Wyniki wyszukiwania

Filtruj wyniki

  • Czasopisma
  • Autorzy
  • Słowa kluczowe
  • Data
  • Typ

Wyniki wyszukiwania

Wyników: 22
Wyników na stronie: 25 50 75
Sortuj wg:
Pobierz PDF Pobierz RIS Pobierz Bibtex

Abstrakt

Wydaje się, że architektura jest sposobem zapamiętywania wydarzeń, ludzi, obyczajów, przez co staje się magazynem przeszłości dla przyszłości, elementem kultury. Tradycja architektury wykształciła szereg form odpowiednich dla konkretnej funkcji i lokalizacji. Czy współczesność niesie zagrożenia dla ich estetyki? Praca stanowi rozważania o stylu w architekturze oraz odnosi się do sensu jego istnienia w czasie współczesnych wyzwań. Szczególną uwagę poświęca się monumentom — to one opisują historię i współczesność architektury. Badania mogą doprowadzić do odpowiedzi na pytanie, czy współczesna architektura może być monumentalna, nawet jeśli nie wyraża tradycyjnego języka budownictwa.
Przejdź do artykułu

Bibliografia


Architecture Culture 1943–1968, ed. Ockman, J. (1993), New York: Rizzoli Interiational Publications.
Bass, W. (2008), ‘Paradoksy socrealizmu’, Autoportret, nr 1, Kraków: Małopolski Instytut Kultury.
Benn, G. (1982), ‘Chopin’ [w:] Poezje wybrane, Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.
Chwistek, L. (1920), ‘Zagadnienia współczesnej architektury’ [w:] Chwistek, L. (2004), Wybór pism estetycznych, Kraków: Universitas.
Gautier, T. (1958), Panna de Maupin, (Foreword by the author), Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Gołaszewska, M. (1986), Zarys estetyki, Warszawa: PWN.
Goryński, J. (1966), Urbanizacja, urbanistyka i architektura, Warszawa: Wiedza Powszechna.
Gropius, W. (2014), Pełnia architektury, Kraków: Karakter.
Koolhaas, R. (2013), Deliryczny Nowy Jork, Kraków: Karakter.
Krier, L. (2001), Architektura — wybór czy przeznaczenie, Warszawa: Arkady. Krzak, Z. (1994), Megality Europy, Warszawa: PWN.
Loos, A. Ornament i zbrodnia [w:] Loos, A. (2013a), Eseje wybrane, Warszawa: Bęc Zmiana.
Michałowski, K. (1986), Jak Grecy tworzyli sztukę, Warszawa: Wiedza Powszechna.
Monestiroli, A. (2009), ‘Pięć uwag o stylu [w:] Tryglif i metopa. Dziewięć wykładów o architekturze, Kraków: Politechnika Krakowska.
Nietzsche, F. (2011), Zmierzch bożyszcz czyli jak filozofuje się młotem, Kraków: Vis-á-Vis.
Nicolai, B. (2013), New Monumentalism in Contemporary Architecture, De Gruyter, DOI: https://doi.org/10.1515/anglia-2013-0038
Norberg-Schulz, Ch. (1999), Znaczenie w architekturze Zachodu, Warszawa: Wydawnictwo Murator.
Reizow, B. (1961), Flaubert, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Rosa, J. (2006), Louis I. Kahn, Kolonia: Taschen.
Rossi, A. (1984), The Architecture of the City, Cambridge, Massachusetts.
Sant’Elia, A. ‘Architektura futurystyczna’ [w:] Baumgarth, Ch. (1978), Futuryzm, Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
Semper, G. ‘Styl w sztukach technicznych i tektonicznych, czyli estetyka praktyczna’ [w:] Grabska, E., Poprzęcka, M. (1974), Teoretycy, artyści i krytycy o sztuce 1700–1870, Warszawa: PWN.
Skin. Architecture & Volume, ed. Asensio, P. (2008), Barcelona: Loft Publications.
Słownik języka polskiego / Dictionary of the Polish language, red. Szymczak, M. (1982), Vol. III, Warszawa: PWN.
Taine, H. (2010), Filozofia sztuki, Gdańsk: Wydawnictwo Słowo / obraz terytoria.
Valéry, P. (1971), Estetyka słowa, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. van der Rohe, L.M. Blok, March 1924.
Vattimo, G. (2006), Koniec nowoczesności, tłum. Surma-Gawłowska, M., Kraków: Universitas.
Venturi, R., Scott Brown, D., Izenour, S. (2013), Uczyć się od Las Vegas, Kraków: Karakter.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Tomasz Kozłowski
1
ORCID: ORCID
Marek Początko
1
ORCID: ORCID

