya: Fіlolohіchnі nauky / Bulletin of Alfred Nobel University. Series: Philology» 2017, № 1 (13).
Dukaj J., Starość aksolotla, Allegro, 2015, wydanie elektroniczne [epub3].
Haleta O., Eks‑tsentrychne literaturoznavstvo: vid teoriyi literatury do literaturnoyi antropolohiyi, «Visnyk Lʹvivsʹkoho universytetu. Seriya filolohichna» 2014, vyp. 60 (2), [v:] http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vlnu_fil_2014_60(2)__8.
Karpowicz I., Sońka, Kraków 2014.
Kremen V., Ilin V., Transformation of the Human Image in the Paradigm of Knowledge Evolution, „Anthropological Measurements of Philosophical Research” 2021, No. 19.
Kropyvko I., Ukrayins'ka i pol'ska postmoderna proza: karnaval, frahmentatsiya, frontyr, Kyyiv 2019.
Łebkowska A., Między antropologią literatury i antropologią literacką, „Teksty Drugie” 2007, nr 6.
Lem S., Doskonała próżnia, Lublin 1971.
Markowski M.P., Anthropology and Literature, przeł. A. Warso, „Teksty Drugie” 2012, nr 2.
Masłowska D., Wojna polsko‑ruska pod flagą biało‑czerwoną, Warszawa 2002.
Nycz R., Antropolohiya literatury. Kul'turna teoriya literatury. Poetyka dosvidu, per. O. Haleta, Lʹviv 2007.
Nycz R., Svit tekstu: poststrukturalizm i literaturoznavstvo, per. O. Haleta, Lʹviv 2007.
Rapport N., Literary Anthropology, [in:] https://doi.org/10.1093/OBO/9780199766567‑0067.
Rembowska‑Płuciennik M., Poetyka intersubiektywności: Kognitywistyczna teoria narracji a proza XX wieku, Toruń, 2012.
Rorty R., Contingency, Irony, and Solidarity, Cambridge 1989.
Tarnashynsʹka L., Literaturna antropolohiya: nabuttya «sebe‑dosvidu» (prolehomeny do napratsyuvannya metodolohichnoyi svidomosti), „Studia methodologica” 2008, vyp. 24.
Tokarczuk O., Prowadź swój pług przez kości umarłych, Kraków 2009.
Tulli M., Sny i kamienie, Warszawa 1999.
Wiles E., Three branches of literary anthropology: Sources, styles, subject matter, „Ethnography” 2020, nr 21 (2), [in:] https://doi.org/10.1177/1466138118762958.
Williams B., Virtual Ethnography, [in:] https://doi.org/10.1093/OBO/9780199766567‑0107.
Polishchuk O., Literaturna antropolohiya yak aktual'na naukova propozytsiya, „Studia Philologica” 2020, nr 1, [v:] https://studiap.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/64.
Yurchuk O., Antropolohiya literatury: suchasnyy stan ta perspektyvy rozvytku, «Suchasni literaturoznavchi studiyi» 2014, vyp. 11.
Go to article

Authors and Affiliations

Iryna Kropyvko
1

  1. Дніпро, Дніпровський національний університет ім. Олеся Гончара
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The article presents two poetic prayers by Valery Bryusov, which constitute a model example of varieties within this literary genre (a pleading prayer, thanksgiving prayer and supplication, the conventional type). Shown is how the Russian poet’s works activate associative meanings (first of all, the connections with the Bible and other cultural texts at the turn of the 20th century), this being the subject of indepth analysis. Emphasised equally was the relational dimension of the poetic prayer.
Go to article

