@ARTICLE{Klus-Stańska_Dorota_Wyjść_2015, author={Klus-Stańska, Dorota}, volume={tom LXVIII}, journal={Studia Pedagogiczne}, pages={15-32}, howpublished={online}, year={2015}, publisher={Komitet Nauk Pedagogicznych PAN i Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku}, abstract={W tekście podjęto polemikę z modelem dziecka oczekiwanym w polskich instytucjach wczesnej edukacji i zawłaszczającym racjonalności wytwarzające praktyki społeczne. Źródłem tego modelu jest logika standaryzacji, której skutki poznawcze i tożsamościowe autorka poddaje krytyce. Identyfikując źródła uprawomocnienia praktyk normalizujących dzieci i stygmatyzujących te, które nie spełniają wymagań sztywnej poznawczo i zbanalizowanej obyczajowo normy, w tekście wskazano na psychologię rozwojową jako dyscyplinę potencjalnie wyzwalającą tego rodzaju opresję. Na zakończenie autorka opisuje krótko kilka przykładów rozwiązań edukacyjnych, w których podjęto próbę wyjścia poza dyskurs wystandaryzowanej jakości w edukacji dzieci.}, type={Artykuły / Articles}, title={Wyjść poza instytucjonalną standaryzację dziecka. Nowe inspiracje teoretyczne dla wczesnej edukacji}, URL={http://www.journals.pan.pl/Content/109672/PDF/DOROTA%20KLUS%7BSTA%CF%80SKA%20Studia%20pedagogiczne%202015%20LXVIII-2.pdf}, keywords={rozwój dzieci, wczesna edukacja, dyskurs, standaryzacja rozwoju, normalizacja rozwoju}, }