  1. Cracow University of Technology, Faculty of Architecture

Abstrakt

Celem eseju jest omówienie części epistolografii Rebory jako twórczości literackiej, która rozwija się idąc śladem jego twórczości lirycznej (przynajmniej w pewnych momentach), a nawet wręcz ją wyprzedza w poszukiwaniu odważnych rozwiązań na poziomach formalnym i semantycznym. Analiza aspektów literackich listów włoskiego poety, pod kątem artystycznym tak bliskich jego wierszom, służy wykazaniu, że u podstaw ekspresyjności (czy ekspresjonizmu) Rebory’ego tkwi potężny endogeniczny popęd i że nieład charakteryzujący jego twórczość epistolograficzną jest raczej natury psychologicznej niż kulturowej czy stylistycznej.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Stefano Rosatti
1
ORCID: ORCID

  1. Università d'Islanda, Reykjavík

Abstrakt

Ewolucyjna biologia rozwojowa (evo-devo) zaczyna być popularna wśród psychologów, a przez niektórych jest widziana jako „nowa biologia dla psychologii” (Hofer 2014). W szczególności chodzi o koncepcję rozszerzonej dziedziczności (Extended Inheritance), którą się uważa za (neo-)lamarkowską, i zgodnie z którą dziedziczone jest wszystko to, co przyczynia się do utrzymania podobieństwa na przestrzeni pokoleń i do fitness potomstwa – od genów jądrowych, przez ekspresję genów, matczyną opiekę, aż po niszę ekologiczną, kulturową, językową, etc. W artykule analizuję potencjał koncepcji rozszerzonej dziedziczności, biorąc za przykład międzypokoleniowy przekaz stylu przywiązania i zdolności do mentalizowania. Przedstawiam opis mechanizmu neuroendokrynnego tego przekazu. Pokazuję następnie, że a) zjawisko metylacji DNA jest komplementarne w stosunku do mechanizmu neuroendokrynnego, ale nie rewolucyjne, tak jak to zapowiada; b) pojęcie rozszerzonego dziedziczenia miesza trzy kwestie zasadnie rozdzielone przez neodarwinizm: pochodzenia zmienności, losu zmienności i dziedziczenia; c) choć motywacją evo-devo jest sprzeciw wobec rzekomego determinizmu genetycznego neodarwinizmu, to pojęcie transgeneracyjnego dziedziczenia jest deterministyczne (choć to determinizm epigenetyczny).

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Adrianna Grabizna

Abstrakt

W roku 1938 zawiązała się polemika między historykiem i filozofem medycyny Tadeuszem Bilikiewiczem a mikrobiologiem i filozofem nauki Ludwikiem Fleckiem. Zasadniczym jej tematem było rozumienie stylu oraz wpływu środowiska na działalność naukową i jej wytwory. Pomimo dość dalekich podobieństw koncepcji Flecka i Bilikiewicza, ich wymiana zdań zakończyła się stwierdzeniem rozbieżności. Celem artykułu jest, po pierwsze, przedstawienie niezgody obu uczonych, zwłaszcza przy uwzględnieniu nieznanego szerzej stanowiska Bilikiewicza. Po drugie zaś, dzięki wykorzystaniu nieopublikowanych materiałów archiwalnych, artykuł ma pokazać, w jaki sposób w ogóle doszło do tej dyskusji.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Artur Koterski

Abstrakt

Łąka, łąka kwietna, polana, trawnik – gładki, strzyżony, płaski i zagłębiony, trawiasta ścieżka – to elementy ogrodów znane od stuleci, wykorzystywane w różnych stylach, w różnych typach ogrodów, także w przestrzeniach publicznych. Pratum commune, błonia, trawiasty kopiec to wyróżniki krajobrazu kulturowego niejednego miasta, historycznie i współcześnie. W XIX w. w Anglii zaczęto używać w kompozycjach ogrodowych trawy ozdobne, m.in. pampasową, miskanta i rozplenicę. Początkowo bardziej jako swojego rodzaju osobliwość niż dla ich piękna. Dopiero naturalizm, dał początek szerszemu stosowaniu traw w ogrodach i parkach, w różnych częściach świata, i zyskał wielu propagatorów, m.in. W. Robinsona, J. Jensena, K. Fo-erstera i P. Oudolfa.