Bibliography

Avreliy (V. Bryusov), Svoboda slova, „Vesy” 1905, № 11.
Baboreko A., I.A. Bunin. Materialy dlya biografii (s 1870 po 1917), Moskva 1967.
Bachelard G., Płomień świecy, przeł. J. Rogoziński, Gdańsk 1996.
Bardski K., Bóg jako sprawiedliwy sędzia w symbolicznej ikonosferze biblijnej starożytności chrześcijańskiej i średniowiecza, „Verbum Vitae” 2014, nr 26.
Berdyayev N.A., Smysl tvorchestva, [v:] N.A. Berdyayev, Filosofiya svobody. Smysl tvorchestva, Moskva 1989.
Berdyayev N., Ob avtoritete, svobode i chelovechnosti, „Putʹ” 1936, № 50.
Bibliya. Knigi Svyashchennogo Pisaniya Vetkhogo i Novogo Zaveta. Kanonicheskiye. V russkom perevode s parallelʹnymi mestami i prilozheniyami, Kiyev 1996.
Błoński J., Epifanie Miłosza, „Teksty: teoria literatury, krytyka, interpretacja” 1981, nr 4‑5.
Bol'shoy tolkovyy slovar' russkogo yazyka, pod red. S.A. Kuznetsova, Sankt‑Peterburg 2000.
Bryusov V., Sredi stikhov 1894‑1924. Manifesty. Stat'i. Retsenzii, sost. N.A. Bogomolov, N.V. Kotrelev, Moskva 1990.
Bryusov V., Avtobiografiya, [v:] Russkaya literatura XX veka (1890‑1910), pod red. S.A. Vengerova, Moskva 2004.
Bryusov V., Dnevniki 1891‑1910. Zapisi proshlogo. Vospominaniya i pis'ma, pod red. S.V. Bakhrushina i M.Ya. Tsyavlovoskogo, Moskva 1927.
Bryusov V., Kratkaya avtobiografiya, [v:] 1873‑1923. Valeriyu Bryusovu. Sbornik posvyashchennyy 50‑letiyu so dnya rozhdeniya poeta, pod red. P.S. Kogana, Moskva 1924.
Bryusov V., Ot avtora, [v:] V. Bryusov, Opyty po metrike i ritmike, po yevfonii i sozvuchiyam, po strofike i formam. Stikhi 1912‑1918g., Moskva 1918.
Bryusov V., Sobraniye sochineniy v semi tomakh, t. 1: Stikhotvoreniya. Poemy 1892‑1909, red. P. Antokolʹskiy i dr., Moskva 1973.
Bryusov V., Sobraniye sochineniy v semi tomakh, t. 2: Stikhotvoreniya 1907‑1917, red. P.G. Antokol'skiy i dr., Moskva 1973.
Bryusov V., Sobraniye sochineniy v semi tomakh, t. 3: Stikhotvoreniya 1918‑1924. Poema „Yegipet·skiye nochi i stikhotvoreniya, ne vklyuchavshiyesya V. Ya. Bryusovym v sborniki 1891‑1924, red. P.G. Antokolʹskiy i dr., Moskva 1974.
Bryusov V., Svyashchennaya zhertva, [v:] V. Bryusov, Sobraniye sochineniy v semi tomakh, t. 6: Stat'i i retsenzi 1893‑1924. Iz knigi «Dalekiye i blizkiye»/Miscellanea, sost. i vst. statʹya D.Ye. Maksimova, Moskva 1975.
Bystrov N., Ispovedal'nost' v poezii Vyacheslava Ivanova: predvaritel'nyye zamechaniya, „Conversatoria Litteraria” 2020, t. XIV. Ispovedʹ i propovedʹ v kulʹture i literature.
Chindin I.V., Filosofskiye aspekty tvorcheskoy evolyutsii V.Ya Bryusova, „Vestnik Vyat·skogo gosudarstvennogo gumanitarnogo universiteta. Filosofiya i sotsiologiya; kulʹturologiya” 2010, № 2 (4).
Cymborska‑Leboda M., Russkiy pravoslavnyy «modernizm»: Nikolay Berdyayev v spore ob «ortodoksii», yeresii khristianskoy vselenskosti, „Slavia Orientalis” 2014, nr 4.
Cymborska‑Leboda M., «Ray nezabyvchivoy dushi» i «khristianskaya istina o cheloveke». Eden Vyacheslava Ivanova, „Slavia Orientalis” 2018, nr 2.
Cymborska‑Leboda M., Yevangel'skiy tekst i antropologiya Vyacheslava Ivanova (sokrovennyy smysl i khudozhestvennaya innovatsiya), [v:] Novozavetnyye obrazy i syuzhety v kul'ture russkogo modernizma, sost. i otv. red. O.A. Bogdanova, A.G. Gacheva, Moskva 2018.
Cymborska‑Leboda M., Zavety srednevekovoi filosofii i estetiki v tvorchestve Viach. Ivanova: „Nad palimpsestom avgustinovykh sloves”, „Europa Orientalis” 2022, nr 41.
Dalʹ V., Tolkovyy slovar' zhivogo velikorusskogo yazyka. T 2. I‑O, Sankt‑Peterburg – Moskva 1881.
Daniyelyan E.S., Valeriy Bryusov. Problemy tvorchestva, Yerevan 2002.
Dostoyevskiy F., Podrostok. Roman v trekh chastyakh, S‑Peterburg 1882.
Dudek A., Wizja kultury w twórczości Wiaczesława Iwanowa, Kraków 2000.
Dudek A., Rosyjskie poszukiwania nowej świadomości religijnej na przełomie XIX i XX wieku, [w:] Życie religijne i duchowość współczesnych Słowian, pod red. L. Suchanka, Prace Komisji Kultury Słowian PAU, t. II, Kraków 2002.
Ewagriusz z Pontu, O modlitwie, przeł. K. Bielawski, L. Nieścior, Kraków 2003.
Forstner D., Świat symboliki chrześcijańskiej. Leksykon, przeł. W. Zakrzewska, P. Pachciarek, R. Turzyński, Warszawa 2001.
Gippius Z.N., Oderzhimyy. O Bryusove, [v:] Z.N. Gippius, Zabytaya kniga. Stikhotvoreniya. Zhivyye litsa, Moskva 1991.
Gornfelʹd A.G., Muki slova. Pamyati Pushkina, [v:] A.G. Gornfelʹd, Muki slova. Stat'i o khudozhestvennom slove, Moskva 1927.
Goryutskaya N.V., Estetizatsiya smerti v lirike Valeriya Bryusova, «Omskiy nauchnyy vestnik» 2008, nr 3.
Goryutskaya N.V., Eros i Tanatos v mortal'noy lirike Valeriya Bryusova, «Izvestiya vuzov. Seriya Gumanitarnyye nauki»2011, nr 3 (1).
Ivanov V., Mysli o poezii, [v:] V. Ivanov, Sobraniye sochineniy v 4 tomakh. T. 3, pod red. D.V. Ivanova i O. Deshart, vved. i primech. O. Deshart, Bryusselʹ 1979.
Jan Paweł II, List do artystów. Do tych, którzy z pasją i poświęceniem poszukują nowych „epifanii” Piękna, aby podarować je światu w twórczości artystycznej, [w:] http://www.kerygma.pl/papieze/386‑jan‑pawel‑ii‑list‑do‑artystow.
Kashchuk V., Sposób filozofowania Mikołaja Bierdiajewa jako skutek jego rozumienia twórczości i wolności, „Warszawskie Studia Teologiczne” 2017, nr XXX (1).
Klimowicz T., Motywy twórczości Walerija Briusowa, Wrocław 1988.
Krycka‑Michnowska I., O „Świętej Wspólnocie”, rewolucji i Antychryście. Poszukiwania religijne inteligencji rosyjskiej na przełomie XIX i XX wieku, „Przegląd Rusycystyczny” 2013.
Krylatyye frazy Vetkhogo i Novogo Zaveta, [v:] https://azbyka.ru/krylatye‑frazy‑novogo‑zaveta#ch_0_5_2.
Kwas A., Bóg Ojcem w Nowym Testamencie, „Ruch Biblijny i Liturgiczny” 1982, nr 3, t. 35.
Luzina T.I., Grebchenko A.D., Kul'tura i religiya: religioznaya tematika v tvorchestve Valeriya Bryusova „Studia Culturae” 2018, vyp. 3 (37).
Malyy tolkovyy slovar' russkogo yazyka, sost. P.Ye. Stoyan, S.‑Peterburg 1913.
Matusiak A., Motyw snu w prozie starszych symbolistów (Fiodor Sołogub), Wrocław 2001.
Matusiak A., Wędrówka oniryczna w prozie rosyjskich dekadentów („Męczące sny F. Sołoguba i wybrane opowiadania Walerija Briusowa), „Slavica Wratislaviensia” 1997, nr XCVIII.
Molodyakov V., Valeriy Bryusov. Bud' mramorom, Moskva 2020, [v:] http://maxima‑library.org/component/maxlib/b/550800?format=re1d.
Ożóg Z., Modlitwa w poezji współczesnej, Rzeszów 2007.
Ożóg Z., Modlitwy poetyckie Zofii Bogdanowiczowej, [w:] Literatura polska w świecie 2014, t. 5.
Ożóg Z., Od opowieści do modlitwy. Wokół wiersza „Rorate coeli” Andrzeja Buszy, „Dydaktyka Polonistyczna” 2018, nr 4.
Pankratova M., Oniricheskiy motiv: struktura i osobennosti funktsionirovaniya: „Ognennyy Angel” V.Ya. Bryusova, Moskva 2015.
Perevalova O.A., Stikhotvornaya molitva v russkoy poezii XIX veka: zhanrovaya dinamika i tipologiya. Dissertatsiya na soiskaniye uchenoy stepeni kandidata filologicheskikh nauk, Yekaterinburg 2015.
Petrova M., Slovar' krylatykh vyrazheniy, Moskva 2011, [v:] https://www.lesjeunesrussisants.fr/dictionnaires/documents/DICTIONNAIRE_RUSSE_DES_LOCUTIONS_PROVERBIALES.pdf.
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków oryginalnych, opracował zespół biblistów polskich z inicjatywy Benedyktynów Tynieckich, Poznań – Warszawa 1990.
Povarnitsyna N., Svoboda tvorchestva i fenomen khuliganstva v russkoy lirike Serebryanogo veka (V. Bryusov, V. Kamenskiy, S. Yesenin). Dissertatsiya na soiskaniye uchenoy stepeni kandidata filologicheskikh nauk, Izhevsk 2009.
Prus K., Z Ojcze Nasz przez wieki poezji rosyjskiej, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Rossica” 2015, nr 8.
Ricoeur P., O sobie samym jako innym, tłum. B. Chełstowski, Warszawa 2003.
Rojewski A., Symbolika światła w liturgii, „Studia Płockie” 2010, nr 38.
Rudich V., Vyach. Ivanov i T. Mann: paradigmy kul'turnogo soznaniya, [v:] Vyach. Ivanov: PRO ET CONTRA. Lichnost' i tvorchestvo Vyacheslava Ivanova v otsenke russkikh i zarubezhnykh mysliteley i issledovateley. Antologiya, t. 2, pod red. A.B. Shishkina, Sankt‑Peterburg 2016.
Schopenhauer A., Świat jako wola i przedstawienie, przeł. J. Garewicz, t. 1, Warszawa 1994.
Sergeyev O.V, Poetika snovideniy v proze russkikh simvolistov. Valeriy Bryusov i Fedor Sologub. Avtoreferat dissertacyi na soiskanie uchenoj stepeni doktora filologicheskikh nauk, Moskva 2002.
Shorina E.V., Otrazheniye fenomena osoznannykh snovideniy v novelle i. S. Turgeneva «Son» i rasskaze V. V. Ya. Bryusova «Teper', kogda ya prosnulsya», „Juvenis scientia” 2016, № 2.
Skorokhodov M.V., Obraz Strashnogo suda v tvorchestve V. Bryusova: istoki i voploshcheniye, [v:] Bryusovskiye chteniya 2018 goda, red. N.M. Khachatryan i dr., Yerevan 2018.
Sobczak G., Piękno jako szczyt natury oraz kultury – filozoficzno‑teologiczne ujęcie piękna, „Wrocławski Przegląd Teologiczny” 2016, nr 2.
Stawinoga E., Symbolika biblijna w poezji Wiaczesława Iwanowa, Lublin 2012.
Vysheslavtsev B.P., Mif o grekhopadenii, „Putʹ” 1932, № 34.
Witkowski S., Modlitwa Jezusa w Getsemani w wersji synoptycznej (Mt 26,36‑46; Mk 14, 32‑42; Łk 22,39‑46) jako paradygmat oddania się woli Ojca, „Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego” 2021, nr 1.
Wojtak M., Wyznaczniki gatunku wypowiedzi na przykładzie tekstów modlitewnych, „Stylistyka” 1999, nr VIII.
Wygralak P., Społeczne przesłanie prośby „chleba naszego powszedniego daj nam dzisiaj” w komentarzach ojców Kościoła do Modlitwy Pańskiej, „Vox Patrum” 2014, t. 62.
Go to article

