@ARTICLE{Gawlicz_Katarzyna_Ocalić_2015, author={Gawlicz, Katarzyna}, volume={tom LXVIII}, journal={Studia Pedagogiczne}, pages={263-274}, howpublished={online}, year={2015}, publisher={Komitet Nauk Pedagogicznych PAN i Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku}, abstract={Celem artykułu jest omówienie przemian zachodzących we wczesnej edukacji w Danii pod wpływem ideologii neoliberalnej oraz poglądów pedagogów pracujących w prywatnych i niezależnych przedszkolach odnośnie do nakładanych na nich nowych wymagań. W tekście scharakteryzowano tradycyjne podejście w obszarze wczesnej edukacji w Danii, oparte na swobodnej zabawie dzieci i demokracji, pozwalające dzieciom na rozwijanie kompetencji społecznych i poznawczych poprzez samodzielne badanie i odkrywanie, a pedagogom zapewniające duży zakres autonomii. Nowe tendencje w duńskiej wczesnej edukacji, zorientowane na szczegółowe planowanie pracy i ocenę opartą na mierzalnych wynikach, stoją w sprzeczności z tradycyjnym podejściem, zmuszając pedagogów do opracowywania programów mających na celu przygotowanie dzieci do szkoły oraz do wprowadzania metod nauczania odpowiadających odgórnie definiowanym standardom edukacyjnym. Wyniki badania, opartego na wywiadach z pedagogami i ekspertami w zakresie wczesnej edukacji, wskazują na krytyczne nastawienie praktyków do nowych rozwiązań oraz podejmowane przez nich próby ocalenia demokracji jako podstawowej wartości w edukacji.}, type={Artykuły / Articles}, title={Ocalić demokrację: duńskie przedszkola prywatne i niezależne w epoce neoliberalizmu}, URL={http://www.journals.pan.pl/Content/109698/PDF/KATARZYNA%20GAWLICZ%20Studia%20pedagogiczne%202015%20LXVIII-19.pdf}, keywords={wczesna edukacja, demokracja, neoliberalizm, pedagogika społeczna a gotowość szkolna, Dania, Frie Børnehaver og Fritidshjem}, }