Współcześnie trawy są chętnie projektowane przez architektów krajobrazu w przestrzeniach zurbanizowanych. Wykorzystywane zarówno w kompozycjach geometrycznych, jak i swobodnych. Ich tekstura i delikatna kolorystyka tworzą tło dla innych bardziej wyrazistych gatunków roślin. Często stanowią kluczowy element układów naturalistycznych, a wykorzystanie gatunków rodzimych sprzyja zachowaniu bioróżnorodności i odtwarzaniu rodzimego krajobrazu. Wiele z tych współczesnych realizacji, opisanych jest w czasopismach, literaturze przedmiotu, nagradzanych w konkursach. Tej problematyce poświęcony jest ten przeglądowy artykuł.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Agata Zachariasz
Halina Lipińska

Abstrakt

Zjawisko tzw. polskiego teatru monumentalnego od niespełna stu lat opiera się próbom konceptualizacji. Tworzony przez ludzi czasów przełomu w osobliwej „transepokowej” przestrzeni mentalnej, powstawał z hybrydycznego surowca łączącego romantyczną i postromantyczną treść z awangardową formą. „Narodowy i ponadnarodowy jednocześnie”, przynieść miał na drodze „zawangardyzowania romantyzmu” czy też „unarodowienia awangardy” niepowtarzalny, myślowo-artystyczny konstrukt, który okrzyknięty został odkrywczym polskim wkładem w reformę europejskiego teatru. Z racji swojego heterogenicznego surowca bywał zaliczany do grona przedsięwzięć o charakterze awangardowym, to znów wykluczany z niego, a właściwą problematyzację zagadnienia utrudniała dotąd matryca myślowa, zbudowana wokół dogmatu o nieprzystawalności awangardy i tzw. obowiązków narodowych. W perspektywie współczesnych interdyscyplinarnych badań nad „mozaikowym” modernizmem i jego wewnętrznymi napięciami zjawisko to wydawać może się jednak ciekawą egzemplifikacją syntetyzującej pracy modernizmu.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Joanna Stacewicz-Podlipska
1
ORCID: ORCID

  1. Instytut Sztuki PAN

Abstrakt

In France, as well as in other countries of the French language, the relationship between the Bible and literature mirrors the dilemma facing the European culture, a culture founded on the Greek and Roman civilization, when it was becoming Christianized. The Christians in the French speaking Europe confront the problem of 'double-fidelity': either to the Bible as the Truth, or to the Greek and Roman culture representing Art. Two trends can be observed. Some would try to prove the artistic superiority of the Bible over pagan literature. Others would attempt to show that even in that kind of non-Christian literature it is possible to observe the presence of supernatural truth. The dilemma abates and loses its importance starting with the XVIII century when literature as such emancipates and becomes an autonomous reality of esthetic character.

Unsurprisingly, in the Middle Ages, the Bible constitutes the crucial source of inspiration for French literature. Authors compose paraphrases and long poems based on Biblical motifs. There appear mystery plays, with their performance often spread over a number of days. In the XVI century, both Catholics and Protestants produce a number of translations of the Holy Scriptures. There appear poetic pa- raphrases of psalms, and also extensive epic poems adopting various Biblical threads. In the XVII century, the genre of poetic meditation appears in addition to the genres already mentioned. On the other hand, the kind of drama based on Biblical themes is in retreat; it finds refuge in the academic theater, when it becomes superseded by works of the classicist character. In the beginning of the XVIII cen- tury, some scholars try to demonstrate the religious character of the works of Antiquity.