Authors and Affiliations

Ewa Stawinoga
1
ORCID: ORCID

  1. Lublin, Uniwersytet Marii Curie‑Skłodowskiej
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The purpose of the article is to at least partially fill in some gaps in the study of the Kyivan Rus’ literary heritage. Firstly, the author proposes to consider fragments of the Tale of Bygone Years ( PVL) as independent literary works that deserve a separate study. These works may have their own textual history and distinct individual style. In order to clarify the textual history of the work, we use both direct evidence (manuscripts of the Tale of Bygone Years) and indirect evidence, in particular, the paraphrase‑translations of Jan Długosz, Maciej Stryjkovskii, and seventeenth‑century Old Ukrainian authors. Secondly, the article makes accessible for the first time a complete fragment of the PVL published from the Ostroh (Khlebnikovsky) manuscript only, including the accentuation, which is of great importance for the study of the textual history and literary formation of the PVL. Thirdly, the article provides a detailed poetologic analysis of the Tale of Olga’s Wars with the Derevlyans, shows its compositional independence from the subsequent stories about Olga, and explores its complex poetic form, built on rhetorical repetitions of the series of vocabulary, as well as on the counting of syllables and accents.
Go to article

Bibliography

Chekova I., Letopisnoe povestvovanie o knyagine Olʹge pod 6453 g. v svete russkoj narodnoj skazki. Opyt opredeleniya zhanrovoj prirody, «Starobŭlgarska literatura» 1990, kn 23‑24.
Długosz J., Joannis Dlugossii Annales seu Cronicae incliti Regni Poloniae. 1‑2, Varsaviae 1964.
Franchuk V., Litopysni opovidi pro pokhid knyazya Ihorya. Tekstolohichne doslidzhennya ta pereklady, Kyiv 1988.
Franchuk V., Kievskaya letopisʹ. Sostav i istochniki v linhvisticheskom osveshchenii, Kyiv 1986.
Franko I., Studii nad naidavnishym kyyivskym litopysom (chastyna persha), [in:] Ivan Franko, Zibrannia tvoriv u 50‑ty tomakh, t. 6. Poeziya, Kyiv 1976.
[Gizel’, I.], Kievskij sinopsis, Kiev 1823.
Guimon T.V., Historical Writing of Early Rus (c. 1000 – c. 1400) in a Comparative Perspective, Leiden – Boston 2021.
Halytsko‑Volynskyy litopys. Tekst. Komentar, M.F. Kotliar (ed.), Kyiv 2002.
Butler F., A Woman of Words. Pagan Ol’ga in the Mirror of Germanic Europe, „Slavic Review” 2004, vol. 63.
Cynarski S., Uwagi nad problemem recepcji „Historii” Jana Długosza w Polsce XVI i XVII wieku, [w:] Dlugossiana. Studia historyczne w piȩćsetlecie śmierci Jana Długosza, Warszawa 1980.
Kniga Stepennaya tsarskogo rodosloviya, [v:] Polnoe sobranie russkich letopisey, t. 21, ch. 1, Sankt‑Peterburg 1908.
Koptev A.V., Reconstructing the Funeral Ritual of the Kievan Prince Igor (Primary Chronicie, sub Anno 945), „Studia Mythologica Slavica” 2010, vol. 13.
Koptev A.V., Ritual and History. Pagan Rites in the Story of the Princess’ Revenge (the Russian Primary Chronicle, under 945‑946), „Mirator” 2010, vol. 11.
Kronika halicko‑wołyńska. Kronika Romanowiczów, ed. D. Dąbrowski, A. Jusupović, Kraków – Warszawa 2017.
Letopisʹ po Lavrentʹevskomu spisku, Sankt‑Petersburg 1872.
Mytsyk Yu., Litopys Yana Binvilskogo, «Nacionalʹnyi universytet ‘Kyevo‑Mohyljansʹka akademija’. Naukovi zapysky. Istorychni nauky» 2002, № 20 (2).
Nazarov N., Prosodyka kyievoruskykh litopysiv: strofichna budova starokyivskoi poezii, “Movoznavstvo” 2023, № 1.
Nazarov N., Nezamechennaya epika: metricheskaya pereocenka «Povesti vremennyh let» i «Slovo o polku Igoreve», „Slavia Orientalis” 2019, nr 2.
The Old Rus Kievan and Galician‑Volhynian Chronicles. The Ostroz’kyj (Hlebnikov) and Cetvertyns’kyj (Pogodin) Codices, Harvard 1991.
Ostrowski D., Introduction, [in:] Povest’ vremennykh let. An Interlinear collation and Paradosis. Compiled and edited by Donald Ostrowsk, Harvard Ukrainian Research Institute, 2004.
Picchio R., On the Prosodic Structure of the Igor Tale, “The Slavic and East European Journal” 1972, nr 16 (2).
Peretts B., Issledovaniya i materialy po istorii starinnoy ukrainskoy litetratury XVI‑XVIII vekov, Moskva – Leningrad 1962.
Pritsak O., Chomu katedry ukrayinoznavstva v Harvardi, Cambridge, Massachusets; New York 1973.
Povist vramʹyanykh lit: Litopys (Za Ipatskym spyskom), Kyiv 1990.
Povestʹ vremennyh let po Ipatskomu spisku, Sankt‑Petersburg 1871.
Radzivilovskaya ili Kenigsbergskaya letopisʹ, Sankt‑Petersburg 1902.
The Russian Primary Chronicle. Laurentian text, Cambridge [1953], [in:] https://www.mgh‑bibliothek.de/dokumente/a/a011458.pdf.
Shakhmtov A.A., Istoriya russkogo letopisaniya, t. 1, kniga 2, Rannee russkoe letopisanie XI‑XII vv., Sankt‑Peterburg 2003.
Skliarenko V., Praslovyanska aktsentolohiya, Kyiv 1998.
Stryjkowski M., Kronika polska, litewska, zmódzka i wszystkiéj Rusi Macieja Stryjkowskiego, t. 1, Warszawa 1846.
[Tuptalo, D.], Kniga zhitij svyatykh, t. 4, Kiev 1764.
Go to article

Authors and Affiliations

Nazarii Nazarov
1
ORCID: ORCID

  1. Paris, Fondation Maison des sciences de l’homme, invited researcher
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

“The Unsleeping Eye” is one of the frequent themes of Ukrainian domestic icons in the 19th century. The little Jesus is resting on the cross lying on the ground, and next to him there are the instruments of the Passion. His closed eyes indicate sleep (death?) after the crucifixion, and the arma passionis emphasize the Passion contents. A late medieval Byzantine theme with deep and complex symbolism, called in Greek άναπεσών (Anapeson) constitutes the origin of this representation. The main idea of this picture grows from the parallel of the lion – Christ, described in the fourth‑century Greek Physiologist. The article shows how the theme, which arose within Byzantine intellectual circles, in gradually changing its form, content and purpose, settled down in the art of the common people.
Go to article