Together with the rationalism of Enlightenment, there appears a new attitude towards the Bible. In Voltaire, the Bible is an object of attacks and of ridicule. In Rousseau, it is a paradigm for the kind of discourse that is supposed to take its place. In Romanticism, we can observe the influence of the Bible over both Christian and non-Christian writers. In the works of the latter, the poet becomes a mystagogue interpreting the old myths. The Bible influences poetry; it serves as a stylistic and esthetic model, as a source of themes and motifs, and also as a point of reference for poems in the philosophy of history with the pantheistic or else progressist and utopic message, and for non-Christian apocrypha. In Symbolism, the Bible becomes completely despoiled of its religious value. It is being used in entirely atheistic and subjectivist ways. By the end of the XIX century, and in the first half of the XX century, we observe in France some kind of Catholic renaissance. The Bible is present in the prophetic works of Le'on Bloy. It becomes the object of the exegetical work of Claudel, of the poetry of Jouve and P. Emmanuel. In non-Christian writers in loses its function of the book of faith and becomes a book of myths.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Jerzy Kaczorowski

Abstrakt

The stigma of Ornithogalum sigmoideum is of dry and papillate type. The papillae are covered by a cuticle-pellicle layer, as revealed by staining. The activity of nonspecific esterase, acid phosphatase and peroxidase increases in the pellicle during the receptivity period. The style of O. sigmoideum is of the hollow type. Ultrastructural study of the cells lining the canal indicated that they are secretory cells and contain abundant endoplasmic reticulum, dictyosomes, mitochondria, plastids and ribosomes. After anthesis these organelles show degeneration at the end of the secretory phase. In canal cells, cytochemical tests showed the presence of acidic polyanions, insoluble and acidic polysaccharides, proteins and lipids. Before anthesis the canal cells are rich in polysaccharides, proteins and lipids. At maturity the cuticle is ruptured and secretory materials from the canal cells are released into the canal. In the unpollinated style of O. sigmoideum the exudates accumulated in the center of the canal; in pollinated pistils the same secretion materials were dispersed through the canal, which became wider.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Isil Ismailoglu
Meral Ünal

Abstrakt

The article highlights the actualization specificity of the notion of epistle in lexicographical and academic sources. The study reveals the semantic structure peculiar features of this notion. The focus of attention consists of two main issues: the history of the origin of the genre in the Ukrainian tradition and the functional‑style differentiation of the epistle as a literary genre. The literary studies approach to determining the genre status of an epistle is limited to its interpretation as a genre of artistic and journalistic styles. An analysis of the texts under study reveals the epistle’s dominant typological features and the peculiarities of their explication within official and artistic styles. There is convincing evidence that religious epistles have one of the most ancient manifestations in the functional‑stylistic system of the Ukrainian language and that they arose both within the specific Ukrainian linguistic context and in the form of the translated texts of the Holy Scripture. The findings of the study give reasons to determine the epistle as a historically established speech genre, which has a functional‑style specificity and stereotypical compositional content organization. The typology of the epistle genre features is most clearly represented at the level of the textual and structural‑stylistic organization.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Світлана Богдан
1
ORCID: ORCID
Тетяна Тарасюк
1
ORCID: ORCID

  1. Луцьк, Волинський національний університет імені Лесі Українки

Abstrakt

Artykuł ma na celu sportretowanie szczególnej grupy nowych mieszkańców wsi: osób, które po 1989 roku kupiły dawny dwór lub pałac ziemiański i traktują go przede wszystkim jako dom prywatny. Bazując na 17 wywiadach z 19 osobami, autorka szuka cech wspólnych łączących rozmówców, analizując ich doświadczenie biograficzne i funkcjonowanie jako właścicieli obiektu zabytkowego. Przedstawia ich motywacje, styl życia, postawy wobec ziemiańskiego dziedzictwa oraz członkostwo w szerszych środowiskach związanych z etosem ich grupy. Teoretyczną podstawę tekstu stanowią badania biograficzne, studia nad stylem życia i etosem.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Anna Wylegała

Abstrakt

Celem artykułu jest porównanie kolektywu myślowego i wspólnoty interpretacyjnej, dwu zaskakująco do siebie podobnych pojęć sformułowanych niezależnie przez Ludwika Flecka i Stanleya Fisha. We współczesnym dyskursie oba te pojęcia zwykło się utożsamiać, tymczasem dokładna analiza kontekstów użycia interesujących terminów poświadcza, że odpowiednikiem wspólnoty interpretacyjnej jest zarówno pojęcie kolektywu, jak i stylu myślowego, oba te terminy w rozważaniach Fisha ulegają bowiem kontaminacji. Dokładna repartycja pojęcia wspólnoty interpretacyjnej wydaje się istotna ze względu na częstość jego wykorzystywania w pracach z zakresu interpretacji i poznania literaturoznawczego. W artykule zostają także przedstawione ogólniejsze uwagi na temat funkcjonowania i możliwej genezy tego typu sobowtórów pojęciowych i ich roli w poznaniu naukowym.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Marzenna Cyzmann

Abstrakt

Artykuł jest prezentacją programu nauczania przedmiotu „Podstawy projektowania architektonicznego – kompozycje” studentów pierwszego roku kierunku architektura Wydziału Budownictwa i Architektury Politechniki Lubelskiej. Przykładowe prace studenckie zamieszczone w tekście są ilustracją wyników procesu dydaktycznego
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Elżbieta Pytlarz

Abstrakt

Gdynia i Zakopane to dwa słynne miasta na granicach II Rzeczypospolitej, pierwsze nad Bałtykiem, drugie pod Tatrami. Celem niniejszej pracy jest próba porównania pozornie odmiennego ich oblicza pod kątem architektury ośrodków. W obu – aczkolwiek w nieproporcjonalnym zakresie – zaistniał „styl zakopiański”, modernizm i funkcjonalizm.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Antoni Jacek Koseski

Abstrakt

Niniejsza wypowiedź jest próbą charakterystyki osobowości twórczej Henryka Elzenberga. Zwłaszcza pragniemy ukazać swoistość, oryginalność i odmienność zainteresowań i refleksji myśliciela oraz jego szczególny sposób filozofowania, które nie mieściły się w konwencjach teoretycznych ani w stylach myślenia swej epoki. Jako ilustrację powyższego przeświadczenia przywołujemy tu zaledwie cztery charakterystyczne przykłady, a mianowicie refleksje filozofa na temat: relacji kultura – nauka, samobójstwa, fenomenu śmieci, oraz zastanawiamy się nad tą cechą jego pisarstwa, jaką jest, z takim powodzeniem przez niego uprawiana, aforystyczna forma wypowiedzi.
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Włodzimierz Tyburski

Abstrakt

The new edition in Italian of the articles by the Polish microbiologist and philosopher Ludwik Fleck (1896–1961) edited by Francesco Coniglione offers the opportunity for some considerations around this significant scholar. Fleck anticipates Kuhn’s ideas as well as those of the sociology of science. For him, any epistemology that does not take psychological and sociological methods into account, or that does not concern itself with economics, technology, art, and even politics, is an epistemology imaginabilis. Here we discuss some key points of the essays collected in the book, some observations taken from the rich introduction of the editor, and an inevitable question: Why has Fleck been neglected for so long?

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Emanuele Coco

Abstrakt

This article talks about a famous novel by Leopold Tyrmand entitled Zły (The Bad) which was translated into English by David Welsh as The Man with White Eyes (New York: Knopf, 1959). The author claims that the novel which describes a life in destroyed Warsaw of the 1950s gradually became an epic. The author refers to a conception by Polish literary scholar and critic Kazimierz Wyka who claimed that epics are not written, but – under some circumstances, sometimes even against the will of the writers – some texts become epics. According to the author, in Zły (both in the style and in the plot) can be found the elements of brilliant epic stylization. The novel which at first was read as a thriller gradually became an epic because it described with epic accuracy a world that had disappeared, a world where a new life was born in the ruins.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Krzysztof Mrowcewicz

Abstrakt

Obłazowa Cave was first excavated in 1985, and is best known for the discoveries of remains of settlement from the time of Middle and Upper Palaeolithic. The traces of most recent settlement in the cave, found in the uppermost part of the stratigraphy can be attributed to Magdalenian settlement. Results of latest excavation brought more precise date this occupation face. In years 2016 and 2017 in layer III of the cave a series of artifacts, and a small sandstone female figurine were found.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Paweł Valde-Nowak
Anna Kraszewska
Magda Cieśla