Bibliography

Adamovich O.V., Stylistyka іkon “Nedrіmanne oko” na materialakh kolektsii Natsionalnoho Kyevo-Pecherskoho istoryko-kulturnoho zapovidnyka, [v:] Obraz Khrysta v ukrainskii kulturi, Kyiv 2003.
Bakalova E., Stenopisite na tsʹrkvata pri selo Ђerende, Sofie 1976.
Biblia w przekładzie Jakuba Wujka z 1599 r. Transkrypcja typu „B” oryginalnego tekstu z XVI w. i wstępy ks. Janusz Frankowski, Warszawa 1999.
Bohomolets O., Domashni ikony tsentralnoi Ukrainy, Kyiv 2008.
Bogyay T., Deesis, w: Lexikon der christlichen Ikonographie, hrsg. H. von Engelbert Kirschbaum, B. 1, Freiburg im Breisgau u. a. 1968, szp. 494‑499.
Bogyay T., Deesis, [in:] Reallexikon zur byzantinischen Kunst, t. 1, Stuttgart 1966, szp. 1178‑1186.
Bryusova V.G., Russkaya zhivopisʹ 17 veka, Moskva 1984.
Ciobanu C.I., L’iconographie orthodoxe du sommeil de l’Enfant‑Jésus, endormi comme un lion et ses variantes roumaines, “Revue Roumaine d’Histoire de l’Art” Série Beaux‑Arts, XLIX.
Constans N., „To Sleep. Perchance to Dream”; The Middle State of Souls in Patristic and Byzantine Literature, “Dumbarton Oaks Papers” 2001, vol. 55.
Gronek A., Opuszczone dziedzictwo. O malowidłach w cerkwi św. Onufrego w Posadzie Rybotyckiej, Kraków 2016.
Gronek A., Paralela Emmanuel‑lew i jej znaczenie w programie malarskim serbskich ikonostasów, „Poznańskie Studia Slawistyczne” 2021, t. 20.
PANDEKTHS, [in:] http://pandektis.ekt.gr/pandektis/handle/10442/86387.
Inventaire du fonds français: graveurs du XVIIe siècle, t. 10, opr. M. Préaud, Paris 1989.
Kondakov N.P., Litsevoy ikonopisnyy podlinnik, t. 1, Ikonografiya Gospoda Boga nashego Iisusa Khrista, Sankt Peterburg” (reprint wydania z 1905).
Kondratyuk A.Yu., Stіnopis tserkvi Spasa na Berestovі 40‑rokіv XVII stolіttya; gіpotezi, problematika y perspektivi doslіdzhennya, «Lavrsʹkiy Alʹmanakh» 2008, t. 20.
Lexikon der christlichen Ikonographie, hrsg. H. von Engelbert Kirschbaum, B. 1, Freiburg im Breisgau u. a. 1968, szp. 396‑398.
Lykhach L., Vovkun V., Kolory i melodii ukrainskoho sviata, Kyiv 2006.
Lykhach L., Kornienko M., Ukrainian folk icons from the land of Shevchenko, Kyїv 2000.
Meinardus O.F.A., The Macedonian «Άναπεσων» as Model for the Flemish “Nascendo Morimur” https://docplayer.gr/3651222‑The‑macedonian‑anapeson‑as‑model‑for‑the-flemish‑nascendo‑morimur.html.
Muretov S.D., Istoricheskiy obzor chinoposledovaniya proskomidii do «Ustava liturgii» Konstantinopolʹskogo Patriarkha Filofeya: Opyt istoriko‑liturgicheskogo issledovaniya, Moskva 1895.
Ovchinnikova E.S., Tserkovʹ Troitsy v Nikitnikakh. Pamyatnik zhivopisi i zodchestva XVII veka, Moskva 1970.
Pallas D.I., Passion und Bestattung Christi in Byzanzs. Der Ritus – das Bold, [=Miscallanea Byzantina Monacensia, t. 2], Munich 1965.
Patrologia graeca, t. 12, wyd. J.P. Migne, Paris 1862, szp. 145.
Pokrovskiy N.V., Stennyye rospisi v drevnikh khramakh grecheskikh i russkikh, Moskva 1890.
Popa C., I. Iancovescu, Mânăstirea Hurezi, Hurezi 2009, s. 221, il. 134.
Popa P., I. Iancovescu, Mânăstirea Hurezi, Editura Simetria 2009.
Różycka-Bryzek A., Obraz Czuwającego Emmanuela w malowidłach Kaplicy Świętokrzyskiej na Wawelu, „Modus. Prace z historii sztuki” 2006, t. 7.
Różycka-Bryzek A., Program ikonograficzny malowideł w cerkwi w Posadzie Rybotyckiej, w: Symbolae Historiae Artium. Studia z historii sztuki Lechowi Kalinowskiemu dedykowane, Warszawa 1986.
Różycka‑Bryzek A., Bizantyńsko‑ruskie malowidła w kaplicy zamku lubelskiego, Warszawa 1983, passim.
Różycka‑Bryzek A., Obraz Czuwającego Emmanuela w malowidłach Kaplicy Świętokrzyskiej na Wawelu, „Modus. Prace z historii sztuki” 2006, t. 7.
Ševčenko Peterson N., Christ Anapeson, w: The Oxford Dictionary of Byzantium, ed. A.P. Kazhdan, vol. 1, New York 1991.
Ştefânescu I.D., La peinture religieuse en Bucovine et en Moldavie, Paris 1928.
Sulikowska A., „Życie śpi, a piekło drży z trwogi”. Czuwające oko Chrystusa jako wyobrażenie męki i chwały Zbawiciela w ikonografii staroobrzędowców, [w:] Chrystus Wybawiający. Teologia świętych obrazów, red. A.A. Napiórkowski, Kraków 2003.
Tchentsiva V., Les peintures de l’église Sait‑Sauveur de Berestovo: Remarques sur le programme iconographique et épigraphique, “Museikon” 2020, t. 4.
Todić B., Anapeson. Ikonographie et signification du thème, „Byzantion” 1994, vol. 64.
Tschilingirov A., Die Kunst des christlichen Mittelalters in Bulgarien 4. bis 18. Jahrhundert, Berlin 1978.
Ukraїnsʹkiy іkonopis XII‑XIX st. z kolektsії NKhMU, opr. A. Melʹnik, L. Chlenova, Kiїv 2005.
Wessel K., Christusbild, [in:] Reallexikon zur byzantinischen Kunst, B. 1, Stuttgart 1966, szp. 1011‑1012
Zholtovskyi M., Maliunky Kyievo‑Lavrskoi ikonopysnoi maisterni, Kyiv 1982.
Go to article

Authors and Affiliations

Agnieszka Gronek
1

  1. Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The article considers the names of bread, fixed in 35 settlements of Vinnytsia and Khmelnytsky regions of Ukraine – the Central Podolia dialects. Information of a nominative and ethnolinguistic character about the traditional terminology of bread from Podolia has been introduced into the information space. Most fixed names of bread have an open internal form, they have been classified according to the principle of nomination, in particular: 1) nomination by the appearance of bread; 2) nomination by the function of bread; 3) nomination by holiday affiliation; 4) nomination by the way of baking bread. The dialect text material is rich in beliefs and superstitions related to baking, consumption and the use of bread in family, calendar rituals of the Podolians. The sacralization and symbolization of bread reflects the ancient mythological ideas of the Podolians, more broadly – all Ukrainians, which unites us with the Slavic world, and therefore can subsequently become a reliable source for a deeper study of Ukrainian‑Slavic linguistic, ethnolinguistic, ethnocultural ties.
Go to article

Bibliography

Agapkina Т.А., Khleb, [v:] Vostochnoslavyanskiy etnolingvisticheskiy sbornik, otv. red. A.A. Plotnikova, Moskva 2001.
Bilenʹka N., Khlib: semantyka v konteksti narodnoho etyketu Seredn'oho Polissya, «Volynʹ – Zhytomyrshchyna: Istoryko‑filolohichnyy zbirnyk z rehionalʹnykh problem» 2010, № 22 (II).
Borys L., Dynamika tematychnoyi hrupy leksyky yizhi ta napoyiv u bukovyns'kykh hovirkakh: dysertatsiya na zdobuttya naukovoho stupenya kandydata filolohichnykh nauk, Chernivtsi 2015.
Gura A.V., Zhavoronok, [v:] Slavyanskiye drevnosti: etnolingvisticheskiy slovar': v 5 t., t. 2: D (Davat') – K (Kroshki), pod obshchey red. N.I. Tolstogo, Moskva 1999.
Gura A.V., Simvolika zhivotnykh v slavyanskoy narodnoy traditsii, Moskva 1997.
Etymolohichnyy slovnyk ukrayinskoyi movy: v 7 t., O.S. Melnychuk (hol. red.), I.K. Bilodid, V.T. Kolomiiets, O.B. Tkachenko, Kyyiv 1982‑2012.
Horbach O., Slovnyk hovirky sela Brodyna, [v:] Hutsul'ski hovirky. Linhvistychni ta etnolinhvistychni doslidzhennya, red. Ya.V. Zakrevska, Lʹviv 2000.
Horof’yanyuk I.V., Linhvistychne portretuvannya tsentral'nopodil's'kykh hovirok ukrayinskoyi movy, «Naukovi zapysky Vinnytsʹkoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Mykhayla Kotsyubynsʹkoho. Seriya: Filolohiya (movoznavstvo)» 2019, vyp. 28.
Hotsa E., Nazvy khlibnykh vyrobiv v ukrayins'kykh hovorakh Karpat, «Suchasni problemy movoznavstva ta literaturoznavstva» 2001, vyp. 4.
Katsalapenko K.V., Nazvy khliba v kalendarniy obryadovosti Skhidnoho Podillya, «Naukovyy chasopys Natsionalʹnoho pedahohichnoho universytetu imeni M.P. Drahomanova. Seriya 10. Problemy hramatyky i leksykolohiyi ukrayinsʹkoyi movy» 2007, vyp. 3, kn. 2.
Kowalski P., Chleb nasz powszedni. O pieczywie w obrzędach, magii, literackich obrazach i opiniach dietetyków, Wrocław 2000.
Kubiak І., Kubiak K., Chleb w tradycji ludowej, Warszawa 1981.
Mazur H., Naymenuvannya velykodn'oho khliba v ukrayins'kykh hovirkakh Karpat, [v:] Hutsul's'ki hovirky. Linhvistychni ta etnolinhvistychni doslidzhennya, Lʹviv 2000.
Pankova V.Yu., Terminologiya i ritual’nyye funktsii khleba v yuzhnoslavyanskikh rodinnykh obryadakh, [v:] Simvolicheskiy yazyk traditsionnoy kul'tury. Balkanskiye chteniya, t. 2, Moskva 1993.
Plotnikova A.A., Khleb rozhdestvenskiy, [v:] Slavyanskiye drevnosti: etnolingvisticheskiy slovar': v 5 t., t. 5: S (Skazka) – Ya (Yashcheritsa), pod obshchey red. N.I. Tolstogo, Moskva 2012.
Plotnikova А.А., Protsessiya pogrebal'naya, [v:] Slavyanskiye drevnosti: etnolingvisticheskiy slovar': v 5 t., t. 4: P (Pereprava cherez vodu) – S (Sito), pod obshchey red. N.I. Tolstogo, Moskva 2009.
Plotnikova A.A., Rozhdestvenskaya simvolika v termynologii obryadovoho khleba u serbov, [v:] Simvolicheskiy yazуk traditsionnoy kul'turу. Balkanskie chteniya, t. 2, Moskva 1993.
Przybylska R., Przęczek‑Kisielak S., Staropolskie słownictwo związane z pieczywem, [w:] Polskie kulinaria: aspekty historycznojęzykowe, regionalne i kulturowe, red. R. Przybylska, D. Ochmann, Kraków 2021.
Pylypak M., Ukrayins'ke vesillya Skhidnoho Podillya seredyny ХХ – pochatku ХХI stolittya, Kyyiv – Ufa 2015.
Sedakova I.A., Khleb v traditsionnoy obryadnosti bolgar: rodiny i osnovnyye etapy razvitiya rebenka, [v:] Slavyanskiy i balkanskiy fol'klor. Verovaniya. Tekst. Ritual, Moskva 1994.
Strakhov A.B., Kul't khleba u vostochnykh slavyan: opyt etnolingvisticheskogo issledovaniya, München 1991.
Stypa H., O chlebie naszym powszednim – motyw chleba w kulturze i języku polskim, [w:] Apetyt na jedzenie. Pokarm w społeczeństwie, kulturze, symbolice na przestrzeni dziejów, red. A. Głowacka‑Penczyńska, J. Żychlińska, Bydgoszcz 2018.
Tolstaya S.M., Khleb, [v:] Slavyanskiye drevnosti: etnolingvisticheskiy slovar': v 5 t., t. 5: S (Skazka) – Ya (Yashcheritsa), pod obshchey red. N.I. Tolstogo, Moskva 2012.
Turchyn Ye., Leksychna realizatsiya mikropolya «chastyny khlibyny» v ukrayins'kykh hovorakh, [v:] Strukturni rivni ukrayins'kykh hovoriv, vidp. red. I. Matviyas, Kyyiv 1985.
Tvorun S., Ukrayins'ki obryadovi khliby: na materiali Podillya, Vinnytsya 2006.
Tyrpa A., Chleb w świetle polskiej frazematyki gwarowej, „Prace Filologiczne” 2022, t. 77.
Valatowskaya N.A., Pradmyetnaya leksika blizkarodnasnykh mow: semantychnaya arhanizatsyya (na materyyale nazvav strav u vkrainskikh i belaruskikh dyyalektakh): autarefyerat dysertatsyi na suiskanne vuchonay stupeni kandydata filalahichnykh navuk, Minsk 2009.
Valentsova A., Terminologiya khlebov v kalendarnoy obryadnosti chekhov i slovakov. Tipy motivatsii, [v:] Slavyanskoye i balkanskoye yazykoznaniye. Problemy leksykologii i semantiki. Slovo v kontekste kul'tury, Moskva 1999.
Zelenin D.K., Opisaniye rukopisey Uchenogo arkhiva RGO, vyp. ІІІ, Peterburg 1916.
Go to article

Authors and Affiliations

Inna Horofianiuk
1

  1. Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The purpose of this paper is to describe the translation of religious lexis, especially Orthodox vocabulary, in audiovisual translations. The research focuses solely on the Polish subtitles for Russian movies. The Island by Pavel Lungin and The Monk and the Demon by Nikolay Dostal were used as exemplification material. The aim of the study is an attempt to answer the question of what translation procedures, strategies and methods prevail in the case of translations of texts of this type.
Go to article

Bibliography

Adamowicz‑Grzyb G., Tłumaczenie filmowe w praktyce, Warszawa 2013.
Bajerowa I., Swoistość języka religijnego i niektóre problemy jego skuteczności, „Łódzkie Studia Teologiczne” 1994, nr 3, Łódź.
Citko L., Mnich, schimnich, hieromnich… o nazwach stopni i tytułów monastycznych w polskiej terminologii prawosławnej, [w:] Chrześcijańskie dziedzictwo duchowe narodów słowiańskich. Literatura. Język. Kultura. Historia. Seria V: Monastycyzm i mistycyzm w literaturze, kulturze i języku Słowian, red. L. Citko, J. Ławski, K. Rutkowski, Białystok 2021.
Główny Urząd Statystyczny, Wyznania religijne w Polsce w latach 2019‑2021, Warszawa 2022.
Kostiuczuk J., Tofiluk J., Ławreszuk M., Misijuk W., Charkiewicz J., Specyfika polskiej terminologii prawosławnej. Koncepcja normatywizacji pisowni, Białystok 2016.
Lewicki R., Chrześcijaństwo. Słownik rosyjsko‑polski, Warszawa 2002.
Lewicki R., Zagadnienia lingwistyki przekładu, Lublin 2017.
Lubocha‑Kruglik J., Co nam przeszkadza w tłumaczeniu, [w:] Przestrzenie przekładu, red. J. Lubocha‑Kruglik, O. Małysa, Katowice 2016.
Ozhegov S.I., Shvedova I.Yu., Tolkovyy slovarʹ russkogo yazyka, Moskva 2010.
Pankiewicz R., Sztuka rozmawiania z Bogiem. Modlitwa a teoria komunikacji, Kraków 2009.
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków oryginalnych, Poznań 2008.
Słownik polskiej terminologii prawosławnej, red. W. Przyczyna, K. Czarnecka, M. Ławreszuk, Białystok 2022.
Smykowska E., Liturgia prawosławna. Mały słownik, Warszawa 2008.
Tomaszkiewicz T., Przekład audiowizualny, Warszawa 2006.
Wideł‑Ignaszczak M., Przekaz leksyki religijnej z języka polskiego na język rosyjski, Lublin 2012.
Wideł‑Ignaszczak M., О границах понятия «религиозная лексика», [w:] Przekraczanie granic. Rosyjska, ukraińska i białoruska przestrzeń literacka, kulturowa i językowa z perspektywy XXI w., red. M. Kawęcka, M. Mocarz‑Kleindienst, B. Siwek, M. Wideł‑Ignaszczak, Lublin 2020.
Go to article

Authors and Affiliations

Joanna Kozieł
1

  1. Lublin, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The article is devoted to the study of verbal identifiers of the enemy, their ranking in terms of normativity / abnormality of public communication is shown, and distinguished are stylistically neutral and stylistically colored language units. Described are the secondary nominations with negative connotations, as well as determining their communicative and pragmatic load. Achieving the goal was facilitated by the use of a descriptive method, methods of observation, contextual‑semantic and complex analysis. The corpus of the research material were national Ukrainian and regional mass media texts from 2022 to the beginning of 2023. It was found that during the specified time period, the linguistic identifiers of the invaders, which do not violate the canons of written forms of newspaper journalism, were activated. The secondary nominations are aimed at the expressiveness of language expression, the expression of contempt and hatred for one’s enemies and the creation of a specific communicative and pragmatic effect, which, although deaestheticizing the journalistic space, does reorganize the established media space, clearly reflecting the social perception of Ukrainians to the realities of the Russian‑Ukrainian war. The linguistic creativity of Ukrainian journalists expresses a combination of pathos and irony, usually employed to humiliate the Russian enemy.
Go to article

Bibliography

Kostusiak N., Navalna M., Mezhov O., The Functional‑Cognitive Category of Femininity in Modern Ukrainian, „Cognitive Studies / Études cognitives” 2020, № 20, article 2310, [in:] https://journals.ispan.edu.pl/index.php/cs-ec/article/view/cs.2310.
Navalna M., Kostusiak N., Levchenko T., Oleksenko V., Shyts A., Popkova O., Extra-Linguistic Factors and Tendencies of Activation of Military Vocabulary in Ukrainian Mass Media, „AD ALTA: Journal of Interdisciplinary Research” 2022, vol. 12, issue 1, spec. issue XХV, [in:] http://www.magnanimitas.cz/ADALTA/120125/papers/A_33.pdf.
Romanyuk S., Mova i zakon: kontroversiyi ta manipulyatsiyi v ukrayins'komu parlaments'komu dyskursi, „Studia z Filologii Polskiej i Słowiańskiej” 2015, vol. 50.
Romaniuk S., Svoyi – inshi – chuzhi v ukrayins'komu media‑dyskursi. Vysvitlennya problemy zradnykiv i ‘tushok’, „Slavia Orientalis” 2015, t. 64, nr 1.
Romaniuk S., Kolibaba L., Typovi modeli diyeslivnoho keruvannya v ukrayins'kiy politychniy reklami, „Slavistična revija” 2021, letn. 69, št. 3.
Syuta H., Teksty viyny: sytuatyvno markovana anormatyvnist' i novi aktsenty normy, [v:] Malenko O. (red.), Materialy II Mizhnarodnoyi slavistychnoyi konferentsiyi, prysvyachenoyi pamʹyati svyatykh Kyryla i Mefodiya, Kharkiv – Shumen 2022.
Vusyk H., Neolohizmy yak movne vidobrazhennya rosiys'ko‑ukrayins'koyi viyny 2022 roku, «Zakarpatsʹki filolohichni studiyi» 2022, vyp. 23, t. 1.
Go to article

Authors and Affiliations

Nataliia Kostusiak
1
Maryna Navalna
2
Oleksandr Mezhov
1

  1. Lesya Ukrainka Volyn National University
  2. National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The article deals with the representation of the colour bilyi (white) in the idiolect of the prominent Ukrainian writer Vasyl Stefanyk. His peculiar writing manner has been the subject of numerous studies since the publication of his first short stories. Although most of these studies did not encompass the full collection of his literary works, with a lot of them being edited during Soviet times. Therefore, the research complements previous studies conducted on the corpus of the collection of his short stories published during his lifetime. Methods of linguistic stylistics, statistics (in terms of statistical parameters of the collocational compatibility and a comparative analysis of the use of the colour bilyi (white)), concept studies and corpus linguistics have been employed. The methods applied revealed high‑ and low‑frequency word combinations for the word bilyi (white); concepts actualized by using the lexeme under study; ethnolinguistic and literary language examples of the use of the color as compared to the context used in the short stories. Proposed is a structure of the entry word bilyi (white) for Vasyl Stefanyk’s vocabulary.
Go to article

Bibliography

Aleksiyenko L., Darchuk N., Pryntsypy stvorennya parametryzovanoyi bazy danykh za poetychnymy tekstamy Lesi Ukrayinky, [v:] Lesia Ukrayinka i suchasnist' (Do 130‑richchya vid dnya narodzhennya Lesi Ukrayinky): Zbirnyk naukovykh prats', Lutsʹk 2004.
Babiy I., Semantyka, struktura ta stylistychni funktsiyi nazv kol'oriv u suchasniy ukrayinskiy movi (na materiali maloyi prozy V. Stefanyka, M. Kotsyubyns'koho, M. Khvyl'ovoho): avtoreferat dysertatsiyi na zdobuttya naukovoho stupenya kandydata filolohichnykh nauk, Kyyiv 1997.
Bańko M., Z pogranicza leksykografii i językoznawstwa. Studia o słowniku jednojęzycznym, Warszawa 2001.
Bilyavsʹka O., Pryntsypy naukovoho vydannya tvoriv V. Stefanyka, «Pytannia tekstolohii» 1968, vyp. 1.
Bobkova T., Statystychni oznaky kolokatsiyi yak markery funktsional'nykh styliv, «Ukrayinsʹke movoznavstvo» 2015, vyp. 41/1.
Buk S., Interpretatsiya leksyky romanu Ivana Franka «Velykyy shum» u kil'kisno‑statystychnomu aspekti, “Studia Methodologica” 2010, vyp. 30.
Buk S., Kvantytatyvna parametryzatsiya tekstiv Ivana Franka: proyekt ta yoho realizatsiya, «Visnyk Lʹvivsʹkoho universytetu» 2013, vyp. 58.
Buk S., Pryama i avtors'ka mova velykoyi prozy Ivana Franka: linhvostatystychne doslidzhennya u konteksti korpusnoyi linhvistyky, «Visnyk Lʹvivsʹkoho universytetu» 2011, vyp. 52.
Buk S., Statystychna struktura romanu I. Franka «Boryslav smiyet'sia», «Uchenye zapiski Tavricheskogo natsyonalʹnogo universiteta im. V.Y. Vernadskogo. Seriya: Filologiya. Sotsialʹnye kommunikatsii» 2010, t. 23(62), № 3.
Buk S., Statystychni kharakterystyky romanu Ivana Franka «Osnovy suspil'nosti» (na osnovi chastotnoho slovnyka tvoru), «Visnyk: Problemy ukrayinsʹkoyi terminolohiyi» 2010, № 676.
Buk S., Chastotnyy slovnyk romanu Ivana Franka «Osnovy suspil'nosti»: interpretatsiya tvoru kriz' pryzmu statystychnoyi leksykohrafiyi, Lʹviv 2012.
Buk S., Rovenchak A., On‑layn konkordans romanu Ivana Franka «Perekhresni stezhky», [v:] http://ktf.franko.lviv.ua/users/andrij/science/Franko/concordance.html.
Buk S., Rovenchak A., Chastotnyy slovnyk romanu Ivana Franka «Perekhresni stezhky», [v:] Stezhkamy Frankovoho tekstu (komunikatyvni, stylistychni ta leksychni vymiry romanu «Perekhresni stezhky»), Lʹviv 2007.
Burton D., Shakespeare’s Grammatical Style, Austin 1973.
Crosland A., A concordance to F. Scott Fitzgerald’s „The Great Gatsby”, Detroit 1974.
Danchevsʹka Yu.O., Mova tvoriv V.S. Stefanyka: suchasnyy stan ta perspektyvy doslidzhennya, [v:] Lyudyna. Komp’yuter. Komunikatsiya. Zbirnyk naukovykh prats', Lʹviv 2013.
Darchuk N.P., Lanhenbakh M.O., Elektronnyy slovnyk movy Tarasa Shevchenka: metodyka i tekhnolohiyi ukladannya, «Ukrayinsʹke movoznavstvo» 2014, № 1 (44).
Evert S., The Statistics of Word Co‑occurrences: Word Pairs and Collocations: PhD dissertation, University of Stuttgart 2005, [in:] http://purl.org/stefan.evert/PUB/Evert2004phd.pdf.
Fligelstone S., Wichmann A., Teaching and Language Corpora, London 2013.
Greshchuk V., Leksyka novel V. Stefanyka, [v:] T. Shevchenko, I. Franko, V. Stefanyk. Materialy Mizhnarodnoyi naukovoyi konferentsiyi, Ivano‑Frankivsʹk 2002.
Hutsul L., Funktsional'ne navantazhennya kol'orystychnykh adʹyektyviv «bilyy» ta «siryy» u prozi V. Vynnychenka, «Naukovi zapysky Kirovohradsʹkoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu im. V. Vynnychenka» 2010, vyp. 92.
Hutsul L., Adʹyektyvy na poznachennya biloho koloru v maliy prozi V. Vynnychenka, «Naukovi zapysky Kirovohradsʹkoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu im. V. Vynnychenka» 2015, vyp. 138.
Inshakov A., Teoretychni zasady doslidzhennya kolirnoyi leksyky v movoznavstvi, «Filolohichni studiyi. Naukovyy visnyk Kryvorizʹkoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu» 2013, vyp. 9.
Kalymon Yu., Vykorystannya kvantytatyvnykh metodiv u doslidzhenni idiolektu pys'mennyka, «Naukovyy visnyk Skhidnoyevropeysʹkoho natsionalʹnoho universytetu imeni Lesi Ukrayinky. Seriya: Filolohichni nauky» 2017, vyp. 3.
Kalymon Yu., Prykmetnyky na poznachennya kol'oru u novelakh Vasylya Stefanyka: korpusno‑bazovanyy pidkhid, «Naukovi zapysky Natsionalʹnoho universytetu „Ostrozʹka akademiya”. Seriya: Filolohiya» 2021, vyp. 11 (79).
Kalymon Y., Romanchuk, O., Fedchyshyn, N., Protsenko, U., Yurko, N., A corpus‑based approach to author’s idiolect study: lexicological aspect, “XLinguae” 2022, 15 (3).
Kilgarriff A., Baisa V., Bušta J., Jakubíček M., Kovář V., Michelfeit J., Suchomel V., The Sketch Engine: ten years on, “Lexicography” 2014, № 1.
Kovalyk I., Oshchypko I., Khudozhnye slovo V. Stefanyka, [v:] Materialy dlya slovopokazhchyka do novel V. Stefanyka, Lʹviv 1972.
Krytenko A., Semantychna struktura nazv kol'oriv v ukrayins'kiy movi, «Movoznavstvo» 1967, № 4.
Kulʹbabsʹka O., Asotsiatyvnyy prostir porivniannya, «Naukovi pratsi Kamʹianetsʹ‑Podilʹsʹkoho natsionalʹnoho universytetu imeni Ivana Ohiyenka. Filolohichni nauky» 2011, vyp. 28.
Levchenko O., Butelʹsʹkyy Ya., Henderni osoblyvosti ukrayins'koyi khudozhn'oyi prozy (za danymy analizu chastotnosti kolokatsiyi u tekstakh 60‑80‑kh ta 2000‑kh rokiv), [v:] XX‑XXI stolittya: zhanrovo‑styl'ovi y linhvistychni metamorfozy v ukrayinskiy movi ta literaturi, Olomoutsʹ 2016.
Levchenko O., Dilai M., Key Colour Terms in the Ukrainian Prose Fiction of the 21st Century, “CEUR Workshop Proceedings” 2022, vol. 3171.
Levchenko O., Lototsʹka N., Rozmezhuvannya ponyat' frazeolohizm i kolokatsiya v suchasnomu movoznavstvi (na materiali korpusu tekstiv R. Ivanychuka), «Aktualʹni pytannya inozemnoyi filolohiyi» 2019, № 10.
Lototska N., Statistical Characteristics of Roman Ivanychuk’s Idiolect (Based on Writer’s Text Corpus), “CEUR Workshop Proceedings” 2022, vol. 3171.
Lototska N., Statistical research of the colour component “Chornyi” (BLACK) in Roman Ivanychuk's text corpus, “CEUR Workshop Proceedings” 2021, vol. 2870.
Marchuk L., Dukhovnopsykholohichnyy portret cherez pryzmu kol'oru: ponyattya chornoho, «Naukovi pratsi Kamʹyanetsʹ‑Podilʹsʹkoho natsionalʹnoho universytetu imeni Ivana Ohiyenka. Filolohichni nauky» 2014, vyp. 38.
Pikhmanetsʹ R., Problemy naukovoho vydannya khudozhn'oyi spadshchyny Vasylya Stefanyka, «Prykarpatsʹkyy visnyk Naukovoho Tovarystva Shevhenka. Slovo», Ivano‑Frankivsʹk 2016.
Raben J., A Computer‑aided study of literary influence: Milton to Shelley, [in:] Proceedings of a Literary Data Processing Conference, New York 1964.
Rovenchak A., Buk S., Part‑of‑Speech Sequences in Literary Text: Evidence From Ukrainian, „Journal of Quantitative Linguistics” 2018, vol. 25:1.
Shvedova M., Waldenfels R. fon, Yaryhin S., Rysin A., Starko V., Nikolayenko T. ta in., Heneral'nyy rehional'no anotovanyy korpus ukrayins'koyi movy (HRAK), Kyyiv – Lʹviv – Yena 2017‑2023, [v:] uacorpus.org
Slovnyk symvoliv kul'tury Ukrayiny, zah. red. V.P. Kotsur, O.I. Potapenko, M.K. Dmytrenko, Kyyiv 2002.
Stefanyk V., Mezha, «Literaturno‑naukovyy visnyk» 1927, t. 92, kn. 2.
Stefanyk V., Tvory, peredmova V. Koriaka, Kyyiv 1929.
Stefanyk V., Tvory, z derevorytamy V. Kasiyana i M. Butovycha, Lʹviv 1933.
Stefanyk V., Shkil'nyk, «Ridna shkola» 1932, № 1.
Stubbs M., Quantitative Methods in Literary Linguistics, [in:] The Cambridge Handbook of Stylistics, ed. by Peter Stockwell and Sara Whiteley, Cambridge 2014.
Tokarski R., Semantyka barw we współczesnej polszczyźnie, Lublin 1995.
Zhayvoronok V., Znaky ukrayins'koyi etnokul'tury. Slovnyk‑dovidnyk, Kyyiv 2006.
Zhayvoronok V., Ukrayins'ka etnolinhvistyka: narysy, Kyyiv 2007.
Go to article

Authors and Affiliations

Olha Romanchuk
1
Yuliia Kalymon
1
Rostyslav Koval
1

  1. Ivan Boberskyi Lviv State University of Physical Culture
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The author of the article analyzes the first literary attempts to reflect the experience of Russia’s full‑scale war against Ukraine. The main attention is paid to the problem of the traumatic experience of the war, based on the first feelings of shock and its consequences. The researcher considers three books (anthologies of poems, essays and diaries Poetry without Shelter, The War‑2022 and Oksana Zabuzhko’s essay A Long Journey), which were published during the first year of the war. These are dissimilar books, but they represent one problem from different points of view. The texts are those of contemporary Ukrainian authors who survived the traumatic experience of the Russian invasion in February 2022 in different places and under different circumstances. The author of the article interprets these works as a cultural tool in the process of mastering the state of shock, and later – as a mechanism for the verbal representation of the trauma itself.
Go to article

Bibliography

Butler J., Freymy viyny. Chyyi zhyttya oplakuyut'?, per. z anhl. Yu. Kravchuk, Kyyiv 2016.
Butler J., Pro viynu v Ukrayini, [v:] https://kontur.media/butler.
Bennet J., Wnętrza, zewnętrza: trauma, afekt i sztuka, [w:] Pamięć i afekty, red. Z. Budrewicz, R. Sendyka, R. Nycz, Warszawa 2014.
Dalasiński T., Ludzkie arcy(nie)ludzkie. Efekt afektu i aktualność podmiotu drugiej nowoczesności, [w:] Pamięć i afekty, red. Z. Budrewicz, R. Sendyka, R. Nycz, Warszawa 2014.
Keps R., Yak pysaty pro viynu, per. O. Pohynaiko, Kyiv 2022.
Kultura afektu & afekty kultury: humanistyka po zwrocie afektywnym, red. R. Nycz, A. Łebkowska i in., Warszawa 2015.
Matusiak A., Wyjść z milczenia. Dekolonialne zmagania kultury i literatury ukraińskiej XXI wieku z traumą posttotalitarną, Wojnowice – Wrocław 2020.
Niederland W.G., Folgen der Verfolgung: Das Überlebenden‑Syndrom, Seelenmord, Frankfurt am Main 1980.
Pamięć i afekty, red. R. Sendyka, R. Nycz i in., Warszawa 2014.
Pastukh T., Poeziya v chas viyny, [v:] https://zbruc.eu/node/112014.
Poeziya bez ukryttya: antolohiya, upor. N. Harmaziy, Brustury 2022.
Polishchuk Ya., Reaktyvnist' literatury, Kyyiv 2016.
Polishchuk Ya., Sakral'na sutnist' poeziyi Yevromaydanu, „Slavia Orientalis” 2022, t. LXXI, nr 2.
Pukhonska O., Kody pamięci kulturowej w ukraińskiej poezji Euromajdanu, [w:] Świadectwa pamięci. W kręgu źródeł i dyskursów (od XIX wieku do dzisiaj), Białystok 2017.
Rik. Za kadrom. Heneral. Spetsproyekt Dmytra Komarova. Chastyna tretya, [v:] https://www.youtube.com/watch?v=TadXxP_26V8 .
Ricoeur P., Pamiat', istoria, zabvenie, per. s frants., Moskva 2004.
Slyvynsʹkyi O., Slovnyk viyny, Kharkiv 2023.
Viyna 2022: shchodennyky, eseyi, poeziya, Lʹviv – Warszawa 2023.
Yunger E., Viyna yak vnutrishnye perezhyvannya, per. z nim. O. Andriyevsʹkoho, Kyyiv 2022.
Zabuzhko O., Naydovsha podorozh, Kyyiv 2022.
Zambrzycka M., Narracje maladyczne w ukraińskiej literaturze popularnej. Wybrane przykłady, Warszawa 2022.
Go to article

Authors and Affiliations

Oksana Pukhonska
1

  1. The National University of Ostroh Academy
Download PDF Download RIS Download Bibtex

Abstract

The article is devoted to the experience of war in the story Tartak by Ivan Ptashnikav. The composition resembles a road novel. Its plot is created by the stories of successive characters who recount in detail their life in the countryside, about their past and finally their death as a result of shelling during the journey. The central theme of the work – the tragedy of the inhabitants of the village of Dalva, which was burned by the occupiers – was shown by the writer from the perspective of several different characters. Ptashnikav used the point of view technique here, situating the narrator’s field of observation in various forms. the prose writer will direct his attention to showing war as an individual experience. This is evidenced by the narrator’s concentration on the mental world of the characters, on the influence of external events on the spiritual experiences of the individual.
Go to article

Bibliography

Andrayuk S., A za im – zhytstsyo, “Vyacherni Minsk” 1976, 10 chervyenya.
Andrayuk S., Ad rodnay zyamli, [v:] I. Ptašnikaŭ, Vybranyya tvory, red. I. Savyerchanka, S. Andrayuk, Minsk 2017.
Andrayuk S., Biyahrafiya w trahichnym histarychnym kantekstsye, “Polymya” 2007, № 10.
Andrayuk S., Chalavyek abzhyvaye zyamlyu, [v:] I. Ptashnikaw, Vybranyya tvory w 2 t., t. 1: Avovyestsi. Apavyada, Minsk 1980.
Andrayuk S., Vyernastsʹ zyamli, “Maladosts’” 1974, № 10.
Byechyk V., Chelovek vsegda budet zhit', [v:] I. Ptashnikov, Tartak. Lonva, per. M. Gorbacheva, Minsk 1973.
Byechyk V., Zbalyelaya pamyatsʹ, [v:] V. Byechyk, Svyet zhyvy i blizki. Litaraturna‑krytychnyyaartykuly, Minsk 1974.
Caruth C., Doświadczenie niczyje: trauma i możliwość historii. (Freud, Mojżesz i monoteizm), przeł. K. Bojarska, „Teksty Drugie” 2010, nr 6.
Dzyubayla P., U vyalikay darozye: litaraturna‑krytychnyya artykuly, Minsk 1981.
Dzyubayla P., Vobraz nashaha suchasnika w byelaruskay prozye, Minsk 1978.
Gnilomedov V., Tri portreta, [v:] Ivan Ptashnikov, Tartak. Povestʹ, Korotkevich Vladimir, Chazeniya. Poema, Savikiy Alesʹ, I nechego vzamen. Povestʹ, per. M. Gorbacheva, Moskva 1973.
Jaspers K., Wprowadzenie do filozofii. Dwanaście odczytów radiowych, tłum. A. Wołkowicz, Wrocław 2000.
LaCapra D., History and Memory after Auschwitz, New York 1998.
Leociak J., Doświadczenia graniczne. Studia o dwudziestowiecznych formach reprezentacji, Wydawnictwo IBL, Warszawa 2009.
Lévinas E., Etyka i Nieskończony, Kraków 1985.
Maksimyuk Y., Pra Ptashnikava, “Nasha niva” 2016, 29.07.2016, https://m.nashaniva.com/articles/174479/?mo=d5c5d3396497fec99d2bd42a06f10c1564096935.
Piecuch J., Fenomenologia doświadczenia granicznego w ujęciu Józefa Tischnera, „Argument” 2011, vol. 1, nr 2.
Ptashnikaw I., Kamientar da apoviesci Tartak, Byelaruski dzyarzhawny arkhiw‑muzyey litaratury i mastatstva (BDAMLiM), sygn. 405/1/ 57.
Ptashnikaw I., Tartak, [v:] I. Ptashnikaw, Vybranyya tvory, ukladannye, pradmova i kamyentar S. Andrayuka, Minsk 2017.
Ptasznikau I., Tartak, przeł. B. Monkiewicz, Warszawa 1977.
Rybicka E., Geopoetyka. Przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich, Kraków 2014.
Shamyakina T., Na linii pyerasyachennya: litaraturna‑krytychnyya natatki, Minsk 1981.
Židlický V., Dušezpytná analýza ve službách žanrove prózy, [v:] I. Ptašnikaü, Čas k návratu, přel. V. Židlický, Praha 1981.
Židlický V., Posłowie, [w:] I. Ptašnikaü, Lonva, przeł. J. Andričik, Praha 1980.
Go to article

Authors and Affiliations

Beata Siwek
1

  1. Lublin, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II

This page uses 'cookies'. Learn more