Abstrakt

One of the key issues in contemporary urban studies is to consider the city from the perspective of culture and consumption, which are treated as new drivers of urban development and economic prosperity, the essence of urban ways of life, and arenas for the implementation of urban policies. In a consumer society, cities become important nodes where collective and individual consumption takes place on a massive scale. The urban system organizes capabilities and provides the resources for consumption, thus facilitating various kinds of lifestyles. As a result, the urban space operates as an arena of competition, where different consumer orientations and social categories strive physically and symbolically to occupy ground, produce meanings, and create belonging in the spaces and places that constitute the city. In applying Pierre Bourdieu’s concept of a “social field,” the aim of the article is to show how the space of social positions corresponds to the space of cultural practices. Drawing on the study of cultural and leisure activities in Wrocław, four general categories of urban residents are revealed and characterized by their distinct positions in different dimensions of the social space. The analysis also points to social capital (social networks) as an efficient new principle of cultural differentiation. The paper closes with the author’s concluding remarks and guidelines for further research.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Michał Cebula
ORCID: ORCID

Abstrakt

The article studies such cultural phenomenon as madness in its romantic (Edgar Poe) and expressionistic (Ivan Shmelyov) interpretation. Refl ecting upon the philosophical concept introduced by Michel Foucault the author analyzes how visual-plastic and verbal experience of interpreting madness in terms of literature is realized. Verbal and literary peculiarities of creating an aesthetic image of madness within the romantic canon in Poe’s story is compared to the specific features of verbal and visual images created in the style of expressionism by Shmelyov. Techniques of literary image visualization, revealing the specific nature of interaction between different forms of literature, art, cinema peculiar to the first third of the twentieth century, are studied in the process of transition from the aesthetics of story to the aesthetics of presentation.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Anna Stiepanowa

Abstrakt

In his lecture on Adam Asnyk’s poetry delivered in 1896 Jan Kasprowicz came up with the term endymionism to refer to a relatively small portion of the poet’s work characterized by a tone of extravagant egotism and narcissism. Exemplary for this extravaganza was, according to Kasprowicz, the poem ‘Endymion’. It belongs to a sequence of poems voicing the poet’s trauma after the suppression of the 1863–1864 January Uprising, and is closely connected with the ‘A Dream of the Tombs’, his most opaque and depressive poem. In the Polish literary tradition – from Słowacki’s calling Krasiński the Endymion of poetry, through Norwid and Faleński to a number of Young Poland’s poets (Rydel, Wyspiański, and Lange to mention but a few) – the figure of Endymion marked a situation of the poet being misunderstood or flouted by critics and readers. But with Asnyk’s ‘Endymion’, who, despite the appearance of a lonely dreamer is in fact a guardian of the tombs of heroes who fell in an unequal fight, this mythological figure acquired a new meaning. It became a symbol of loyalty and a noble idealism making no concessions to mundane pragmatism. In the following decades endymionism of that kind would often blend into Parnassianism, a poetic movement committed to the idea of art independent of all practical concerns and obligations.

Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Małgorzata Okulicz-Kozaryn

Abstrakt

The paper exemplifies chosen textual variants extant in Qur’an versions in the Islamic world, focusing on printed readings according to Ḥafṣ ʿan ʿĀṣim and Warš ʿan Nāfiʿ, against the historical background of Ibn Muǧāhid’s qirā’āt reform (10th century C.E.). The studied issue is part of and sheds light on a broader problem – the quest after elaborating a critical text edition of the Qur’anic text based on the oldest and best manuscripts. The preliminary conclusion is that neither Ibn Muǧāhid nor the oldest, surviving works by Muslim scholars devoted to the Qur’anic qirā’āt did actually record the factual state of the oral tradition from the 7th century, but that the variants of the oral tradition as codified in the 10th century have their origin only in the late written tradition (probably also only from the 10th century, possibly not much older).
Przejdź do artykułu

Autorzy i Afiliacje

Marcin Grodzki
1
ORCID: ORCID

  1. University of Warsaw, Poland

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji